sväva gärna ut i förklaringarna men betänk dock att det skall vara begripligt för en humanist

Mvh Carl
Moderator: Redaktörer
Britt-Gunnar skrev:Hejjag har lite funderingar angående LTS kriterier på vad en förstärkare skall ha för värden. Vad jag har förstått skall thd ligga på under 0.001%, varför just detta värde,
Britt-Gunnar skrev:skulle man vid en seriös blindtes kunna särskilja detta värde mot tex 0.1 eller 1% (dvs detta är för mig som oinsatt bara siffror).
Britt-Gunnar skrev:En annan fråga är var en förstärkare bör ha för s/n ratio, dynamic range och för chanel separation. Själv har jag ingen aning om vad detta är utan bara stött på dessa hoss förstärkar specifikationer
sväva gärna ut i förklaringarna men betänk dock att det skall vara begripligt för en humanist![]()
Britt-Gunnar skrev:Hejjag har lite funderingar angående LTS kriterier på vad en förstärkare skall ha för värden. Vad jag har förstått skall thd ligga på under 0.001%, varför just detta värde, skulle man vid en seriös blindtes kunna särskilja detta värde mot tex 0.1 eller 1% (dvs detta är för mig som oinsatt bara siffror).
Svante skrev:Britt-Gunnar skrev:Hejjag har lite funderingar angående LTS kriterier på vad en förstärkare skall ha för värden. Vad jag har förstått skall thd ligga på under 0.001%, varför just detta värde, skulle man vid en seriös blindtes kunna särskilja detta värde mot tex 0.1 eller 1% (dvs detta är för mig som oinsatt bara siffror).
Ingvar brukar väl säga att det ska vara under 0,01% över hela frekvensområdet, själv tycker jag nog att 0,1% är ganska svårt att höra. Om du vill lyssna själv kan du söka, det finns en gammal tråd där Flint och jag gjorde filer som var "förstörda" med olika mycket dist.
Jag tror vi hade 5% som mest.
Svante skrev:Britt-Gunnar skrev:Hejjag har lite funderingar angående LTS kriterier på vad en förstärkare skall ha för värden. Vad jag har förstått skall thd ligga på under 0.001%, varför just detta värde, skulle man vid en seriös blindtes kunna särskilja detta värde mot tex 0.1 eller 1% (dvs detta är för mig som oinsatt bara siffror).
Ingvar brukar väl säga att det ska vara under 0,01% över hela frekvensområdet, själv tycker jag nog att 0,1% är ganska svårt att höra. Om du vill lyssna själv kan du söka, det finns en gammal tråd där Flint och jag gjorde filer som var "förstörda" med olika mycket dist.
Britt-Gunnar skrev:hej! är det bara förstärkare som man vanligtvis mäter distorsion på? hur är det med dom andra länkarna i kedjan; cd-spelare och högtalare tex?
Piotr skrev:Svante skrev:Britt-Gunnar skrev:Hejjag har lite funderingar angående LTS kriterier på vad en förstärkare skall ha för värden. Vad jag har förstått skall thd ligga på under 0.001%, varför just detta värde, skulle man vid en seriös blindtes kunna särskilja detta värde mot tex 0.1 eller 1% (dvs detta är för mig som oinsatt bara siffror).
Svante,
hur var det nu... de där filerna, innehöll de harmoniska produkter endast eller även IM produkter?
/Peter
Britt-Gunnar skrev:Hejjag har lite funderingar angående LTS kriterier på vad en förstärkare skall ha för värden. Vad jag har förstått skall thd ligga på under 0.001%, varför just detta värde, skulle man vid en seriös blindtes kunna särskilja detta värde mot tex 0.1 eller 1% (dvs detta är för mig som oinsatt bara siffror). En annan fråga är var en förstärkare bör ha för s/n ratio, dynamic range och för chanel separation. Själv har jag ingen aning om vad detta är utan bara stött på dessa hoss förstärkar specifikationer
sväva gärna ut i förklaringarna men betänk dock att det skall vara begripligt för en humanist![]()
Mvh Carl
Britt-Gunnar skrev:Hejjag har lite funderingar angående LTS kriterier på vad en förstärkare skall ha för värden. Vad jag har förstått skall thd ligga på under 0.001%, varför just detta värde, skulle man vid en seriös blindtes kunna särskilja detta värde mot tex 0.1 eller 1% (dvs detta är för mig som oinsatt bara siffror). En annan fråga är var en förstärkare bör ha för s/n ratio, dynamic range och för chanel separation. Själv har jag ingen aning om vad detta är utan bara stött på dessa hoss förstärkar specifikationer
Mvh Carl
Johan_Lindroos skrev:Tack för uppskattningen!
Frågan blir nu: Hur ska vi kunna fortsätta diskussionen i tråden? Vi vill ha att den ska hålla på i minst tio sidor, nu är det bara en sida, men frågan tycks vara löst. Var vänlig och börja svamla f.r.o.m. nu.
Frågan blir nu: Hur ska vi kunna fortsätta diskussionen i tråden? Vi vill ha att den ska hålla på i minst tio sidor, nu är det bara en sida, men frågan tycks vara löst. Var vänlig och börja svamla f.r.o.m. nu.
Wolfie skrev:Johan_Lindroos skrev:Tack för uppskattningen!
Ok!
När ska du börja lära dig finska Johan så du får brudar på krogen?
Alltså sånna som är yngre än 55+
Johan_Lindroos skrev:Isåfall kan du läsa Naqrefs inlägg igen ovan som skrevs för två timmar sedan.
skrutten skrev:Dist å sånt i all ära men en ganska usel konstruktion kan ju mäta rätt så bra (tänker på 70-tals förstärkare nu) utan att vara tillfyllest rent ljudmässigt när musik spelas med en högtalare som last.
lasselite skrev:Johan_Lindroos skrev:Isåfall kan du läsa Naqrefs inlägg igen ovan som skrevs för två timmar sedan.
Taggtrådsfrukost?
Tycker du att inlägget är:
*Heltäckande (det kommer ju inget vara, men kan man komma närmre)?
*Lättfunnet
*Självförklarande
*Inte i över eller underkant på någon punkt
?
Angående detta med dämpfaktor har jag en fråga:Naqref™ skrev:Dämpfaktor på >=80 (utimpedans på 0.1 ohm) från 20Hz-20kHz
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 38 gäster