Tips för musikaliskt subelement

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tellus

Tips för musikaliskt subelement

Inläggav Tellus » 2007-09-04 22:28

Efter att jag nu kommti igång med mina vägghögtalare så vore det trevligt att gör en sub som matchar dessa & då vill jag göra en slimmad konstruktion, dvs. så litet djup som möjligt men höd & bredd går fint upp till en meter iaf :P

Sugen att leka med en 15 i en sluten låda alternativt Peerless XXLS med slav (10-12) men jag är inte helt säker på XXLS...
Elementet/en bör inte kosta mer än 3000... Förstärkeri anpassas efter elementet senare, har sneglat på denna:

Omnes Audio Power Amp with digital signal processor (DSP)

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-09-14 22:07

Ber om ursäkt för bumpning av egen tråd men är det någon som har ett förslag? Jag har själv kikat lite på följande element.

JBL 2235H
Audax PR380M2

Skymtade en peerless sls 15" någonstans på nätet också men har inte lyckats hitta den igen... Nån som vet något om det?

Edit: Jag vet att jag är kanske lite insnöad på 15" av en outgrundlig anledning, men de 15 jag har hört (slutna konstruktioner) har inte låtit direkt dåligt... XLS & XXLS & SLS som många bygger med anser jag personligen inte vara speciellt "rappa" (får ursäkta uttrycket...) En välkonstruerad 15 med mkt effekt tillgängligt däremot...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-14 22:17

Tellus skrev:Skymtade en peerless sls 15" någonstans på nätet också men har inte lyckats hitta den igen... Nån som vet något om det?

Den här?
http://www.tymphany.com/datasheet/pdf/pl/830670.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-09-14 22:21

Nä, det där är som jag förstår PA varianten av SLS 15, det ska ha funnits ett "vanligt" SLS 15, hittade lite länkar nu men de var borttagna från tymphanys hemsida av någon anledning :?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-14 22:23

Audaxen är ett kalaselement, om det används rätt. Och att sätta det i en sluten låda som subbas är helt fel. Det är inte alls avsett för det.

Förslag: Peerlss 12" XLS eller XXLS för sluten låda. Ev för basreflex, du kan bygga en platt låda med röret ut på ena sidan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-09-14 22:26

Kanske var lite fel av mig att beskriva det som "ren" sub, den ska spela under 100-80Hz men i första hand ska den avlasta mina andra DIY byggen i det området, den måste med andra ord inte gräva tokdjupt men en liten EQ styrning bör väl hjälpa till på en sluten 15....

Edit: Som jag skrev tidigare så är inte mina intryck av XLS/XXLS serien direkt positiva, iofs kan de ha berott på rum, konstruktion & eller drivning. Dock var det ett väldämpat rum, en rimlig konstruktion & Hypex större steg....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-14 22:28

Du menar den här?
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=39

Infon ligger där men dom har tagit bort alla länkar dit, konstigt!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-09-14 22:29

paa skrev:Du menar den här?

Får tacka hjärtligt för den länken :D

Edit: kom in på ett litet sidospår i mina egna tankar angående 15" eller 10"-12" element, har några egna teorier om detta & förmodligen har de ingen som helst vetenskaplig grund :oops:

En 15" borde väl rent teoretiskt inte behöva så enorm xmax jämfört med ett 12" element till ex. Detta borde väl påverka verkningsgraden åt det positiva hållet, likaså distorsionen. Fast å andra sida så kanske det behövs en tyngre kon för att bibehålla stadgan i den storleken? Fast & tredje sidan borde väl ett mindre element med lång slaglängd lida av samma sak då påfrestningarna torde vara större iom att konen ska färdas längre på samma tid... Eller?

Kort & gott, borde inte ett 15" vara bättre än ett 12" i samma kvalitetssegment? Rent teoretiskt sett? Eller har ja nattmössan på & cykeln rullandes?
Senast redigerad av Tellus 2007-09-14 22:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-14 22:34

Bättre, men hur bra passar den i sluten låda? Jag tycker Q är lite lågt, jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-14 22:43

Max_Headroom skrev:

Bättre, men hur bra passar den i sluten låda? Jag tycker Q är lite lågt, jag.

Jag varken föreslår eller avråder från denna, men du frågade ju efter den?
Hellre för lågt än för högt Q i alla fall, för då kan du bygga en ganska liten låda och lägga på en Linkwitz-transform som sänker f3 ordentligt.
Numera pensionär.

Återgå till Köpråd