Acceleration: Har jag räknat rätt?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-09-13 08:38

Almen skrev:Alltså g är väl en konstant? Konstanten g=9,81 m/s², sedan kan man dividera ett värde på acceleration, till exempel 1972 m/s², med g, och då får man ett dimensionslöst värde som måste multipliceras med g för att få rätt enhet. Alltså 201g = 201 G.

En tautologi så god som någon. :)

Lysande! Bort med onödiga mellanslag!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-13 09:18

Almen skrev:
Svante skrev:
Almen skrev:Men det måste väl skrivas 201g för att vara korrekt? g är ju ingen enhet, utan mer en normering.

Bort med mellanslaget, säger jag!

?

Så acceleration är dimensionslöst, menar du?
Är det en retorisk fråga? ;)

Hehe, ja... :)

Almen skrev:Alltså g är väl en konstant? Konstanten g=9,81 m/s², sedan kan man dividera ett värde på acceleration, till exempel 1972 m/s², med g, och då får man ett dimensionslöst värde som måste multipliceras med g för att få rätt enhet. Alltså 201g = 201 G.

Hmm det gör väl att konstanten innehåller en enhet, då?

Ta exemplet med längdenheten "fot". Den kan översättas till det metriska systemet med via 1 ft=0,3048 m. Ändå tror jag att de flesta amerikanare anser att fot är en längdenhet.

På samma sätt är 1 G = 9,81 m/s². Det gör väl G till en enhet för acceleration precis som m/s².

Sista meningen förstår jag inte riktigt, du gör alltså skillnad på g och G? g skulle vara tyngdaccelerationskonstanten och G ett icke-SI-alternativ som enhet för acceleration?

...och jag förstår inte riktigt varför mellanslaget ska bort, även om det vore en konstant. Får man inte skriva 2 pi, måste man skriva 2pi?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-13 09:31

Jag skulle tro att de flesta amerikaner anser att fot är en enhet.

När det gäller amerikanare så innehåller de säkert en del tumgängor, har en längd som mäts i fot, liksom de förstås har däck som mäts i tum, men "anser" något om det hela tror jag inte de gör. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Är fullt medveten om att vissa menar att amerikaner och amerikananare är synonymer. Minns till och med en radiopratare som envisades med att kalla pakistanier för pakistanare...

Skrämmande är vad det är. :wink:

PPS. Håller med Svante om att g är en enhet, på samma sätt som fot, ljusår, ångström eller AE är det. Lustigt nog menar jag dessutom att det ovanstående är sant BARA om g är en konstant. Nämner det eftersom man då och då hör sägas att g är olika beroende på var på jorden man är. Alltså att den påverkas av om man är på en pol eller nära ekvatorn, på en bergstopp eller i en dalgång... Fel säger jag - g är alltid 9,81 m/s^2, men jordaccelerationen är inte exakt 1 g överallt på jorden.
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-13 09:35, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-13 09:33

Svante skrev:

Hmm det gör väl att konstanten innehåller en enhet, då?
Ja, självklart. Eller var det ännu en retorisk fråga? 8O

På samma sätt är 1 G = 9,81 m/s². Det gör väl G till en enhet för acceleration precis som m/s².
Japp.

Sista meningen förstår jag inte riktigt, du gör alltså skillnad på g och G? g skulle vara tyngdaccelerationskonstanten och G ett icke-SI-alternativ som enhet för acceleration?
Ja. Jag fick inte ihop det riktigt först med vad som var vad, men...

...och jag förstår inte riktigt varför mellanslaget ska bort, även om det vore en konstant. Får man inte skriva 2 pi, måste man skriva 2pi?
Det beror väl på om du skriver det i en icke-stringent text eller om det är i en matematisk uträkning (eller matar in i ett datorprogram)? "Två pi" kan man ju skriva precis som man kan skriva "två äpplen", men för mig är det skillnad på "2 g" och "2g" (och "2 G" och "2 Gg").

Det kanske finns någon enhet "irrfärder" som betecknas "i" - i sådana fall är ju "2 pi" två pikoirrfärder. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-13 09:40

Jag har altid skrivit enheten för normaljordaccelertion G, men eftersom jag såg att andra skrivit g så googlade jag, och såg att litet g var vanligare.

Det normala är ju annars att man använder en stor bokstav för enheter, men visst varierar det. Meter är ju till exempel litet m. Typist verkar de flesta enheter som är någons namn använde en stor bokstav, men stavas med liten utskrivet. Exemelvis snubbe Volt som givit upphov till enheten volt (V).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till DIY-forum