Olle Mirsch OM61

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

larshall

Olle Mirsch OM61

Inläggav larshall » 2007-09-13 15:13

Hej!
Hoppas det går bra att skriva här, det är första gången!

Jag har precis köpt ett par Olle Mirsch OM61 högtalare. Enligt säljaren hade Olle sålt dem till honom personligen, vilket verkar troligt med tanke på bakgrundshistorien. Enligt säljaren hade han frågat Olle om han kunde sälja ett par bra högtalare och det blev ett par OM61 i björkfanér med front och topp av masurbjörk. Dom står på kromade hjul med vinda för kablaget under högtalaren. Skulle vara intresserad om detta är original utseende samt när de är tillverkade.
Elementen är i fint skick och de levererar fint ljud.
mvh
Lars H

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-13 15:31

Vore skoj med en bild :-)

I övrigt vet jag inget om dessa högtalare.

Välkommen till Faktiskt.se förresten!

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-13 15:58

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-13 16:22

De finns med i Hifihandboken 81. Kostade 2700 kr. Den uppmätta frekvenskurvan är mycket rak och fin. Modellen större hette OM 71.
Jag kan skanna av sidan och lägga ut, men hinner inte just nu. Skicka ett PM till Olle Mirsch. Han finns ju med som medlem här på Faktiskt.
:)

Användarvisningsbild
Frodrak

Re: Olle Mirsch OM61

Inläggav Frodrak » 2007-09-13 21:04

larshall skrev:Hej!
Hoppas det går bra att skriva här, det är första gången!

Jag har precis köpt ett par Olle Mirsch OM61 högtalare. Enligt säljaren hade Olle sålt dem till honom personligen, vilket verkar troligt med tanke på bakgrundshistorien. Enligt säljaren hade han frågat Olle om han kunde sälja ett par bra högtalare och det blev ett par OM61 i björkfanér med front och topp av masurbjörk. Dom står på kromade hjul med vinda för kablaget under högtalaren. Skulle vara intresserad om detta är original utseende samt när de är tillverkade.
Elementen är i fint skick och de levererar fint ljud.
mvh
Lars H

Från blocket, i Lund, 250 kr????
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

larshall

Hej!

Inläggav larshall » 2007-09-14 21:10

Ja, de kom från Lund. Jag är inte direkt insatt i priser mm men jag prutade inte precis.
Lars

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-15 09:22

Här kommer bilden på OM 61 ur HiFi Handboken 1981.

Bild

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

larshall

Tack

Inläggav larshall » 2007-09-15 16:54

Tack för bilden. Här fanns all information som jag undrade över.
mvh
Lars

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-09-15 17:45

Hej Lars.
Det jag inte riktigt fattar är att konstruktionen kallas ett slavbassystem, mina 61:or hade inga slavbasar vad jag kan minnas. Iofs var basarna urkass när jag köpte dem på Kiviks loppis men nog fasen var det vanliga basar. Kolla i min Mirschtråd när jag letar element till 61 och 28. och visst fasen vände och vred jag på lådorna och det fanns ingen 8 tums slavbas på dem.
OM jag minns rätt nu...
Någonstans ibland Olle Mirsch inlägg på Faktiskt nämner OM sina konstruktioner, antyder vilka som var genomtänkta och välkonstuerade och vilka som blev mer massproduktion där priset fick spela ganska stor roll för hur mycket möda som lades ner. Bland de mer genomtänkta finns OM3-28 och dess efterföljare OM61. Som du vet har jag haft ett par OM61 tills nyligen och ett antal par OM3-28.
Tycker att det är justa allroundhögtalare, ungefär i samma divison som Carlssons 70-tal. Vill också minnas en animerad diskussion kring en auktion på Tradera kring denna modell. Kolla Carlssonplanet.
mvh
Henrik

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-09-15 20:08

OM61 finns med i StereoHifihandboken redan 1979 och där står inget om någon slavbas.
Den är också testad i Stereo Hifi 1979 och där beskrivs den som en vanlig 3-vägare.
Feltryck?

larshall

Inläggav larshall » 2007-09-18 17:07

Hej Henrik mfl.
Ja, jag känner att jag inte är riktigt påläst beträffande konstruktionen mm. Har dock börjat uppleva mycket fin musikt på mellanregistret, gittarer mm som jag inte hade med mina gamla högtalare. Dessa är dock Skantic (Luxor om jag inte minns fel). Har även kopplat in Luxman förstärkan, vilket även detta har blivit till det bättre. Ikväll skall jag även koppla in bredband, så i fortsättningen behöver jag inte låna dator hela tiden. Har för avsikt att skicka in en bild på de okända sneda högtalarna som jag visade för dig. Vet dock inte riktigt hur man skall göra??
Mvh
Lars

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-09-18 18:53

Ang bilder :
Lite råddigt tycker jag men det går om man följer instruktionerna
Kolla under Forumindex/Redaktionen informerar/ 5-6 ämnen nedåt: "Att lägga in bilder på vår ftp"
Måste kolla där varje gång själv, rätt många knapptryckningar men när de till slut ligger där är det ganska enkelt att få in dem i ett inlägg.
Förresten så har jag lagt vantarna på två par OA12, ett par OD11 och dessutom ett par V-1:or (har inte hunnit lyssna på dem men de lär låta skit...) sen vi sågs sist :)

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-09-18 22:02

De första högtalarna av något så när hiFi-klass som jag skaffade var ett par Skantic (eller var det Luxor kanske...?) Som var rektangulära med invinklad baksida och baffeln knäckt i ändarna. De hade en bas i mitten på baffedln och en diskant på var sida, tryckkammare. De så närmast ut som mindre monitirer med träfaner och svart bakände. De kunde alltså läggas i vinkel på golv eller monteras i hörn. Någon som mins dessa? sent 70tal alltså.

Efter dessa så köpte jag en lite kapablare hemmastereo, med en av Hitatchis värre recievrar, ett Skantic kassettdäck som såg förvillande lika ut som ett Tandberg 320 MK2 (som jag skaffade efter ett tag till) det vare helt relästyrt och spolade snabbt som fan. Skivsvarv blev en Hitachi det med. Högtalarna blev just ett par flång nya OM61 i svart ekfaner.

Minns jag rätt nu så har jag för mig att det var först i OM71 som det fanns en slavbas i botten ner mot golvet. Jag får ibland flashbacks om att jag hade slavbas i mina OM61, eller att jag ville ha ett par OM71 för där var det slavbas..... Minnet, minnet......

Hur som helst så lät dessa OM61 riktigt trevligt med den tidens mått mätt. Lätt luftigt och men rätt bra punch. Men inte så märkvärdig tung djupbas, utan mer åt det snärtiga torra hållet i basen.

Det satt två vred uppe till höger på en vinklad kant, där man kunde justera nivån på elementen, och man kunde klämma på en genomskinlig plastvinkel som skydd över knapparna.

Det är möjligt att de har fastnat på bild på något foto från den tiden, liksom anläggningen i övrigt.

Dr Tinnitus.

larshall

Inläggav larshall » 2007-09-18 23:13

Titta mitt bredband fungerar. Det tog tid och forfarande har det inte fungerat enligt instruktionerna. Jag skall kolla inst. ang bilderna och försöka få en bilden. Kul att du hittat mer prylar Henrik.
L

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-09-18 23:21

Skantic-högtalaren med "avsågade hörn" fanns i två storlekar.Den lilla 20HV med 13cm bas och två diskanter.Den större 40HV hade 20cm bas,10cm mellan och en 2,5cm dome.
Fanns givetvis med Luxor-namnet också.
Detta var i Herrans år 1975 enligt "bibeln".
(Lite synd att det inte är lättare att lägga in bilder.Jag har mängder i den vägen,men tycker nog att det är i krångligaste laget för en gammal man som jag)

larshall

Skantic + bilder

Inläggav larshall » 2007-09-18 23:33

Jag läste att Skantic skulle vara Luxors "lyx variant". Min gamla är svart ca 30x20x20 cm, 3 vägs och elementen sitter i en metallplata. Kromade bärhandtag eller vad de nu är till för. Ganska tunga för sin storlek.

Har nu även varit inne och kollat på instruktionerna för att lägga in en bild. Fins det ingen på redaktionen som kan göra det lättare för oss användare?
Lars

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-09-23 19:33

Har varit borta härifrån ett tag, men upptäckte frågetecknen kring OM61. Den hade ingen slavbas, och jag förstår inte varifrån den uppgiften kommit. OM71 däremot hade en 10 tums slavbas i botten.
Men......... Jag satt själv i kommittén för Hifi-handboken, och har svårt att föreställa mig att någon av mina högtalare skulle ha presenterats med fel uppgifter. Möjligen kan det ha varit så att 61:an modifierades och försågs med slavbas i ett senare skede.
Olle

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Re: Skantic + bilder

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-23 20:46

larshall skrev:Jag läste att Skantic skulle vara Luxors "lyx variant".
Lars

Hej!

Nja, så var det inte. Skantic hade snarare ännu sämre rykte än Luxor. Även fast det inte skilde något mellan produkterna. Man marknadsförde helt enkelt samma produkter under bägge namnen.

Här är bild ur Stereo-hifi-handboken 1975.

Bild

larshall

Skantic

Inläggav larshall » 2007-09-24 15:34

Hej Kjell!
Ja, där ser man ang. kvaliteten på Skantic, tack för informationen. Mina högtalare heter 4002 och har faktiskt förvånadsvärt bra ljud till sin storlek. Att jag tycker att de låter bra kan bero på att jag inte är direkt bortskämd med bra ljud produkter i hemmet.
mvh
Lars

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-09-25 08:45

Hej!

Fast jag har av olika radiohandlare och från Luxorbroschyrer fått infon att från början avsågs Scantic att säljas från Hifi-butiker och Luxor från andra källor typ stormarknader. Detta visade sig vara en felsatsning och man skulle gjort tvärtom.

Såvitt jag vet skiljer bara dekalerna, alltså borde det vara samma kvalitet.

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-25 19:50

Dellstig skrev:Hej!

Fast jag har av olika radiohandlare och från Luxorbroschyrer fått infon att från början avsågs Scantic att säljas från Hifi-butiker och Luxor från andra källor typ stormarknader. Detta visade sig vara en felsatsning och man skulle gjort tvärtom.

Såvitt jag vet skiljer bara dekalerna, alltså borde det vara samma kvalitet.

Med vänlig hälsning

Martin

Ja, du har rätt. Men hur stor var chansen att lyckas med det, när apparaterna var likadana och det enda som skiljde var logotypen.
Skantic var för övrigt, från början ett eget märke med bl a radioapparater på programmet, innan Luxor tog över namnet.

Tyvärr gjordes "samma misstag" när Luxor hade agenturen för Luxman. Man byggde inte upp ett vettigt återförsäljarnät bestående av hifi-butiker, vilket man borde gjort. I stället sålde man, eller trodde att man skulle kunna sälja Luxman via Luxoråterförsäljarna; d v s vanliga radiohandlare, av vilka många dessutom sålde både cyklar och trädgårdsmaskiner. Vem gick till sådana affärer för att köpa kvalitetshifi. Tanken var nog god; att försöka få ut kvalitetshifi till "vanligt folk", men de som gick till ortens kombinerade radio/tv/cykelhandlare hade inte en aning om vad Luxman var. Inte handlaren heller för den delen.
Den här upplysningen har jag fått berättad för mig av de två gamla "luxoriter" jag pratade med angående min Luxor prototypförstärkare.

Lite Luxorhistoria:
http://web.telia.com/~u14122657/Luxor/s ... _luxor.htm

Användarvisningsbild
Malabar

Inläggav Malabar » 2010-03-12 13:14

Apropå OM 71 så är dom utrustade med slavbas och dom ger fortfarande en bättre basåtergivning än många nya högtalare för 10000:-. Jag har fortfarande mina OM 71 kvar och dom låter faktiskt bra. Dom köptes nya för mycket länge sedan och var väl toppmodellen från Olle Mirsch. Jag drev mina OM 71 med en Beomaster 3000 och skivspelaren var en ERA MK4. På den tiden var detta en mycket kompetent stereoanläggning. Jag har kvar både min Beomaster 3000 och min ERA MK4.

Användarvisningsbild
zvenamp

om61 renovering

Inläggav zvenamp » 2010-03-12 21:12

jag har nu börjat renoverat mina OM61 o det sitter 10" slavbas i botten ..

jag har provat att montera ett par cerwin 8" 81W4 i dem o jisses viket drag det blev......

hmm kanske skall prova att köra med dem ett tag

sen är det bara delnings filtren som behöver renoveras då dem stått oanvända mellan 1983-91 o mellan 2003-2010 så har kondingarna börjat drifta .... o det skiljer för mycket i återgivningen mellan högtalarna så det blir plastkondingar rakt i genom...
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Återgå till Vintage-hifi