Bryston kommenterar öhmans test!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-09-13 09:48

Kaffekoppen skrev:De säger inte nej.

Jag hade själv tänk tillstå att han skulle få just det i samband med nästa styrelsemöte. Blir jag nedröstad så är jag med och delar på medlemsskapet.

Ingvar och Magnus,

Jag tror inte heller att styrelsen säger nej. Däremot tror jag att den föredrar att frågan behandlas internt och inte på ett diskussionsforum.

Hälsningar

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-13 14:44

citat:
Dels för att IÖ vart tvungen att betala moms+tull på den förstärkaren som han sedemera fick testa, dvs det stod inte Bryston för.

Fast det finns något som heter tullrestitution. Bara att kräva pengarna tillbaka då men skickar tillbaka steget. Tror man har 6 månader på sig, sen är pengarna låsta.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-13 14:59

Harryup skrev:
Bamsefar skrev:Dels för att IÖ vart tvungen att betala moms+tull på den förstärkaren som han sedemera fick testa, dvs det stod inte Bryston för.

Fast det finns något som heter tullrestitution. Bara att kräva pengarna tillbaka då men skickar tillbaka steget. Tror man har 6 månader på sig, sen är pengarna låsta.

Och varför i h*lvete skall en recensent behöva acceptera det ? Varför i över huvudet taget skall en person som skall, förhoppningsvis, skriva något positivt behöva "köpa" (läs: lägga ut pengar) för att få testa en produkt ?????
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-13 15:08

Bamsefar skrev:
Harryup skrev:
Bamsefar skrev:Dels för att IÖ vart tvungen att betala moms+tull på den förstärkaren som han sedemera fick testa, dvs det stod inte Bryston för.

Och varför i h*lvete skall en recensent behöva acceptera det ? Varför i över huvudet taget skall en person som skall, förhoppningsvis, skriva något positivt behöva "köpa" (läs: lägga ut pengar) för att få testa en produkt ?????

Det skulle jag inte skylla Bryston för utan norskarna.
Vill norskarna vara smidiga så löser man det på något sätt eller också var det kanske meningen att IÖ kanske skulle tröttna innan testen blev gjord.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-13 15:21

Harryup skrev:Det skulle jag inte skylla Bryston för utan norskarna.
Vill norskarna vara smidiga så löser man det på något sätt eller också var det kanske meningen att IÖ kanske skulle tröttna innan testen blev gjord.

Norrbaggen och TAA IMPORT A/S har över huvudet tagit inte varit involverade i den test som IÖ och LTS gjort. Den testen tillkom ENBART för att jag lånade ut mitt slutsteg, och inget annat. Mitt slutsteg kommer INTE via TAA IMPORT A/S för övrigt.

TAA IMPORT A/S åker på sin höjd snålskjuts på resultatet av LTS testet, och får sälja mer trots att dom inte förtjänar det ett endaste jävla dugg.

För övrigt har T/A IMPORT A/S ljugit för Bryston Canada och påstått att man inte behöver betala moms + tull mellan Sverige och Norge.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-09-13 15:33

Bamsefar skrev:För övrigt har T/A IMPORT A/S ljugit för Bryston Canada och påstått att man inte behöver betala moms + tull mellan Sverige och Norge.

Hehe, najsig snubbe det där :roll:

Verkar inte som om den herrn har något emot att dra några valsar för att
få det han vill...

Rätt ologiskt tyckte jag, första gången jag kikade in på Brystons hemsida,
att ha den nordiska återförsäljaren i Norge (eller nordisk o nordisk, Norge,
Sverige o Finland har de väl). Enda landet här uppe som inte är EU-medlem
liksom... Bryston tänkte nog inte till riktigt där...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-13 16:24

bamsefar:

Hmmm, blir lite krångligt då du ju förstås inte gillar hur du blivit behandlad och sedan lämnar steget för test till en tidning. Tvivlar inte på din story men jag kan se ett antal problem.

Om jag vore leverantör skulle jag vilja lämna steget själv eller se till att en auktoriserad representant lämnade ett steg som man visste var fullt fungerande. Och sedan ha kontakten själv med testaren direkt.
I Brystons sits (om nu hur du blivit behandlad varit allmänt känt hos Bryston ) skulle jag i vart fall funderat på vad syftet med testen skulle vara. En missnöjd kund lämnar på andra sidan jordklotet sitt steg till en tidning, då kanske man undrar både en och två gånger om det är för att du verkligen är nöjd med steget eller du vill försöka på något sätt sprida ditt budskap till flera, som typ nu.
Knepigt.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-13 18:44

Du får se spöken vart du vill. Men för sakens skull: Jag hade inte kontakt med norrbaggen vid tillfället som frågan kom från LTS om de fick låna slutsteget. Mitt problem med Brystons representant tillkom senare, så det är två helt skilda händelser.
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-14 13:48

Med tanke på testresultaten och Brystons engagemang i frågan är du fel ute nu.

Harryup skrev:bamsefar:

Hmmm, blir lite krångligt då du ju förstås inte gillar hur du blivit behandlad och sedan lämnar steget för test till en tidning. Tvivlar inte på din story men jag kan se ett antal problem.

Om jag vore leverantör skulle jag vilja lämna steget själv eller se till att en auktoriserad representant lämnade ett steg som man visste var fullt fungerande. Och sedan ha kontakten själv med testaren direkt.
I Brystons sits (om nu hur du blivit behandlad varit allmänt känt hos Bryston ) skulle jag i vart fall funderat på vad syftet med testen skulle vara. En missnöjd kund lämnar på andra sidan jordklotet sitt steg till en tidning, då kanske man undrar både en och två gånger om det är för att du verkligen är nöjd med steget eller du vill försöka på något sätt sprida ditt budskap till flera, som typ nu.
Knepigt.

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-14 13:50

PekkaJohansson skrev:
Kaffekoppen skrev:De säger inte nej.

Jag hade själv tänk tillstå att han skulle få just det i samband med nästa styrelsemöte. Blir jag nedröstad så är jag med och delar på medlemsskapet.

Ingvar och Magnus,

Jag tror inte heller att styrelsen säger nej. Däremot tror jag att den föredrar att frågan behandlas internt och inte på ett diskussionsforum.

Hälsningar

Pekka

Ja, Pekka. Det är precis det jag skriver ovan. Då har vi samma uppfattning.

Däremot är det helt okej för mig, och vem som än vill att betala någons medlemsavgift om föreningen inte anser det lämpligt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-14 15:13

Jag har (givetvis) tackat ja till erbjudandet om medlemskap i LTS (igen, 4:e gången typ) - mycket trevligt !!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-09-14 15:41

PekkaJohansson skrev: Däremot tror jag att den föredrar att frågan behandlas internt och inte på ett diskussionsforum.

Hälsningar

Pekka

Helt riktigt. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-14 22:43

Kaffekoppen skrev:Med tanke på testresultaten och Brystons engagemang i frågan är du fel ute nu.

Harryup skrev:bamsefar:

Knepigt.

mvh/Harry

Javisst verkar det så, numera.
Eftersom det kommer lite ny information hela tiden som inte finns med i tråden i början. Men för en utomstående så verkar det ju inte solklart hur alla turer varit, och det har ju inte framgått när i tiden Bamsefar blev arg.
Angående testresultatet så borde det ju inte påverka Brystons engagement i frågan då det borde vara okänt för dom så länge som nödvändigt.
mvh/Harry

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-18 14:50

Nu finns den engelska översättningen på Brystons hemsida under rubriken Without Reservations - A review from Sweden (PDF-fil).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-09-18 15:32

Mycket bra att hela testet blev publicerat. Excellent.
Detta är en av de bästa och mest stringenta test av en audioprodukt jag någonsin läst.

Mvh

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-18 16:46

Ang diskussionen tidigare om att IÖ var tvungen att betala frakt och tull. När jag läste recensionen (den del där kommunikationen med Bryston beskrevs) fick jag intrycket att Bryston skickade ett nytt steg utan att ta betalt för det, dvs med intentionen att IÖ fick behålla det.

