"8 Ohm spkr only" - ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

"8 Ohm spkr only" - ?

Inläggav phloam » 2007-09-24 22:31

Om det står "8 Ohm only" bakpå förstärkaren (i detta fall en äldre boombox, med klämanslutningar för högtalarna) - kan det under några som helst omständigheter vara skadligt för förstärkaren att koppla in 3-4 ohms eller andra högtalarlaster?

Jag kan ju tänka mig att andra ohmtal generellt innebär en större belastning på förstärkaren och att den kanske går varm eller inte klarar att spela högt - men om man inte alls spelar högt (annat än av misstag möjligen) under lång tid så borde det väl inte spela nån roll?

Kan det s.a.s. finnas förstärkarkonstruktioner som är särskilt känsliga?

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2007-09-24 22:39

Ingen aning om något kan gå sönder, men sätt ett effektmotstånd i serie så får du ju upp impedansen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-25 00:02

Alltså, i princip kan den ju faktiskt gå för varm och därmed gå sönder. Jag skulle gissa att risken är ganska liten dock, eftersom de skulle få in så många reparationer om det var så. Det är inte många som funderar så noga som du, de provar helt enkelt. "Ohm, vad är det?" :roll:

Det som talar emot det jag skriver är att de ändå har besvärat sig om att skriva dit det där på baksidan. Det brukar väl mest stå om man har möjlighet att koppla in två par högtalare och förstärkaren är gjord för som lägst 4 ohm.

Har du bara lite experimentlusta och vill leva lite farligt, prova. Du behöver ju inte poppa fullt. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-25 01:48

platon - tack för praktiskt tips!

Svante - hmm har ju redan hunnit koppla in åtminstone en 3-4ohms och testspelat på innan jag läste det på baksida, och det var inget som exploderade på direkten iaf :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-25 08:45

I "normalfallet" klarar nog de flesta steg en låg impedans. Det gäller bara att inte poppa fullt ut. En given effekt levererad i en lägre impedans ger större värmeutveckling i utgångssteget än om samma effekt levereras i en högre impedans. Mer av strömmen måte "bromsas" i utgångstrissorna iom. att den lägre impedansen suger mer ström från en given spänningsmatning (i nätdelen).

/Peter, nyvaken.. tror jag tänkte rätt där.. otherwise.. SUE ME!! :twisted:

;)

Återgå till Teknikforum