Moderator: Redaktörer
UrSv skrev:Jag tror alltså inte det handlar någon särdeles välljudande kabel i förhållande till en dålig bygel utan snarare en mer optimal och störningsfri sammankoppling av delarna i förstärkaren.
Kaffekoppen skrev:Alltså, det KAN behövas en kabel som är skärmad, men det är ytterst ovanligt.
Kaffekoppen skrev:En oskärmad bygel gör inget fel.
Att de inte har med en skärmad bygel är inte någon miss, även om det KAN göra skillnad.
Tillverkaren kan ju inte veta i vilken sunkig miljö prylarna installeras.
NAD´s bygel är förträfflig, säkert i 99,99% av fallen.
PC skrev:Bamsefar skrev:Min erfarenhet är att just dessa skapar (!) brus i systemet...
Bara så att jag är med på tåget, menar du missing link eller nads byglar(antar att du menar missinglink men är lite slö såhär på morgonen)?
Moment-23 skrev:PC skrev:Bamsefar skrev:Min erfarenhet är att just dessa skapar (!) brus i systemet...
Bara så att jag är med på tåget, menar du missing link eller nads byglar(antar att du menar missinglink men är lite slö såhär på morgonen)?
Jo, jag undrar samma sak, fast jag är ju slö nu på kvällen...
Bamsefar skrev:Moment-23 skrev:PC skrev:Bamsefar skrev:Min erfarenhet är att just dessa skapar (!) brus i systemet...
Jo, jag undrar samma sak, fast jag är ju slö nu på kvällen...
Jag uttalade mig om Tara Labs Missing Link. Dom är oskärmade, och fungerar ypperligt som antenner för diverse skit uppenbarligen eftersom bakgrundsbruset stiger i nivå = jag hör mera brus med dessa inkopplade än med en simpel bygel eller kort kabelstump RG-kabel.
Moment-23 skrev:Har surfat runt lite på diverse forum och kunnat läsa att många upplever en "otrolig" skillnad med denna produkt:
http://www.hifiklubben.se/produkter/kab ... kabel_.htm
Jag skulle vilja få en teknisk förklaring till om det kan förbättra ljudet jämfört med de medföljande byglar som följer med stärkare med delbart för och slutsteg, eller om det bara är ytterligare ett sätt att tjäna pengar på?
För min egen del har jag svårt att förstå hur en tillverkare som har en förstärkare med delbart för och slutsteg skulle "förstöra" ljudet genom att snåla på en såpass billig komponent. Att det skulle krävas en kabel för 500 spänn för att inte förstöra ljudet verkar, hmm, suspekt...
Jag tycker att det luktar Flopp lång väg...
RogerGustavsson skrev:Det går förmodligen löda en bygel invändigt direkt på kretskortet. Fanns som ett tips för en äldre Yamaha-förstärkare där signalen till högtalarna alltid gick fram till en omkopplare med tvivelaktig kvalité på fronten.
Bill50x skrev:Jag kanske hade en dålig miljö för min förstärkare, men jag sänkte störnivån en del genom att byta ut ett par byglar mot två hemsnickrade korta kablar. Priset var dock inte i närheten av 500 spänn....
Jag har också eliminerat brum via ett kassettdäck genom att slöjda ett par "semi-balanserade" kablar. Fel uttryck, jag vet. Vad jag menar är kablar med två trådar + skärm. Och där skärmen är ansluten i den ena änden bara. Vad kallar man en sådan konstruktion för?
/ B
Richard skrev: Skärmen måste vara ansluten i båda ändar.
Piotr skrev:En skärm som är ansluten i endast ena änden skärmar alldeles utmärkt och gör precis det Bill skriver.
/Peter
Richard skrev:Piotr skrev:En skärm som är ansluten i endast ena änden skärmar alldeles utmärkt och gör precis det Bill skriver.
/Peter
Fel!
(Läs på litet bättre)
krellmaster skrev:Richard: Har du hört talas om Faradays bur? Anledningen till att en signalkabel typ RG62 t.ex har skärmen ansluten i båda ändar är att annars får man ingen sluten strömkrets, avbrott är ju inte så bra.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster