[slrt]
Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Halvvågslikriktning?![]()
/Peter
IngOehman skrev:Det var nog en sinkvadratvåg, kanske?
En sådan kännetecknas (utöver det du beskrivit) av att ha dubbelt så hög frekvens som den sinusvåg den är kvadraten på.
Vh, iö
Slartibartfast skrev:Om ni undrar så var det under en genomgång av örats elektriska impulser - örat halvvågslikriktar.
Piotr skrev:Slartibartfast skrev:Om ni undrar så var det under en genomgång av örats elektriska impulser - örat halvvågslikriktar.
Say what!!
Berätta mer. Vart i örat befinner vi oss när detta sker?
Vad betyder detta i praktiken?
/Peter
Hedlund skrev:Någon som är mer kunnig i örats funktion som kan utveckla var och när i kedjan med hammare, städ och stigbygel "likriktningen" skulle ske ?
Svante skrev:Hedlund skrev:Någon som är mer kunnig i örats funktion som kan utveckla var och när i kedjan med hammare, städ och stigbygel "likriktningen" skulle ske ?
Jag skulle gissa att det är senare, nåt neurologiskt.
Svante skrev:Slartibartfast skrev:Om ni undrar så var det under en genomgång av örats elektriska impulser - örat halvvågslikriktar.
Vilken kurs?
Morello skrev:Den funktion Slarti beskriver har absolut inget med kvadrering att göra, utan det handlar om att funktionen f(z) måste mulipliceras med noll då f(z)<0.
Vi kan använda Heavisides, H(z), stegfunktion för detta genom att skriva
f(z)*H(g(z))
där g(z)= sgn(f(z))
->f(z)*H(sgn(f(z))
f(z)=sin(p(z))
sin(p(z))*H(sin(p(z)))
där p(z) är en godtycklig funktion i z.
Heavisides funktion är noll då argumentet är <0, annars 1.
Genom att andända tecknet för f(z) som argument för Heaviside erhålls de egenskaper som efterfrågas.
bomellberg skrev:Morello skrev:Den funktion Slarti beskriver har absolut inget med kvadrering att göra, utan det handlar om att funktionen f(z) måste mulipliceras med noll då f(z)<0.
f(z)*H(g(z))
där g(z)= sgn(f(z))
->f(z)*H(sgn(f(z))
f(z)=sin(p(z))
sin(p(z))*H(sin(p(z)))
Genom att andända tecknet för f(z) som argument för Heaviside erhålls de egenskaper som efterfrågas.
Jovisst, men nu var han ju ute efter ett namn på en funktion, och Heaviside passade ju in på sätt och vis.
Förvisso rätt men ett enklare sätt är detta: f(z)=(|sin z| + sin z)/2
bomellberg skrev:Morello skrev:Den funktion Slarti beskriver har absolut inget med kvadrering att göra, utan det handlar om att funktionen f(z) måste mulipliceras med noll då f(z)<0.
f(z)*H(g(z))
där g(z)= sgn(f(z))
->f(z)*H(sgn(f(z))
f(z)=sin(p(z))
sin(p(z))*H(sin(p(z)))
Förvisso rätt men ett enklare sätt är detta: f(z)=(|sin z| + sin z)/2
Piotr skrev:Hmm.. känns ju jätteintressant, det borde ju ha stor betydelse för hur vi uppfattar transienter/impulser samt ge känslighet för absolut fas.
/Peter
Svante skrev:Ja, och frågan blir hur man ska få ihop den kunskapen med den experimentella kunskapen att örats faskänslighet är nära (men inte precis) noll.
Man måste nog se till hur hela örat fungerar, inklusive den frekvensselektion som sker längs basilarmembranet?
Piotr skrev:Äh ge mig en bärs och en MP3 spelare.. jag pallar inte bry mig längre..
/Peter
Morello skrev:Piotr skrev:Äh ge mig en bärs och en MP3 spelare.. jag pallar inte bry mig längre..
/Peter
Du menar skumpa och konnässöranläggning?
n3mmr skrev:Morello skrev:Piotr skrev:Äh ge mig en bärs och en MP3 spelare.. jag pallar inte bry mig längre..
/Peter
Du menar skumpa och konnässöranläggning?
en flaska renat och en kassettspelare...
Lazyworm skrev:IngOehman skrev:Det var nog en sinkvadratvåg, kanske?
En sådan kännetecknas (utöver det du beskrivit) av att ha dubbelt så hög frekvens som den sinusvåg den är kvadraten på.
Vh, iö
Blir den rackaren verkligen 0 på hela den negativa skalan av orginalsinusen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster