Nad 512 CD-spelare tyst vid startup

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Material

Nad 512 CD-spelare tyst vid startup

Inläggav Material » 2007-09-15 10:20

Sitter med en CD-spelare enligt ovan (min syster har fått för sig att bara för att jag har en burk kontaktspray och en annan med tryckluft så "kan jag elektricitet") och kliar mig i huvudet.

Den är tyst vid startup. Skivan startar, pickupen spårar och någonstans spelar musiken, för när ljudet kommer igång efter en halv minut så har vi hunnit en halv minut in på skivan. Strax innan ljudet kommer på riktigt så kommer det i en eller två korta ögonblick. Stänger jag av CD-spelaren och sätter på ganska direkt efteråt så spelar den normalt från start. Låter jag den stå avstängd 2-3 minuter så är startupproblemen där igen. Sätter jag på den och låter den stå på ett tag innan jag trycker play så funkar den utmärkt. Det är som en förstärkare med en väldigt trög uppstart.

Dessutom har hela teckenfönstret slocknat.

Några ideer på vad jag skulle kunna göra?
En Feminist och en Gentleman

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-09-15 21:02

Kan vara väldigt mycket som är fel.
Börja med att titta efter lödningar som ser ut att ha släppt eller kablar som har lossnat en aning.
Om du ser något som ser konstigt ut så ta en bild och lägg upp i den här tråden.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-09-15 23:33

Som silvervargen sa, kan felet sökas på flera sätt.

Hade ett liknande problem med en DVD-spelare, där det visade sig efter ihärdigt felsökande, att en mycket liten metallpartikel, hade satt sig magnetiskt på lasermekanismen.
Efter borttagning av metallbiten, fungerade spelaren perfekt.

Hjelm

Kolla mute transistorerna på utgången,

Inläggav Hjelm » 2007-09-21 08:01

Hej,
Vanligt fel i CD spelare är mute transistorerna på utgången, De är till för att stänga av audiosignalen när man byter spår eller under startup. Ett fel i en sådan skulle kunna leda till de fenomen du beskriver. Eventuellt så borde du kunna märka en ökad distorsion främst vid höga signalnivåer då den gått igång.
Diodmät eventuella transistorer nära utgången, eller löd bort dem.

Hjelm

Displayen

Inläggav Hjelm » 2007-09-21 08:17

Hej,
Enligt http://www.stevehoffman.tv/forums/archi ... 91385.html
Så verkar displayen lysas upp av en glödlampa på 15.5v. Tror att wheatlamp motsvarar elfas Grynlampa
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 013655.htm
Som förstås inte finns i 15.5 v.

Du har inte tillgång till ett schema?

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2007-09-26 19:58

Skrev ett inlägg här, men det är tydligen borta. Det här blir kortare.

CD:n är tillbaka hos min syster tillsammans med förstärkaren som bara behövde lite kärlek med luft och kontaktspray. tack för länkarna, speciellt forumtråden, den var mycket informativ.

Detta med fönster som är upplyst av en lampa, är det vanligt? jag har sett trasiga lampor på två olika nad-produkter, och dom blir betydligt svårare att använda.

Det här med transistorn på utgången: det felet du beskriver, skulle inte det återkomma varje gång man sätter in en ny skiva? Eller om man låtit CD:n stå avstängd en minut eller två?
En Feminist och en Gentleman

Återgå till DIY-forum