Rumsakustik i matlab, fritt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Rumsakustik i matlab, fritt

Inläggav Svante » 2004-06-13 10:23

Hej!

Kan någon som är slängd i Matlab kolla om detta är användbart för vanligt folk? Jag träffade författaren på en konferens nyligen, och han är tveklöst en av auktoriteterna på det här området.

Det ska kunna modellera både rumsakustik och kantdiffraktion.

http://www.tele.ntnu.no/users/svensson/Matlab.html
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-06-14 14:50

Hade jag haft Matlab installerat på den datorn jag sitter vid på dagarna hade jag kunnat kolla om det varit något att ha... 8O

Hemmavid blir det svårare att komma ifrån i lugn och ro...

Men har du Matlab så är det ju bara att köra på o se om det fungerar bra :D

Matlab är ju kanske inte jätte enkelt från början, om man inte är van vid programering. Språket (Matlabkod) är däremot väldigt väldigt likt C++ så kan man det någorlunda så ska man klara av Matlab hur lätt som helst :D

Matlab är väl numera så gott som standard på alla högskolor o universitet?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-14 18:39

Öhh, jodå, det finns nog på datorn bakom mig, men jag skulle vilja att någon som brukar använda matlab kunde yttra sig. En annan har blivit för van att skriva alla funktioner själv och har nog snöat in på det är jag rädd. Nån gång ska jag börja använda det, men risken är att jag slutar att skriva egna fristående program då, för att matlab är för lättanvänt. :)
Ibland känner jag mig som en analfabet... :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-14 18:57

En av poängerna med Matlab är ju att man skriver programmet själv för att ha kontroll på alla parametrar. Låter man någon annan skriva det har man inte längre kontrollen att veta hur programmet räknar längre. Det är mest det det handlar om tycker jag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-14 20:44

Ja, matlab är en slutanvändarprodukt, inte ett programmeringsverktyg.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-06-18 22:34

Svante skrev:Ja, matlab är en slutanvändarprodukt, inte ett programmeringsverktyg.

Njae det vet jag inte om jag är helt beredd att hålla med dig om.
Matlab har förvisso en massa inbyggda färdiga funktioner som gör det snabbprogrammerat om man håller på och labbar eller utvecklar något. O andra sidan så måste man sätta sig in i de färdiga funktionerna för att kunna förstå vad de egentligen utför.

Matlab är inte enkelt när man är helt ny på det, men när man väl lärt sig de funktioner (många kraftfulla sådana) som finns inprogrammerade så blir det ett otroligt kraftfullt verktyg att jobba med.

Vad som är det bästa med just Matlab är att det är "open code" så att man kan gå in och se hur alla funktionerna är programmerade.

Dessutom är semantiken enkelt uppbygd utan att man behöver sätta sig och dedikera storlekar på variabler och gud, fan och hans moster innan man kommer igång med något.
Många upplever ibland Matlab som trögt och långsamt just pga att man inte gjort så mycket förarbete som man måste göra i en ren programeringsmiljö (ex. Borland) just pga av detta.
Lär man sig dock hur kärnan fungerar så kan man få Matlab att utföra beräkningar med en sjujäkla fart.

Matlab är väl kanske mer utvecklat för att vara ett matematiskt simuleringsverktyg, men jag påstår att det även är ett utmärkt verktyg för programmering.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-18 23:45

Wolfie skrev:
Svante skrev:Ja, matlab är en slutanvändarprodukt, inte ett programmeringsverktyg.

Vad som är det bästa med just Matlab är att det är "open code" så att man kan gå in och se hur alla funktionerna är programmerade.

Ja just det, du distribuerar koden, inte ett kompilerat program. Programmet du kör är matlab, inte din kod. Din kod är liksom som en wordfil, som kräver word för att funka. Visserligen har jag hört att det ska gå att kompilera matlabkod också, men det verkar göras väldigt sällan.

Nackdelen med den miljön är att det inte går att skänka bort eller sälja ett program utan att användaren betalar en matlablicens. Och de är inte direkt billiga.

Men visst, det verkar ruggigt kapabelt att trolla med matte.

