Finns det någon annan som om möjligt testat dessa element?
Moderator: Redaktörer
phon skrev:Haha, den fanns ju redan ....![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
1240:- per styck.
Bara att plugga basporten då, dämpa hela lådan plus elementen, och byta till 2.5-vägs filter.
Plättlätt.![]()
![]()
platon1980 skrev:phon skrev:Haha, den fanns ju redan ....![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
1240:- per styck.
Bara att plugga basporten då, dämpa hela lådan plus elementen, och byta till 2.5-vägs filter.
Plättlätt.![]()
![]()
Mina har 18dB filter, delar vid 2540 och 2800. Skumt, minns inte varför det blev så, kanske för att Biltemas komponenter inte hade "rätt" värden. Men ljudet blev ju "mjukt"
torbod skrev:
De finns fortfarande till förfogande om någon vill lyssan på dem eller mäta på dem. Säg bara till så åker jag till färäldrahemmet i Tullinge och plockar upp dem.
Vh
Tobbe
Helmut skrev:Har för mig att det var en kille i Uppsala som byggde transmissionline lådor med tre element, Var sugen på att köpa tvålådor vilket min ekonomiinte tillät.
Har också för mig att han tog en ca 2 meter hög marmorskiva och borrade en massa hål i skivan där han monterade i massor av dessa element. Med diskanter modell elektrostater låg priset på ca 1 normal årslön?
phon skrev:Magnuz skrev:Hur utläser man distmätningen?
Andraton är röd och tredjeton blå. De ligger typ 50dB ner, det blir då 0,3% Inte så dåligt, vid den signalnivån. (=rätt låg, ej kalibrerat då)
phon skrev:torbod skrev:
De finns fortfarande till förfogande om någon vill lyssan på dem eller mäta på dem. Säg bara till så åker jag till färäldrahemmet i Tullinge och plockar upp dem.
Vh
Tobbe
Låter ju som en kul idé ....![]()
Då kan man kanske se om det går att göra nåt roligt av det.
phon skrev:Jag funderade närmast på en 2.5-vägare i en 50 liters sluten väldämpad låda. Q runt 0.7 måste man nog jobba mot. X-magnet plus kanske lite flödesdämpning. Lite pill med surrounden och korgen skadar nog inte heller.
Det borde fungera utmärkt i ett tillräckligt tätt och bashårt litet rum. Om rummet höjer 12dB från 60Hz och nedåt i tryckzon...
...så blir det ju kanonbas ner till 0 Hz .... transmission släng dig i väggen ......
Två 8-ohms Gamma-basar, varav den undre går in där baffelstödet försvinner. Här gäller att inte tappa känslighet. Delning vid runt 2.5 kHz till en hyfsat bra diskant. Naturligtvis skall det konstrueras fashomogent ...
Det borde man nästan prova faktiskt .... jag har ju alla grejor redan. Med lite omsorg i dimensioneringen blir det nog rätt bra, speciellt i förhållande till pris.
Low cost high end.![]()
IngOehman skrev:
En högtalare för garderoben menar du?![]()
Tack för mätningarna förresten! Deras tonkurva såg ut precis som jag hade för mig, trots att det nog var över 25 år sedan jag mätte på dem sist. Skrämmande tonkurveminne, med tanke på att jag inte kan komma ihåg vad folk heter, ens de som jag gick i samma klass i 9 år med...![]()
torbod skrev:
Inga problem, låt mig veta vart och när bara. Kunde vara kul att medverka på en sådan uppmätning och eventuell modifiering. Det skulle säkert vara lärorikt för mig.
Vh
Tobbe
phon skrev:Low cost high end.![]()
IngOehman skrev:Ser jag fram emot!
IngOehman skrev:
Allra mest spännade vore dock kanske en konstruktion där basen INTE har något LP-filter, men helt enklet är det inte att åstadkomma ett sådant system. Har en idé som faktiskt inbegriper en piezzo-diskant och bara en enda delningsfilterkomponent, men jag vet inte om den ger en lösbar ekvation...Vh, iö
celef skrev:vad händer när man monterar en xtra-magnet?
när jag provade så inbillade jag mig att mellanregistret lät hårdare, är det möjligt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster