Carlssonträff!!??

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-19 09:09

profbd skrev:jaha ennu en pirattillvärkare som snyltar på karlssons namn och ideer
när kommer den förste kinesen?

Wideglide skrev:Kanske att ta i att kalla nån som jobbat i SC´s närhet och fortsatt i samma anda under så många år för "Pirat"..?

Agree! Jag tror t o m att de kan tänkas vara riktigt bra grejor! Fast jag är osäker på utseendet samt hur marknaden kan tänkas ta emot dem. Jag menar hur många ortoakustiska högtalartillverkare tror ni det kan finnas plats för i Sverige?

Hursomhelst så lär ju Audio Pro ha tillverkning i Kina, eller har jag missat något? ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-19 09:25

Slartibartfast skrev:Jag menar hur många ortoakustiska högtalartillverkare tror ni det kan finnas plats för i Sverige?

Det beror på vilka de primära marknaderna är. ;)

Ang. Kinatillverkning. Saker som är producerade i Kina är svåra att sälja där. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-09-19 09:25

Man får dessutom skilja på "pirattillverkning" och tillverkning i Kina.
Pirattillverkning är när man satt i system att tillverka kopior på redan existerande produkter och säljer dem, under samma namn utan orginaltillverkarens vetskap och godkännande, till reducerat pris med undermålig kvalitet. Tillverkning i Kina däremot är något de flesta tillverkare tillämpar eller numer iaf överväger pga billig arbetskraft...
Att Larsen skulle "pirattillverka" Carlssonhögtalare och utnyttja namnet för egen vinning är bara rent skitsnack...
Och ja, de nya Larsen låter grymt bra! Jag var där... :D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-19 09:34

Mr_Ekan skrev:* Är modellerna tänkta att stå mot kal högtalarvägg, eller fordras ytterligare dämpning (hyfsat liten bakre dämpskiva på 6an)?

Kan ju vidareutveckla Stefans svar på denna fråga. Som i princip alla högtalare av denna typ så är det definitivt inte skadligt med extradämpning (Minns att SC tog fram det s k elefantörat till OA51 som är något tiotal gånger större än orginaldämpvingen). Dessa båda högtalare är gjorda för att kunna spelas vid en hård vägg utan extra dämpning MEN man kan få till det lite bättre med lite extradämpning. Det är mer giltigt för Larsen 4 än för 6'an (som har en något gynngsammare baffel och får lite ökad virtuell dämpyta tack vare stödbågen).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-19 11:55

profbd skrev:jaha ennu en pirattillvärkare som snyltar på karlssons namn och ideer
när kommer den förste kinesen?

Carlssons namn har han ju inte använt, det står Larsen på dem! Någon pirattillverkning är det ju heller inte tal om. Larsen bygger Larsen och några Carlsson byggs inte alls för tillfället. Alla Carlsson sedan 1982 har byggs av Larsen, så då han är ju inte pirattillverkare utan f.d originaltillverkare av Carlsson...

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-09-19 12:18

nä grabbar här luktar det skism lång väg mellan flera kända personer
tänk om jag anlitade en känd linköpingskonstruktör och började tillvärka något som lilknade ino?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-19 12:36

profbd skrev:nä grabbar här luktar det skism lång väg mellan flera kända personer
tänk om jag anlitade en känd linköpingskonstruktör och började tillvärka något som lilknade ino?

Det lär knappast finnas några hinder så länge du inte använder någon annans namn. Eller?

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-09-19 12:39

RogerGustavsson skrev:
profbd skrev:nä grabbar här luktar det skism lång väg mellan flera kända personer

Det lär knappast finnas några hinder så länge du inte använder någon annans namn. Eller?

Och dessutom använder andra element, andra lådor och filter...

/Erik
Senast redigerad av Erik_Johansson 2007-09-19 13:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-09-19 12:58

...

Anade vi väl redan i samband med historien om OA 58(2)/60! Bra att det finns de som är handlingskraftiga och ser till att få grejer ur händerna!

/Jocke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-19 13:01

För de som kommer ihåg så fanns det på 70-talet fanns det en fantastisk mångfald när det gäller rundstrålande högtalare som påminde väldigt mycket om Sonab. Exempelvis dessa Dynaudio:

Bild

:wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-19 13:19

Naqref™ skrev:Det är mer giltigt för Larsen 4 än för 6'an (som har en något gynngsammare baffel och får lite ökad virtuell dämpyta tack vare stödbågen).
Sidostödet ser ut att kunna vara ekvivalent med det som kallats "Öhman-näbb" på väggabsorbenter.
F.ö. är väl förekomsten av Larsen-högtalarna egentligen inte ett dugg konstigare än Mirsch-högtalarna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-09-19 14:37

För de som kommer ihåg så fanns det på 70-talet fanns det en fantastisk mångfald när det gäller rundstrålande högtalare som påminde väldigt mycket om Sonab. Exempelvis dessa Dynaudio:

japp och alla red de på vågen av carlssons rykte

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-19 14:52

Det är mycket glädjande att Larsen tar tag i detta och sätter orto-akustiska högtalare i produktion.

Om någon har moralisk rätt att bygga vidare på SC:s intentioner är det Larsen.

Jag vet inte vad det är för fel eller om det ens är något fel på SSC, men man verkar ha svårt få ändan ur vagnen. Trots skickliga konstruktörer inblandade även där.

Och som Naqref skrev: det finns massor av konstruktioner som mer eller mindre bygger på rundstrålande eller halvrundstrålande principer. T ex de svenska MP, Mirsch, Bremen (vars konstruktörer alla samarbetat med SC), samt Mirage, Shahinian, German Physics för att ta några utomländska ur högen också.

Dessutom har många tillverkare gjort högtalare som ska samverka med väggen, precis som SC avsåg, även om de till det yttre ser ut som konventionella högtalare. T ex Snell, Naim.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-19 15:11

mapem skrev:Dessutom har många tillverkare gjort högtalare som ska samverka med väggen, precis som SC avsåg, även om de till det yttre ser ut som konventionella högtalare. T ex Snell, Naim.

Och piP.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-19 15:16

[quote="profbdjapp och alla red de på vågen av carlssons rykte[/quote]

Och på vilket sätt tycker du Larsen rider på den vågen? Om inte annat har han ju all heder av att ha salufört Carlsson's högtalare under en väldigt lång period, längre än någon annan, något som jag antar inte Stig Carlsson hade något emot. OA-58 och dess varianter har också varit i Stig Carlssons anda och torde heller inte ha fläckat hans rykte. SSC rider förstås också på samma våg... Patent- eller mönsterskydd är väl för länge sedan utgångna?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-19 15:21

RogerGustavsson skrev:Patent- eller mönsterskydd är väl för länge sedan utgångna?

Patenten för principerna för trevägaren och dämppanelerna för OA51 gick ut (om de har betalats som de skulle) 2001-11-26

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2007-09-19 15:29

Jag har svårt att tro att Stig C skulle misstyckt att Larsen gör en egen variant av den princip som Stig förfäktade. Tvärtom är det en "hommage" till Stigs kunskaper och ljudideal. Vad som vore tråkigt är om Larsons egna produkter fick kommersiella konsekvenser för SSC och deras modeller (oa58 etc). Av döma av de diskussioner som förts i en lång radda trådar är det, enl mig, i så fall lika mycket SSCs eget fel som Larsens konkurrens.

Jag tycker Larsen gör rätt och gläder mig åt att ännu fler högtalare designas och produceras i sverige.

edit-förtydligade "modeller" (men det var kanske en ironisk fråga)
Senast redigerad av Prozac 2007-09-19 17:10, redigerad totalt 1 gång.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2007-09-19 15:50

Prozac skrev:för SSC och deras modeller.

Vilka modeller?? :lol:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-09-19 17:13

vi var inte lika antusastiska när audiopro gorde en kopia och försökte spinna på karlsson
det finns säkert en tråd att gräva upp
om dessa spöar orginalen finns det ju en marknad och gärning annars är det väl ingen ide
jag tycker det är konstigt av larsen att sluta tillvärka orginal serien och sedan börja med en egen serie
den kan inte vara lika genomarbetad som origanalen(nu spekulerar jag)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-19 17:26

Naqref™ skrev:
Slartibartfast skrev:Jag menar hur många ortoakustiska högtalartillverkare tror ni det kan finnas plats för i Sverige?

Det beror på vilka de primära marknaderna är. ;)

Ang. Kinatillverkning. Saker som är producerade i Kina är svåra att sälja där. ;)

Med tanke på att man kör världspremiär i Sverige så gissar jag benhårt på Sverige/Norden som första marknad och därmed så tror jag också att man i en konkurrensanalys skulle peka ut SSC som största konkurrent. Jag menar, så många nya anhängare fick väl inte SSC vid OA58-introduktionen? Jag säger inte att detta (Larssens ingång på marknaden) är dåligt - konkurrens är ju som grundregel bra - men det kanske är lite olägligt för SSC. Och jag gillar verkligen det arbete som SSC lägger ner på oss som har Carlssons gamla alster - och nya för den delen - och det är därför jag poängterar att det kanske är lite olyckligt. Mina förhoppningar är ju givetvis att båda tillverkarna kan fortleva (jag tror högtalarna slår det mesta på marknaden faktiskt) och nya aktörer är ju också som regel kul!

När jag var i Kina så försökte kinerser kränga på oss turister saker som inte var Kinatillverkade - eftersom de var av så mycket bättre kvalitet och därför kostade mer för konsument...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-09-19 17:43

profbd skrev:vi var inte lika antusastiska när audiopro gorde en kopia och försökte spinna på karlsson
om dessa spöar orginalen finns det ju en marknad och gärning annars är det väl ingen ide
jag tycker det är konstigt av larsen att sluta tillvärka orginal serien och sedan börja med en egen serie
den kan inte vara lika genomarbetad som origanalen(nu spekulerar jag)

Kommer inte ihåg om Audio-Pro nämnde något om Carlsson i samband med sina Carlsson-inspirerade högtalare.

Sitter inte inne med sanningen när det gäller Larsen's upphörande av originalproduktionen. På div. forum verkar det som om att det fanns rätt snäva ramar för hans del. Hade väl också en hel del att göra med de danska producenterna av högtalarelementen, som flyttade en del av produktionen till Kina och dessutom inskränkte produktion av kundspecifierade element (som de till Carlsson). De kom att kräva stora serier av specialbeställda element något som inte Larsen ensam kunde ta. Speciellt stora serier har det väl heller inte varit tal om på senare år. Så har jag uppfattat det hela. Kommer kanske mera fakta i uppföljningen av Larsen-introduktionen?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-09-19 17:48

Skillnaden med den gamla historien med "Carlssonhögtalare" var att den gången köpte firman varumärket Sonab från Ericsson och tillverkade "vanliga/traditionella" högtalare av lite lägre kvalité och marknadsförde dem med "äntligen är Sonab tillbaka" etc. och när detta slog väl ut så snodde man även varumärket Carlsson.

SSC äger varumärket Carlsson och varumärket Ortho Acoustic System.
Det finns inga andra patent eller mönsterskydd.

Vem som helst kan alltså sätta igång och bygga högtalare som baseras på Stig Carlssons idéer och principer och sälja dessa kommersiellt så länge man inte sätter "Carlsson" på dem.
Skall man lyckas med detta krävs dock någon nivå av trovärdighet.

Denna trovärdighet har John Larsen i och med alla sina år av samarbete med Stig, det står till och med uttryckligen i Licensavtalet mellan Stig och John att Stig skall överföra sitt knowhow till John i egenskap av licenstagare.
Trovärdigheten består också i att John har valt att samarbeta med någon som verkligen har kunskap och förståelse för de ortho akustiska principer Stig utvecklade i sina högtalare.

Att John och SSC till slut inte komma överens om formerna för sitt samarbete är tråkigt men ändå i dagsläget ett faktum.

John har då gjort det han tycker är rätt. Spottat i nävarna och återupptagit/fortsatt med det livsverk han skapat tillsammans med Stig och sedan SSC.

En Ortho Akustisk högtalare kan per definition inte se ut på så många olika sätt så "genomarbetade" är de ju av naturen/tiden...

Designmålen för Larsen 4 var att den skulle vara annorlunda, snyggare (Larsens egen subjektiva åsikt då) och mer välljudande än det naturliga jämförelseobjektet OA58. (till samma pris, 6000 kr)
Något som enligt min egen personliga uppfattning lyckats på alla tre punkter.

Designmålen för Larsen 6 var att den skulle låta märkbart bättre och ha en exlusivare känsla än jämförelseobjektet Larsen 4.
Något som jag också tycker har lyckats!

Mvh
/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-09-19 18:09

profbd skrev:vi var inte lika antusastiska när audiopro gorde en kopia och försökte spinna på karlsson

Aha... Du menar kanske Audio Pro Cube och inte soppan i början av 90 talet...

Audio Pro Cube mottogs väl i Carlsson-lägret med glädje... Den är ju så liten och oskyldig :D

Det skojades väl kanske lite med deras "Sonab-reklam"

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-09-19 18:29

En sak som inte har framgått i reportaget eller i denna tråd är att Larsen även deklarerade att 2 st Surround/Center högtalare kommer inom kort.

I stort sett samma låda till de båda men med olika elementkonfigurationer för att matcha Larsen 4 och Larsen 6.

Dessutom ligger 2 st lite dyrare mer potenta modeller i pipen.

Stefan

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-09-19 18:30

det kan nog vara så att styrelsen kanske inte är så lätt att tas med alla gånger
Senast redigerad av profbd 2007-09-20 11:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-19 19:27

Eftersom det verkar närmas en beröring av schismen mellan SSC och John Larsen så vill jag deklarera att jag inte blandar mig i det ö h t. Det har jag klargjort till SSC via IÖ och till Larsen.

Och som admin (bör poängtera dock att jag tänkte inte blanda mig i modereringen här) så hoppas jag att vi slipper den debatten vidare (åtminstone i denna tråd). Men det är inte upp till mig att bestämma.

Finns det möjligen fler bilder från thn och fler lyssningsintryck?

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-09-19 20:39

Vilka var det som snodde namnen "sonab " och "Carlsson"?
Var det audiopro?
Isåfall var det inte snyggt att 10 år senare komma med Quben.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-09-19 22:12

4:an och 6:an ser riktigt balla ut tycker jag kanske inte bredvid 52:an som är min favvo men sidan om en monitor audio eller Dali. Det är en helt annan estetik som jag gillar. Tror inte det finns något trovärdighetsproblem för Nagref och Larsen men hade de hetat Carlsson :? ....Carlsson är ju odödligt :P .

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-09-20 00:28

Visst måste vi prata återgivning. Men... Finns det något officiellt uttalande från SSC i kölvattnet av denna nylansering?
11010000

Användarvisningsbild
SSC
Inaktiverad

Inläggav SSC » 2007-09-20 02:14

Hej alla!

Detta är Ingvar Öhman, som för ögonblicket skriver under namnet SSC, men det kommer att kunna vara vem som helst från SSC som gör det i framtiden. (Vi har förstås kollat med Faktiskt.se-admin och fått ok med att göra det. Alltså att låta SSC agera som en "person" här på faktiskt.)

Den som undrar vem det är som i förekommande fall uttalar sig å SSC's vägnar när det kommer ett SSC-inlägg får helt enkelt läsa vem som skrivit under det. :wink: Inlägg kan förstås vara underskrivna "styrelsen SSC" också.

Vill till att börja med önska Larsen och Anders lycka till med sitt högtalarmärke! :P

Kan även nämna att vi i SSC mycket uppskattar att "intresset för högtalare inspirerade av Stig Carlssons idéer" är så stort att det uppstår nya märken med OA-inspirerad design.

Det är faktiskt en av de huvudsyften som SSC bildades för - att arbeta för att idéerna med samarbete mellan högtalare och rum (och andra Carlssonska tankar) fick leva vidare och inte falla i glömska.

Vi har alltså absolut inte något emot att Carlsson-liknande högtalare tillverkas - tvärtom! Även om vi förstås hade önskat att det skett under trevligare omständigheter. En kupp av detta slag när Larsen är skyldig SSC pengar känns bara fel. Men vi hoppas att dessa ärenden i det snaraste kan redas upp.

Svårigheten att kommunicera med Larsen har varit påtaglig då telefonsamtal upprepade gånger bryskt avbrutits med att Larsen kastat på luren under pågående dialog (bara en gång i mitt öra dock) och de löften om betalning "i efterskott" för de utvecklingskostnader som funnits på nya ortoakustiskt optimerade högtalarelement har brutits. :(
Sådant känns alltid tråkigt, men extra mycket så när SSC inte har ekonomi för att stå för sådana kostnader, så att enskilda SSC-styrelsemedlemmar (undertecknad närmare bestämt) har fått betala det ur egen ficka. :(

(Vill påminna om att arbetet i SSC är helt idéellt, och ingen har hittills fått en enda krona i ersättning.)

Då sätter man ju liksom hoppet till att en överenskommelse och löfte om att betalning "efter försäljning" verkligen skall falla ut (och att det inte betyder "10 år efter försäljning"). Hade jag vetat att det bara var ett tomt löfte hade jag ju inte lagt ut pengarna, och definitivt inte okejat beställningen av elementen heller. Jag är ju van vid att överenskommelser gäller, även då de är muntliga.

En annan svårighet har varit den maktlöshet som vi i SSC känt när det gäller att få högtalare i produktion. Det var nog snart två år sedan som OA51.3 var i princip klar att sättas i produktion, bara några detaljjusteringar återstod (bland annat dämpskivans storlek, men även den inre dämpningen) men Larsen gjorde bedömningen att det var ett för vågat projekt att starta utan finansiering i förväg. Det var naturligtvis något vi måste acceptera (vi varken kan eller bör ju inte tvinga någon att tillverka något de inte känner sig säkra på) men det har många gånger känts som om SSC fått skulden för att saker inte har hänt, när vi inget hellre önskat än att det skall hända något! Just det exemplet är historia nu - det finns en mycket intressantare version (X1) på G nämligen…

Vill även nämna (apropå vad som sagts tidigare i den här tråden) att samarbetsformen mellan Carlsson och Larsen enligt vad Stig berättat inte inkluderat några djupare diskussioner om de ortoakustiska principerna, utan att Larsens roll varit som produktifierare och tillverkare (och förstås distributör/säljare). Han har mig veterligt inte i något fall varit inblandad i det akustiska konstruktionsarbetet, eller i element- eller filterkonstruktion, och/eller dimensionering av någondera. Varken före eller efter 1983 - inte för de modeller som konstruerats av Stig från vad jag har hört av Stig, och definitivt inte för de som konstruerats av SSC. Larsen har endast sysslat med produktifikation (vilket dock är en viktig del av en högtalares tillblivelse som inte skall underskattas! Men inte heller sammanblandas med konstruktion/dimensionering).

Att Anders Eriksson är utbildad i elektroakustik är väl däremot välkänt här på faktiskt, men han har mig veterligt inte diskuterat de ortoakustiska frågorna med Stig Carlsson (tror inte ens att de träffats, men jag kan ha fel därvidlag). En viss del av Stigs tankar är dock var mans (som begriper grunderna och som kan filtrera bort vad som varit marknadsföring) egendom - och det står förstås var och en fritt att konstruera högtalare efter eget huvud, utan eller med inspiration från Stig Carlsson. :P

Vad jag vill säga med det hela är alltså att de i tråden aktuella högtalarna måste betraktas som två Larsen/Eriksson-högtalare och ingenting annat - men att det kan vara väl så gott! :P

Dock ingenting som varken vi i SSC eller Stig Carlsson varken kan stå för, eller skall ha äran för, mer än möjligen som inspiratörer*.

Alltså: Om högtalarna uppfattas som trevliga så säger jag: Äras den som äras bör - Larsen och Eriksson! Har sen Stig/SSC kunnat bidra som inspiratörer till det hela så är det ju bara trevligt. :P

Samma sak som kan sägas om Mirsch-högtalarna för övrigt - inte heller dessa hade ju funnits och sett ut/betett som de gjorde om inte Stig Carlsson hade funnits där och visat vägen (jag vågar skriva det eftersom jag hört det ur Olles egen mun) men - det är ändå Olle Mirsch och ingen annan som bestämt hur just hans högtalare skulle se ut. Visst kan man förstå att han inspirerats när man ser hans högtalare, men även att han inte "härmat" (form eller annat) utan tänkt själv! :P

Detsamma gäller för övrigt rätt många av 70-talets mer eller mindre "rundstrålande" högtalare, och även de nya mätmetoder som populäriserades under samma tid, per Carlssonsk inspiration via tolkningar av Sonabs marknadsföring. (Men det var inte alls de metoder Stig själv använde, annat än under en mycket kort period på några år. :o )

Ja, Audio Pros lilla kub tycker vi i SSC förstås också om! :P Även den upplever vi som en hyllning till Stig, och en tolkning av vad som är ortoakustik.

Vh, iö

- - - - -

*Att designen på "4" är snarlik den högresta för OA58/OA60 som jag gjorde (frånsett huven som är Larsens verk, jag ville ha den formad annorlunda av akustiska skäl, men lät mig övertalas av Larsen att försämra de tekniska egenskaperna för att förbilliga tillverkning/hantering/lagring :oops: ) känns hedrande. Den kommer för övrigt att kännas igen (i någon form... 8) ) i alla kommande Carlsson-högtalare (det är >5 Carlsson-modeller i pipen).

Och att även designen på "6" är en hybrid av min högresta 2000-talsdesign från OA58/60/63 och Lars Lellerstads excellenta OA52-formgivning är väl heller inget som någon kan missa. Jag kan inte undvika att känna mig lite glad över att ha bildat skola med avseende på detta.

Att det var en lämplig form ägnade jag 7 år åt att försöka övertyga Stig om, men det var först andra halvan av 1996 som han lät sig övertygas av en liten demo jag gjorde för honom, där jag kunde visa att den ”mur” han befarande var oundviklig med lite mera högresta högtalare, faktiskt kunde raseras, med rätta tilltag...

PS. Kan även tillägga att jag, även om SSC’s uppdrag är att bevara ortoakustken, inte ser något egenvärde i att likrikta floran av ”Carlsson-inspirerade” högtalare. Olle Mirsch lät sig tvivelsutan inspireras av Carlssons idéer, men gick sin egen väg - och berikade därmed marknaden således att den fick en större rikedom av valmöjligheter! :P Jag hoppas förstås att även Larsen-Eriksson kommer att kunna göra det.

Vive la differance!

Även jag själv är ju som väl kanske i varje fall några vet högtalartillverkare, och även om jag umgåtts flera tusen timmar med Stig Carlsson och alltid uppskattat att lyssna på musik i hans anläggning (nästan alltid i alla fall :wink:) är ju inte mina egna högtalare ens i närheten av identiska med, eller ens snarlika, hans.
(I själva verket är det ju inte så konstigt med tanke på att mitt arbete med psykoakustisk forskning och högtalarutveckling skedde innan jag kände Stig och visste just något om Stig Carlsson och hans högtalare och tankar (annat än den rappakalja som marknadsförarna hittade på). Kanske var det därför det var extra kul för mig att läsa känna honom och inse att hans egna åsikter var helt annorlunda än vad som marknadsförare för Sonab och Carlsson försökt göra gällande, och låg mycket närmare min egna än jag hade trott.)

Uppdraget för SSC är ju dock lite speciellt eftersom det inkluderar just att göra Stig Carlssons högtalare – Carlsson-högtalare. Eftersom han inte längre är med oss kroppsligen, får vi konsultera honom ”andligen”. Detta menar jag inte på något spirituellt sätt, utan bara att en människa som man känner väldigt bra på något underligt sätt lever kvar i minnet som en levande och självständig person, och känner man honom tillräckligt bra kan man till och med fråga den där personen som lever kvar inuti, vad han tycker. Att det är många av oss som sitter i SSC som han lever vidare i, gör arbetet mycket enklare! När vi allihopa är överens om vad som vore Stigs uppfattning känns det rätt säkert att vi är på rätt väg i att göra hans vilja. 8)

PPS. Hoppas nu verkligen att ingen försöker misstolka det jag skrivit. Låt mig för säkerhets skull avsluta med det viktigaste: SSC önskar Larsen och Eriksson lycka till och alla framgång med Larsen-högtalarna. Särskilt mycket hoppas jag att Anders kommer att få möjlighet att vara med å hittepö - för jag är säker på att han kan bidra med mycket som är värdefullt av egen kraft. Men, det känns förstås hedrande att se att de två första Larsen-modellerna i varje fall för ögat är mer eller mindre klonade från mitt 2000-tals Carlsson-koncept :oops: , som med sin nya form var en av de sista saker jag talade med Stig om.

Det finns fyra-fem ytterligare konceptuella saker som vi diskuterade dock, och som kommer att avslöjas i de kommande Carlsson-modellerna…

(Ber alla ha överseende med att det tar sin tid. Inte alla kan utveckla nya modeller på några månader. Vi kan det inte. :oops: Vi menar dock att det inte bara beror på inkompetens från vår sida, utan vill vara väldigt nöjda med det vi gör och känna att det är genuint färdigt innan vi sätter något i produktion. Att sen Larsen sade upp kontraktet med SSC för ett bra tag sedan, och därefter inte har varit kommunikativ annat än brevledes, och där flera gånger antytt att han INTE har sagt upp kontraktet(!) har satt en del käppar i hjulet för oss, och definitivt inte gjort det lättare för oss att planera inför framtiden. :? Men det kommer nya Carlsson-högtalare - var så säker. Och det blir spännande saker... Nu vet vi ju (äntligen) vad som gäller i varje fall - Larsen tänker inte tillverka dem!)

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati