Jocke skrev:Det är ju svårt att inte dra några slutsatser ang trasslet som var mellan SSC och Larsen för en tid sedan. I vart fall i ljuset av de här modellerna!
Jag vet inte vad du drar för slutsatser men jag tycker det är mycket glädjande om Larsen lyckas föra arvet från SC vidare med både väldesignade och välljudande högtalare. Ja om de är välljudande vet jag ju ännu inte men snygga är de i alla fall.
SSC, som har rättigheterna till varumärket, har under flera år lovat nya modeller men levererat en massa hemlighetsmakeri samt en marknadsförd högtalarmodell OA 58/60. En modell som åtminstone jag inte tycker är helt lyckad vare sig designmässigt eller ljudmässigt.
Stig Carlsson själv samarbetade alltid med de bästa av formgivare. Jag tycker designen är en viktig del av en högtalare, de ska låta bra men också fungera i en normal hemmiljö även hos människor som inte i första hand är ljudnördar men älskare av musik och sköna ting.
Jag vet inte vad som förevarit mellan SSC och Larsen, men det kan ju vara förståeligt om SSC surnar till om Larsen tröttnat på dem och gör egna högtalare i Carlssons tradition och dessutom kanske lyckas bättre. Det vet vi ju ännu inte, den som lever får se.
Larsen var väl den som tillverkade OA 50/51/52 i samarbete med SC när han var i livet?