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-06-20 15:20

Svante: Man kommer en bra bit med Octave, http://www.octave.org/ , kanske inte hela vägen men en bra bit.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-20 16:01

Ja, det är fantastiskt vad mycket fritt som utvecklas i Linux-världen.
En vacker dag SKA jag lära mig det här... (matlab/octave, typ)

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-06-20 17:59

Det ska tydligen gå att köra i Windows också men det är inget jag har provat.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-06-21 08:30

Svante skrev:
Wolfie skrev:

Ja just det, du distribuerar koden, inte ett kompilerat program. Programmet du kör är matlab, inte din kod. Din kod är liksom som en wordfil, som kräver word för att funka. Visserligen har jag hört att det ska gå att kompilera matlabkod också, men det verkar göras väldigt sällan.

Nackdelen med den miljön är att det inte går att skänka bort eller sälja ett program utan att användaren betalar en matlablicens. Och de är inte direkt billiga.

Men visst, det verkar ruggigt kapabelt att trolla med matte.

Svante det finns inbyggda C/C++ kompilatorer i Matlab så det går att göra självstående program av Matlabkod (eller egentligen ska man väl kalla dem översättare som tillverkar C/C++ kod av Matlabkod).

Kan dock inte säga exakt hur det går till då jag själv aldrig gjort det, men jag vet att möjligheten finns.

Det finns tom plugins för många olika assembler språk så att det genom Matlabkod direkt översätts till assembler för någon procesor och det bästa är att det genom Matlab direkt går att skicka ner det i processorns minne :D
Perfekt om man sysslar med DSP och är lite lat (e.g. inte vill pillra med ASM-kod).

Kan starkt rekomendera att du tar dig en titt på Matlab.
Tror du kommer att förvånas över hur oerhört bra det är för simulationer m.m.

Vad som är synd är ju att Matlab är förbaskat dyrt. Har för mig att bas-paketet går lös på runt 50 lakan och sen så vill man ju ha en massa nyttiga toolboxes, som real-time toolbox, DSP toolbox, etc. etc. Springer lätt iväg närmare 300-400 kkr innan man är klar 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-21 09:33

Wolfie skrev:Svante det finns inbyggda C/C++ kompilatorer i Matlab så det går att göra självstående program av Matlabkod (eller egentligen ska man väl kalla dem översättare som tillverkar C/C++ kod av Matlabkod).

Kan dock inte säga exakt hur det går till då jag själv aldrig gjort det, men jag vet att möjligheten finns.

Det var ungefär det jag menade, det du säger har jag hört många gånger. Typ: "Det SKA gå, men jag har aldrig gjort det själv".

Wolfie skrev:Det finns tom plugins för många olika assembler språk så att det genom Matlabkod direkt översätts till assembler för någon procesor och det bästa är att det genom Matlab direkt går att skicka ner det i processorns minne :D
Perfekt om man sysslar med DSP och är lite lat (e.g. inte vill pillra med ASM-kod).

Kan starkt rekomendera att du tar dig en titt på Matlab.
Tror du kommer att förvånas över hur oerhört bra det är för simulationer m.m.

Mja, jag har nog sett en del, så jag vet nog ungefär vad som går att göra, jag har bara inte "handlaget" eftersom jag inte gjort nåt själv. Jag är lite skraj att "bli lat" och inte slutföra det jag gör till riktiga program. Men det kanske är dumt av mig.

Wolfie skrev:
Vad som är synd är ju att Matlab är förbaskat dyrt. Har för mig att bas-paketet går lös på runt 50 lakan och sen så vill man ju ha en massa nyttiga toolboxes, som real-time toolbox, DSP toolbox, etc. etc. Springer lätt iväg närmare 300-400 kkr innan man är klar 8O

Jo, ingenting för hemdatorn, precis. Det är också ett skäl eftersom jag gör en hel del hemma.

Men åter till ursprungsfrågan, kan någon som är matlabvan kolla om

http://www.tele.ntnu.no/users/svensson/Matlab.html

är användbart för vanliga dödliga?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-21 17:23

För vanliga dödliga tycker jag inte att någon matlab m-fil är lämplig eftersom tröskeln för att ens kunna prova det är alldeles för stor.

Om det var den frågan jag skulle svara på nu...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-21 17:47

Johan_Lindroos skrev:För vanliga dödliga tycker jag inte att någon matlab m-fil är lämplig eftersom tröskeln för att ens kunna prova det är alldeles för stor.

Om det var den frågan jag skulle svara på nu...

Hehe... :lol: För vanliga dödliga matlabgurus då?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-21 18:17

Ok, i sådana fall tycker jag inte att det är tillräckligt bra dokumenterat hur den räknar. Det man vill veta är ju hur formlerna ser ut som är implementerade.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-06-22 22:12

Johan_Lindroos skrev:Ok, i sådana fall tycker jag inte att det är tillräckligt bra dokumenterat hur den räknar. Det man vill veta är ju hur formlerna ser ut som är implementerade.

Men det ser man ju i koden?

Iof inte lika lätt som att se formlerna nedskriva på normalt sätt, men de ser ju ut ungefär som i C/C++ (fast med lättare, heter det semantik?).

Svante skrev:Det var ungefär det jag menade, det du säger har jag hört många gånger. Typ: "Det SKA gå, men jag har aldrig gjort det själv".

I mitt fall beror det på att jag aldrig haft användning för det :D
Däremot känner jag folk som utan problem har använt sig utav de översättarna. Huruvida de är bra eller ej ska jag dock ha osagt.

Svante skrev:Mja, jag har nog sett en del, så jag vet nog ungefär vad som går att göra, jag har bara inte "handlaget" eftersom jag inte gjort nåt själv. Jag är lite skraj att "bli lat" och inte slutföra det jag gör till riktiga program. Men det kanske är dumt av mig.

Nee det är inte dumt av dig, men däremot så får du ju ett "riktigt" program. Enda skillnaden är ju att det är översatt från Matlab-kod.
Sedan så kan man ju i efterhand snygga till ASM-koden om den skulle innehålla onödigt många instruktioner :D

Svante skrev:Jo, ingenting för hemdatorn, precis. Det är också ett skäl eftersom jag gör en hel del hemma.

Det är väl mest en fråga om etik... :roll:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-22 23:02

Wolfie skrev:
Svante skrev:Mja, jag har nog sett en del, så jag vet nog ungefär vad som går att göra, jag har bara inte "handlaget" eftersom jag inte gjort nåt själv. Jag är lite skraj att "bli lat" och inte slutföra det jag gör till riktiga program. Men det kanske är dumt av mig.

Nee det är inte dumt av dig, men däremot så får du ju ett "riktigt" program. Enda skillnaden är ju att det är översatt från Matlab-kod.
Sedan så kan man ju i efterhand snygga till ASM-koden om den skulle innehålla onödigt många instruktioner :D

Hehe... Du pratar med en som skrivit nersamplingsrutiner i matteprocessorassembler. Jag klarade omsampling on-the-fly i stereo på en 50MHz 486:a. Då fick man räkna klockcykler... 8)

Wolfie skrev:
Svante skrev:Jo, ingenting för hemdatorn, precis. Det är också ett skäl eftersom jag gör en hel del hemma.

Det är väl mest en fråga om etik... :roll:

Hur menar du då? :lol:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-07-07 09:15

Svante]
Hehe... Du pratar med en som skrivit nersamplingsrutiner i matteprocessorassembler. Jag klarade omsampling on-the-fly i stereo på en 50MHz 486:a. Då fick man räkna klockcykler... 8)[/quote]

Visst är det härligt att pula med assembler :D
Det hela blir ju bra mycket mer intressant när man inte har oändlig tillgång på minne, instruktioner/cykel osv. :D 8)

[quote="Svante skrev:
Jo, ingenting för hemdatorn, precis. Det är också ett skäl eftersom jag gör en hel del hemma.

Wolfie skrev:Det är väl mest en fråga om etik... :roll:

Svante skrev:Hur menar du då? :lol:

Bra fråga... :roll:
Inga anknytningar

Återgå till Teknikforum