Moderator: Redaktörer
OK, men då anges det, eller hur?Wolfie skrev:Almen: Jag har sett exempel där tillverkare anger dämpfaktor vid 4 ohm också...
Wolfie skrev:
Laststabil ner till 3.2 ohm (1.6 för bryggad konstruktion) är ju heller inte
något extremt krav. ...
Martin skrev:Det bör alltså klara 1.6ohm i obryggad koppling för att klara av 3.2ohm bryggkopplat....bryggkopplingsbart...
Naqref™ skrev:RogerJoensson skrev:Naqref™ skrev:Varför ska man då inte välja en förstärkare som är bara en bråkdel så stor då om den ändå aldrig kommer att jobba mer? Känns som ett ekonomiskt bättre alternativ.
Dynamiska marginaler naturligtvis!
Vad behövs dynamiska marginaler till om de aldrig (ditt ordval och med rätt entydig betydelse för oss petimetrar och för andra logikintresserade) används?
Bill50x skrev:Svante skrev:Finge jag stifta lagar så skulle ordet dämpfaktor förbjudas och alla skulle tvingas prata om utimpedans i stället.
...nästan i alla fall.
Och alla skulle dessutom ombes räkna ut hur mycket talspoleresistansen ökar om talspolen värms upp till 50 grader.
Så bra att inte du får stifta lagar. Jag har ingen aning om vad utimpedans är och att räkna ut talspoleresistansen vid +50 grader kan jag inte heller.
Måste jag lära mig det?
/ B
Lazyworm skrev:Jag tycker att 3.2ohm är en riktigt rimlig gräns...
De absolut flesta baselement har ett Re på under 8ohm vilket innebär att de i en viss frekvens kommer ner på under 8ohm.
Det är extremt få högtalare med 2 baselement inkl delningsfilter som har ett Re på över 4ohm, ni kan ju kolla alla mätningar på golvare som Stereophile gjort t.ex.
Att då bygga ett slutsteg som inte klarar av högtalare med dubbla basar på ett vettigt sätt låter ju en aning dumt.
I ett traditionellt AB steg med utgångstrissor så blir det ju per automatik fler trissor parallellt --> klarar lägre impedans(om man dimensionerar nätdelen efter detta)... men fler trissor ger också lägre utgångsimpedans mm...
Så med samma topologi kan man säga att om steget klarar lägre impedans har det fler trissor och bör ge lägre distorsion även om det ska arbeta i högre impedanser
RogerJoensson skrev:
Ett exempel:
Två steg levererar olika mycket maxeffekt, mäter och låter identiskt upp till det effektsvagare stegets övre gräns.
-Det effektsvagare klarar dina gränsvärden.
-Det effektstarkare steget levererar mjukklippning några dB däröver och klarar ett större sving vid 80KHz, men klarar inte "fullt" sving vid 80KHz.
Det större steget i exemplet har alltså bättre dynamik och klarar ett större sving vid 80KHz, men passerar ändå inte nålsögat på två punkter.
Synnerligen orättvist, om du frågar mig. Med dina gränsparametrar som nålsöga kan ju ett steg som är klart bättre än ett annat tom anses vara sämre!
Ser du inte problematiken alls?
Är det dina privata gränsvärdesidéer du redovisade eller är det något som har med LTS att göra?
Johan_Lindroos skrev:Mig veterligen har inte Ljudtekniska Sällskapet några sådana gränsvärden uppsatta för vad en förstärkare "ska ha", och jag brukar ju testa appararater för LTS, så ja, du förstår säkert vart jag vill komma.
Naqref™ skrev:LTS har som sagt inga kriterier för förstärkare. Så länge de klarar f/e-lyssningstester så klarar de dem. Däremot kan man gissa bra eller sämre var man kan lägga sig för de tekniska parametrarna där man kan börja grovsolla eller börja gissa sig till att en apparat kan vara intressant att börja testa. Själv ligger jag kring följande värden (som jag har diskuterat med bl a IÖ tidigare):
Naqref™ skrev:
Jo jag ser problematiken. Därför skrev jag just grovsollning.
En liten kommentar till dina exempel. Det större steget kommer att ha ett potentiellt problem med hastighetsklippning eftersom det inte är filtret vid ingångssteget som sätter bandbredden. Det behöver inte vara ett problem som bara dyker upp om man spelar nära klippgränsen med SACD utan även små hf-störningar som normalt inte skulle höras kommer att bli ett problem.
Johan_Lindroos skrev:Mig veterligen har inte Ljudtekniska Sällskapet några sådana gränsvärden uppsatta för vad en förstärkare "ska ha", och jag brukar ju testa appararater för LTS, så ja, du förstår säkert vart jag vill komma.
rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:Mig veterligen har inte Ljudtekniska Sällskapet några sådana gränsvärden uppsatta för vad en förstärkare "ska ha", och jag brukar ju testa appararater för LTS, så ja, du förstår säkert vart jag vill komma.
Verkar ju lite konstigt iofs. Mäter ni inte apparaterna innan ni f/e-lyssnar dem? Så att ni på förhand kan sålla ut vilka appareter som kan bedömmas kvalificera sig till en sådan lyssning. Verkar ju vara ett onödigt slöseri med tid att f/e-lyssna en förstärkare med uppenbart hög distorsion t ex. Antar att det tar ganska mycket tid i anspråk att sätta upp en testrigg och kalla folk till lyssning. Då vill man kanske inte sitta och lyssna på en gammal rörhäck som distar 3 %...![]()
Ni kanske inte har någon officiell rekommendation på hur en förstärkare ska mäta men nog har ni väl åtminstone inofficiella riktlinjer (om inte annat så i bakhuvudet) för vilka förstärkare som ska f/e lyssnas? Eller?
rhenrics skrev:Lazyworm skrev:Jag är inte säker men jag tror att mätningar görs efter F/E, detta gör också att man har "rena" tankar när man börjar lyssna
Ok, men då dyker ju frågan upp vilka andra kriterier som isf avgör att en apparat ska f/e-lyssnas.
Rydberg skrev:rhenrics skrev:Lazyworm skrev:Jag är inte säker men jag tror att mätningar görs efter F/E, detta gör också att man har "rena" tankar när man börjar lyssna
Ok, men då dyker ju frågan upp vilka andra kriterier som isf avgör att en apparat ska f/e-lyssnas.
Man kan ju få en uppfattning om en apparat från fler håll än att själv mäta på den. Exempelvis kan ju tillverkaren själv berätta vad den haft för mål och filosofi när den designat grunkan, andra kan ju testat den och gjort mätningar osv.
Möjligheten att göra en kvalificerad gissning på vilka apparater som kan tänkas vara bra utifrån LTS synsätt är nog inte så speciellt svårt.
rhenrics skrev:Johan_Lindroos skrev:Mig veterligen har inte Ljudtekniska Sällskapet några sådana gränsvärden uppsatta för vad en förstärkare "ska ha", och jag brukar ju testa appararater för LTS, så ja, du förstår säkert vart jag vill komma.
Verkar ju lite konstigt iofs. Mäter ni inte apparaterna innan ni f/e-lyssnar dem? Så att ni på förhand kan sålla ut vilka appareter som kan bedömmas kvalificera sig till en sådan lyssning.
Almen skrev:Men nu pratar ni om olika saker, tror jag. Frågan som Britt-Gunnar ställde tolkade jag som huruvida LTS har några officiella rekommendationer för vad en förstärkare skall ha för mätvärden för att vara "Godkänd av LTS".
Frågan du ställer är om LTS har några kriterier för vilka förstärkare som väljs ut för att testas och i sådana fall vilka det är.
Inte som jag tolkade det.rhenrics skrev:Njae, det är väl samma fråga?
Ja, om du är den ende som tolkar det så, så är det nog det.Är det bara jag som är förvånad över att man enligt utsago ovan på LTS alltså ägnar sig åt att gissa bra eller sämre hellre än att ställa upp ett antal mätvärden som kan sägas vara just riktlinjer eller gränsvärden?
Almen skrev:Uppenbarligen har LTS inte några officiella mätvärden som bestämmer vilka komponenter som rekommenderas
Moment-23 skrev:...
Kan en förstärkare bli rekommenderad av LTS om den färgar något, eller kan den då bara få ett omnämnande?
Användare som besöker denna kategori: Mirage och 35 gäster