Det hade iaf jag gjort om jag fått stå för frakt och tull själv :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-18 17:04

IÖ har sedermera köpr steget och betalt för det. Fraktkostnaden och tull betalades enkom för att kunna utföra testet och bekostades av Ingvar själv. Det hade inte jag gjort....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-18 17:05

Almen skrev:Nu finns den engelska översättningen på Brystons hemsida under rubriken Without Reservations - A review from Sweden (PDF-fil).

Det såg bättre ut! :)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-18 17:12

Kaffekoppen skrev:IÖ har sedermera köpr steget och betalt för det. Fraktkostnaden och tull betalades enkom för att kunna utföra testet och bekostades av Ingvar själv. Det hade inte jag gjort....

Men det var alltså frakten från Norge då? Alltså, Bryston skickade den gratis till Norge men när den skulle vidare till Sverige tog ÅF betalt, eller? Varför skulle den gå via Norge isf, kunde inte Bryston skickat den direkt till IÖ kan man tycka.

Oavsett, så hade jag behållt steget utan att betala ett öre mer. Vill de ha tillbaka det får de väl komma och hämta det själva. Om nån snubbe skickar ett paket till mig som jag måste lösa ut och betala tull och frakt för, och om jag inte skrivit på ngt avtal där jag förbinder mig att betala tull och frakt och sen returnera varan och bekosta frakt igen, så lär de ju inte kunna göra mycket åt saken. :P

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-18 17:13

Förövrigt, ett gratis steg som tack för hjälpen är väl det minsta man kan begära av företaget. Snåla jävlar! :x

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-18 17:13

Kaffekoppen skrev:
Almen skrev:Nu finns den engelska översättningen på Brystons hemsida under rubriken Without Reservations - A review from Sweden (PDF-fil).

Japp, förutom att det i större delen av artikeln står "A/B" i stället för "F/E".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-18 17:16

Almen skrev:
Kaffekoppen skrev:

Japp, förutom att det i större delen av artikeln står "A/B" i stället för "F/E".

Undrade jag också över. Sen borde man kanske gjort någon editor's remark här och där. Typ förklarat vad 'LTS' i allmänhet och vad ett 'Nad 208' i synnerhet är :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-18 17:23

Almen skrev:Japp, förutom att det i större delen av artikeln står "A/B" i stället för "F/E".

Nja det ska stå B/A istället för A/B. Inte F/E. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-18 17:26

Naqref™ skrev:
Almen skrev:Japp, förutom att det i större delen av artikeln står "A/B" i stället för "F/E".

Just ja. Men OK, då skall det på några ställen stå B/A i stället för F/E.

Vem har korrekturläst? :twisted:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-18 17:43

rhenrics skrev:Men det var alltså frakten från Norge då? Alltså, Bryston skickade den gratis till Norge men när den skulle vidare till Sverige tog ÅF betalt, eller? Varför skulle den gå via Norge isf, kunde inte Bryston skickat den direkt till IÖ kan man tycka.
Som jag uppfattat det kom steget direkt från fabrik till Ingvar, alltså utan inblandning av generalagenten i norden.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-18 17:44

Almen skrev:Vem har korrekturläst? :twisted:
Ingvar :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-18 17:51

Kaffekoppen skrev:
Almen skrev:Vem har korrekturläst? :twisted:
Ingvar :)
Ah. :roll:

(Skicka det till mig nästa gång. Jag jobbar med sådant. ;))

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-18 17:54

Det är taget!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-09-18 18:01

Almen skrev:
Naqref™ skrev:

Just ja. Men OK, då skall det på några ställen stå B/A i stället för F/E.

Vem har korrekturläst? :twisted:

Inte en engelsklärare, den saken är klar! :evil: :D Men det var kul att få läsa artikeln! Jag irriterade mig också på att F/E-lyssning ibland refererades till som A/B-listening, och ibland som B/A-listening utan att det förklarades nöjaktigt för en utländsk publik. Man kanske borde göra om översättningen och tillfoga lite info? Jag kan gärna korrekturläsa, så att engelskan blir korrekt!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-09-18 18:03

Hoppsan. Almen hann före. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi