F/E-lyssning har inget med lyssna och tyck att göra!
? ? ? Det är väl just prexis det den har.

Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Subjektivt tycker jag att Audiovector, de konstruktioner jag lyssnat på, låtit riktigt bra. De mätningar man sett har däremot varit sämre, kanske för att dessa inte prioriterats i konstruktionen, man har bara lyssnat, som det verkar.
Laila skrev:Kaffekoppen skrev:F/E-lyssning har inget med lyssna och tyck att göra!
Det tycker jag inte att det kan vara. Det är ju orimmligt. En paradox. UpprörandeChris_Lymme skrev:Laila skrev:Kaffekoppen skrev:F/E-lyssning har inget med lyssna och tyck att göra!
Aj, aj, aj. Har du inte fått höra att vissa personers tyckande är objektivt?
Whadda mistakea to makea.
Definitionsfråga.Laila skrev:Kaffekoppen skrev:F/E-lyssning har inget med lyssna och tyck att göra!
Laila skrev:Kaffekoppen skrev:F/E-lyssning har inget med lyssna och tyck att göra!
Richard skrev:Subjektivt tycker jag att Audiovector, de konstruktioner jag lyssnat på, låtit riktigt bra. De mätningar man sett har däremot varit sämre, kanske för att dessa inte prioriterats i konstruktionen, man har bara lyssnat, som det verkar.
Lyssna har det ju helt klart med att göra. Men det är ju inte direkt något tyckande i det hela.
subjektivisten skrev:Laila skrev:Kaffekoppen skrev:F/E-lyssning har inget med lyssna och tyck att göra!
Lyssna har det ju helt klart med att göra. Men det är ju inte direkt något tyckande i det hela.
Kaffekoppen skrev:F/E-lyssning har inget med lyssna och tyck att göra!
Det har däremot lyssningarna efteråt
Laila skrev:Kan du då förklara (exakt)hur man då kommer fram till
något resultat över huvud taget ! Om ingen tycker något så lär
det ju bli svårt med "statistiken". Eller ?
Laila skrev:subjektivisten skrev:Om du verkligen är intresserad så finns det massor att läsa, bara söka.
För första o förhoppningsvis den sista gången på detta forum
så tycker jag/skriver jag: Skit på dig !
subjektivisten skrev:Laila skrev:Kan du då förklara (exakt)hur man då kommer fram till
något resultat över huvud taget ! Om ingen tycker något så lär
det ju bli svårt med "statistiken". Eller ?
Om du verkligen är intresserad så finns det massor att läsa, bara söka.
Bill50x skrev:Laila skrev:Moment -23 !
Tack.
Dito. Du skrev mycket tydligare vad jag tycker än vad jag lyckades med själv....
/ B
Chris_Lymme skrev:Richard skrev:Subjektivt tycker jag att Audiovector, de konstruktioner jag lyssnat på, låtit riktigt bra. De mätningar man sett har däremot varit sämre, kanske för att dessa inte prioriterats i konstruktionen, man har bara lyssnat, som det verkar.
Det låter som rena mardrömmen att man vaknar upp en dag och inser att högtalaren som man är så nöjd med och älskar bara är subjektivt bra men visar sig vara objektivt dålig. Hur kulle man hantera en sådan kris? Skulle man blir schizofren om man lyssnade på den och fortfarande tyckte att den lät bra trots att man innerst inne vet att den egentligen är dålig?
Då måste det ju vara smartare att skaffa en högtalare som man vet mäter bättre även om man inte alls tycker om ljudet. Man får ju späka sig själv för vetenskapen.
Ragnwald skrev:Var väl en fråga om signifikans, som Svante drev.
Flera personer kommer fram till samma resultat, genom upprepade försök, att skillnad föreligger.
Varje persons egen bedömning är då subjektiv, medan sammanställningen blir objektiv.
Så har jag förstått det hela.
Inget.Moment-23 skrev:Vad är det som säger att inte audiovector gör precis så när de utvärderar sina högtalare?
Kaffekoppen skrev:Inget.Moment-23 skrev:Vad är det som säger att inte audiovector gör precis så när de utvärderar sina högtalare?
Det kan jag verkligen inte uttala mig om då jag inte har insyn i dess verksamhet. Det skulle förvåna mig mycket om de inte kompletterar med mätdata och isåfall gör de nog precis som alla andra..
Subjektivisten: Det finns ett ordspråk, om man vill vara smått sarkastisk, som går: " Man skall inte kasta pärlor för svin".
Möts man av frasen " skit på dig" har man kanske med ett dylikt kreatur att göra.
Eller så kan man få litet självinsikt av en placebodiskussion, och inse att det man tyckte påverkade ljudet inte gjorde det rent fysiskt. Precis som vinälskaren som inser att skruvkork inte egentligen förstör smakupplevelsen.phloam skrev:Om nu placebo orsakad av visuella intryck är en faktor att räkna med, så skulle jag vilja säga att komponenter måste matchas rent utseendemässigt för att bl.a. kognitiv dissonans inte skall uppstå.
Max_Headroom skrev:Laila skrev:Kaffekoppen skrev:F/E-lyssning har inget med lyssna och tyck att göra!
Nej, precis tvärtom, ditt lilla troll!
mikethebike skrev:Richard skrev:Subjektivt tycker jag att Audiovector, de konstruktioner jag lyssnat på, låtit riktigt bra. De mätningar man sett har däremot varit sämre, kanske för att dessa inte prioriterats i konstruktionen, man har bara lyssnat, som det verkar.
Jag har inget intresse av att "försvara" Audiovector, men med ett sådant uttalande är det minsta man kan förvänta sig en eller flera källhänvisningar till de påstått dåliga mätresultaten samt en förklaring på hur du utifrån mätresultatet kan leda i bevis att man använder sig av en "lyssna-och-tyck-process" under konstruktionsarbetet.
Eller är du bara i vanlig ordning ute på ett av dina illa faktaunderbyggda korståg?
Moment-23 skrev:Kaffekoppen skrev:Inget.Moment-23 skrev:Vad är det som säger att inte audiovector gör precis så när de utvärderar sina högtalare?
Det kan jag verkligen inte uttala mig om då jag inte har insyn i dess verksamhet. Det skulle förvåna mig mycket om de inte kompletterar med mätdata och isåfall gör de nog precis som alla andra..
Det tror jag också. Jag reagerade bara på Richards lite nedsättande och slarviga användning av "lyssna och tyck" eller "lyssna och känn" som det ibland heter. Därav min liknelse med F/E lyssning, som jag för övrigt anser som seriös och trovärdig.
edit: rättat stavfel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster