Moderator: Redaktörer
Sanny_X skrev:Jag kan ha fel, men SOM JAG FÖRSTÅR DET;
Öppet fönster; det känns som man sitter i en "loge" och "tittar in" till där musiken framförs, bästa exemplet är Ino.
Livehärmning; högtalarna vill ge sken av att du sitter "med musikanterna", det blir en stor, bred ljudbild där du skall vara "med i gänget", dåligt fokus på vem som spelar vad, men "stort ljud", exempel; Carlsson, Larsen.
Med reservation att jag kan ha fattat fel, jag gillar Ino bäst.
phloam skrev:
Finns inga högtalare för "mitt i huvudet"?
phloam skrev:Men om man tar fullständigt elektronisk musik som aldrig varit det minsta "live", är då både Carlsson och Ino fel högtalare då?
Naqref™ i ursprungstråden skrev:mapem skrev:Intressant. Men om högtalarna verkligen ska kunna återge musiken antingen med livehärmning eller öppet fönster krävs väl att produktionen är sådan att detta är möjligt. Mycket modern musik har ju inte denna rumsliga information alls.
Jepps det krävs att produktionen är anpassad för detta. När det gäller moderna studioinspelningar så saknas den informationen i råmaterialet men det är rätt lätt att lägga dit extraljud så att det låter rimligt rätt i öppet fönster-högtalare. Det kan man lätt förstå när man inser att både rum och högtalare i alla studios är anpassade för detta. Den enda typ av inspelning som kan tänkas bli lidande är Tonmeisterinspelningarna från DG.
Gör man tvärtom (och anpassar för livehärmning) så blir i alla andra inspelningar drabbade. Valet blir därför inte så svårt från ett rationellt högtalarkonstruktörsperspektiv. Och SC valde ju rätt.
Naqref™ skrev:OA58, OA60, L4 och L6 ligger nära öppet fönster men inte så nära som Ino.
IngOehman skrev:Min uppfattning (som inte inkuderar L4 och L6 utan bara Carlssonhögtalare) är att den snarast ligger 1980, men att skiljelinjen inte är så märkbar om man tittar djupare än att bara se på ytan.
många anläggningar som jag har lyssnat på drar åt öppet fönster-hållet men mycket få har uppnåt en bra livekänsla.
Naqref™ skrev:Skiljelinjen när teknologin var fullbordad idémässigt ligger ~80. Däremot kan den ju skönjas tidigare i o m OA116 och OA2212. (Den senare kan ju knappast ha någon större legitimitet som studiohögtalare om den inte hade varit prioriterad mot öppet fönster-lyssning.)
Marknadsmässigt är det däremot en annan sak. OA51 med elefantörat är ju definitivt på rätt sida medan OA51 med dess infinitesimala dämpöra kanske är mer en flört mot forntiden (ljudmässigt).
OA50 och OA52 så som Lallerstedt designade dem är också en marknadsanpassning. Stigs egna ursprungliga OA52 var ju exempelvis högre och gissningsvis betydligt mer öppet fönster-renodlade.
IngOehman skrev:Min uppfattning (som inte inkuderar L4 och L6 utan bara Carlssonhögtalare) är att den snarast ligger 1980, men att skiljelinjen inte är så märkbar om man tittar djupare än att bara se på ytan.
Du menar att skiljelinjen är inte så märkbar eftersom den idémässigt började redan -75? Eller menar du att det var inte så stor skiljelinje med tanke på vad som skulle följa?
Jag gissar de förra men anar (tills vi har letat fram prototyperna på trevägaren) att det fanns en klar skillnad mellan OA51(+elefantörat) och trevägaren där den senare tog ett steg framåt återigen.
När det gäller dimensioneringen för olika rum så är det ett elände. En återgång till Sonabs-tonbyglar (fast där man kan växla mellan med avancerade delningsfilterändringar) vore en välsingnelse för välljudet men det verkar inte marknaden tillåta...
IngOehman skrev:Snip
Kan nämna att Stig själv inte gillade tonbyglarna och såg det som en välgärning att bli av med dem. Bättre att göra rummet rätt så att de inte behövs, menade han. Något som faktiskt nästan är lättare i Carlssonfallet än i Ino-fallet.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Men en skillnad var väldigt påtaglig om man jämförde.![]()
Frodrak skrev:iö: Tackar, då är jag med![]()
Och mitt rum stämmer hyggligt, ingen hältäckningsmatta men mycket rya, lagt tätt....
IngOehman skrev:Nej, snarare tvärtom.
Är du säker på att många drar åt öppetfönsterhållet? Tycker nog de flesta högtalare inte ens kommer i närheten av en högklassig öppetfönsterlyssning. Snarare låter de bara högtalare (vilket är så långt ifrån öppet-fönster-lyssning man kan komma) i mina öron.
IngOehman skrev:Marknadsmässigt är det däremot en annan sak. OA51 med elefantörat är ju definitivt på rätt sida medan OA51 med dess infinitesimala dämpöra kanske är mer en flört mot forntiden (ljudmässigt).
Rätt sida? Det är till att vara subjektiv.![]()
Kaffekoppen skrev:Vad är mureffekten?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster