intressant artikel om LFE

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

intressant artikel om LFE

Inläggav Haakan_W » 2007-09-22 09:48

såg denna lilla länk idag:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_7 ... -2000.html

och började fundera...just nu kör jag pcm ut från dvdn...och den verkar ju helt strunta i lfe kanalen enligt artikeln...

men jag har ju en 2807 så då borde jag väl kunna ställa in dvdn på dts och köra talarna på large även om jag inte har några surround? å få med lfe eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-09-22 13:34

Jag har satt alla högtalare förutom front som small och front = large och sub= no. Då borde jag få med all bas (<delningsfrekevensen) som finns tack vare bass management i fronthögtalarna och basstöden. Bra-att-veta artikel för övrigt!

mvh

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-22 13:48

Pinnick skrev:Jag har satt alla högtalare förutom front som small och front = large och sub= no. Då borde jag få med all bas (<delningsfrekevensen) som finns tack vare bass management i fronthögtalarna och basstöden. Bra-att-veta artikel för övrigt!

mvh

men då måste du köra dvdn digitalt ut va?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-09-22 15:51

Jag tror jag förstod vad du är ute efter.... Spela filmljud med två högtalaremed lfe-spår inkluderat?
Det där med vad som händer när man sätter kanaler till large, small, none verkar vara lite olika mellan olika apparater enligt vad jag just läst. Logiskt sett så borde det ju, om man matar recievern med en DTS-signal, vara så att kanaler som sätts till none spelas av fronthögtalarna , small , basen spelas av sub om den sätts till on eller fronthögtalarna om den sätts till off. Large så spelas allt en kanal innehåller. Det det stod om vid nedmixning av DD på sidan att eventuell information i LFE-kanalen lämnas ute kanske sker i receivern också.

Men, jag vet inte. Men nyfiken att veta. Snårigt, snårigt :(

(eftersom min dvd-spelare är lite ledsen så kan den inte spela digital-ut för tillfället)

sen sätter jag allt i spelaren o kör analogt ut så då bör man väl sätta allt i receivern till on o large.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-22 16:38

då kan du inte få ut lfe kanalen? eftersom du bara tar ut frontarna? (eftersom pcm inte mixar in LFE alltså)

irriterande skit detta tycker jag...man tycker dom borde göra sånt här busenkelt...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-09-22 17:06

Jo eftersom spelaren verkat blivit lite knäpp på olika sätt så kör ju bara analogt ut och låter spelaren sköta bassmanagement och mixning. Sen låter jag recievern hantera alla kanaler som large eftersom all filtrering o sånt redan skett,ehum tror jag.
Jag vet inte om du kanske i spelaren kan föra ut analogsignal där lfe ingår i frontkanalerna. sub=no, surround=none, front=large, center=none.

Men jag håller med om att detta är rörigt och kasst ! Så jag kör lite på chans o vet inte till 100% vad jag snackar om. 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-22 17:25

alltså om du har satt spelaren att mixa alla kanaler = pcm och pcm tar inte hänsyn enligt artikeln att det ens existerar en LFE kanal verkar det som...

så om du inte kör digitalt så borde det vara omöjligt?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-09-22 20:42

Men om du ska spela film och bara har två högtalare så borde det ju alltid följa med ett två-kanalsspår där detta är ordnat redan iofs?

"One reason not to send a subwoofer the LFE channel alone is that there may not be anything on it or there may not be an LFE track at all. When coming out with the DVD format, it was important that consumers be able to always see and hear the program, without extra hardware like 5.1 decoders. This is why there is always an AC-3 or PCM soundtrack: Either can be played by any DVD player. Even a 6-channel AC-3 mix can be played without a 6-channel decoder because of the DVD player’s internal downmixer. This takes the soundtrack and downmixes it to a 2-channel Pro Logic output. Important is the fact that the LFE channel is not part of this downmix and gets discarded. Production facilities know that unless they provide a dedicated two channel soundtrack, nothing important should be exclusively put in the LFE channel: Depending on the playback system, it may not be heard. When done right, essential information (which can include deep bass) will be put in the screen channels."

Välj tvåkanalformatet så bör detta vara fixat om jag läser rätt? :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-22 20:55

den där texten är lite motsägelserik egentligen...

för å ena sidan

Important is the fact that the LFE channel is not part of this downmix and gets discarded.

så egentligen så kan det ju finnas ett lfe spår?

så tolkar jag texten omän det inte ska skilja så mycket

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-09-22 21:22

Om du bara har en tvåkanalsförstärkare och DVDn sköter nermixen så förlorar du LFE.
Det gör väl inte så mycket, då är man redan långt från den tänkta uppstälningen med 5.1 att det inte borde vara ett stort problem. Dessutom kan ju studion varit snäll och lagt med en riktig stereomix (med LFE inmixat) på DVDn. Då är det bättre att välja den än att låte DVDn göra nermixen.

Det jag inte var med på är om bara DVDn skippar LFE vid nermix eller om även en riktig surroundförstärkare gör det.
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-09-22 21:29

Jag tror som Challe och undrar samma sak. Det skiljer säkert mellan olika dvd-spelare och recievers hur man kan mixa ner och lägga till LFE också. Ingår det inte i dvd-standarden att ett två-kanalsspår läggs med så de med TV t.ex. inte ska gå miste om nåt väsentligt i basen som behövs för filmens handling, samt att 5.1 spår + riktiga grejor förstärker upplevelsen bara samt att ha en dedikerat lfe-spår, diskreta surroundspår. Gissar jag .

Undrar om man bara förlorar lfe-spåret om man mixar ner dolby digital eller om detta gäller både DTS och DD.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-09-22 22:00

Dolby är väl AC-3? Då gäller det för det.
Stereospår är inget krav, bara en stor fördel om du vill sälja till de som bara har TV. Om det finns med så är det studion som har gjort mixen, då är den förhoppningsvis riktigt gjord.

edit: misstolkade artikeln
Senast redigerad av Challe 2007-09-22 22:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-09-22 22:11

Jag bara gissade att det ingår ett 2.0 DD spår på varje disc. :) MEn så kanske det inte måste vara.

Men huruvida nedmixning av Dts exkluderar lfe verkar ju inte helt klart, men att ac-3 verkar göra det.

mvh

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-09-22 22:48

Jag läste lite för fort, det gällde för AC-3 men det stog inte klart vad som gäller för DTS :oops:

Jag kolla de lite på nätet och det verkar som att alla spelare inte kan mixa ner DTS, men åtminstånde en persom hade problem med att LFE försvann vid nermix. Det var otydligt om han menade DD eller DTS.

Hittade en komentar om att DTS inte kan mixas ner. Någon som kan kolla om det stämmer, min DVD står i garderoben och väntar på en ny projektor...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-22 23:39

Jag tror det är få spelare som kan mixa ner DTS till analog. Jag har dock en gammal JVC som klarar det, men min nyare Samsungspelare med HDMI-utgång klarar det inte!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Generellt om hifi