ITT superbas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

ITT superbas

Inläggav Helmut » 2007-09-21 00:14

Jag letar efter matematiska formler för att beräkna storleken på en högtalare som tillverkades av Danska ITT för ca 40 år sedan. Basen skulle tydligen gå ner till 16 hz trotts att lådan inte var större än en bokhyllehögtalare. Konstruktionen var patentsökt varför det inte var möjligt att publicera teorin bakom konstruktionen. Hemligheten var de två mellanväggarna som gjorde att det blev en oändlig ljudledningshögtalare. Den ena vågräta mellan väggen hade ett v format uttag och den andra vågräta mellanväggen var formad som en v formad spets. Det här gjorde att det blev fasförskjutning i ljudet som passerade mellan väggarna i s-form vilket gjorde att fasförskjutningen på något vis tog ut varandra
På baksidan var lådan försedd med slitsar. Verkningsgraden var dessutom mycket hög.
Någon som testat konstruktionen och kan hjälpa mig med lite teori
om jag skall experimentera med egna konstruktioner, kan någon föreslå ett lämpligt element gärna av märket Perless.
En skiss finns i Radio & Television nr 4 1976 sid 100.

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-09-21 09:08

Men det är väl bara att titta i patentet?
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: ITT superbas

Inläggav Naqref » 2007-09-21 09:43

Helmut skrev:Konstruktionen var patentsökt varför det inte var möjligt att publicera teorin bakom konstruktionen.

Fick man patentet så är straffet att teorin offentliggörs samtidigt. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-09-21 10:20

Hej!

Jag läste den artikeln häromdagen själv.

Det torde väl knappast vara frågan om 16Hz vid -3dB...
Konstruktionen som du säger en ljudledning som avlutas med slitsar istället för en öppen area.

Hur den skulle kunna bli en "oändlig ljudledning" begriper inte jag.
Tvärtom så är väl längden t.o.m. utritad i bilden har jag för mig.

På bilden iallafall finns inget utritat som sänker lufthastigheten.

Längden given, elementstorleken är liten, det enda jag kan ha en fundering på är om väggen skall användas som en del av ljudledningen men då borde ju slitsarna inte suttit där de sitter?

Tror inte den kan nå 16Hz, iallafall inte om den inte har löjligt låg verkningsgrad.

Däremot så är det ju en smart metod för att göra ljudleningen i produktionen.

Någon annan kan säkert förklara effekten av en ljudledning som slutar i en slitsad port.

mvh

Martin

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2007-09-21 16:11

Jag har tittat på artikeln du refererar till men ITT nämns ju bara i en liten notis i artikeln. De har designat en variant på en TL-högtalare där man genom att vika kanalen två gånger och förse mellanväggarna med slitsar som utvidgas paraboliskt får en kanal som inte har en exakt definierad längd. Man kan jämföra det med att parallellkoppla ett "oändligt" antal kanaler av olika längd. Man uppnår en jämnare frekvensgång och slipper införa dämpmaterial i kanalen som man annars gör för att jämna ut frekvensgången på TL-högtalare. Kanalen är inte oändligt lång utan istället rätt kort och verkningsgraden blir inte dramatiskt mycket högre än normalt. Det nämns inget om något patent i samband med ITT i notisen. ITT använde principen på ett antal högtalare som såldes under slutet av 70-talet. Verkningsgraden uppges som bäst till ca 0.2% och ingen går anmärkningsvärt djupt i basen heller.

Den parabelformade slitsen hos ITT jämförs sedan i samma notis med den som används i John E Karlsons högtalare (som var patenterad). Det var väl den som påstods gå ner till 12Hz (inte 16) och ha upp till 40% verkningsgrad. Den är för övrigt allt annat än kompakt med moderna mått mätt.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2007-09-21 20:23

Var på biblioteket och fick tag i originalartikeln. Konstaterade då att personen som lånade ut skissen och noteringar om högtalaren tydligen utgått från att ITT TLX 75 skulle vara näst intill identisk med Karlson högtalaren. Fick också lite material om Karlson högtalaren som tydligen inte skulle vara någon välljudande konstruktion.
Frågan är om det skulle vara värt besväret att bygga en kopia av ITT lådan och utgå från att början och slutet på ljudledningen skall ha samma dimensioner som en ljudledning skulle ha. "Jag gillar att lyssna på orgelmusik ner till 32 fots pipor. Frågan är då om jag skall bygga en låda av ljudledningsstorlek och skall jag ha ett element för ljudledningshögtalare.
Någon som vet hur den lät. Min konstruktion skall jobba i området 20 Hz - ca 1kHz i musikläge och 20 - 100 Hz i hembioläget

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-21 22:50

Jag har för mig att en professor (som jag inte kommer ihåg vad han heter, men kan plocka fram om nån tjatar) på ett amerikanskt universitet, har Karlsonhögtalaren (inte Carlsson!) som jämförelse med basreflexhögtalaren i någon labb. Labben visar samma sak som Ingvar brukar hävda, att basreflexlådan ger den minsta lådan för en given verkningsgrad och gränsfrekvens.

Edit: W. Marshall Leach, Jr. heter han.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-09-22 12:11

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-09-24 09:47

Hej!

Någon som har lite info om ITT högtalaren?
Alltså Storlek och bestyckning o dyl?

mvh

Martin

Återgå till DIY-forum