CD-moddning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

CD-moddning

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-02 15:44

Ja, då var det dags för att latja lite med CDn när de ändå var utanför stället och så..

Bild
Modellen är en Pioneer PD-S507, den billigaste versionen i sista serien av de CD-spelare med uppochnervänd CD skivstallrik, ni vet som en vinylspelare.. ;)

Bild
Här ser ni hur CDn ligger i spelaren (det som är runt och blänker i nederkant på bilden) och jag kan ju säga att ajg inte stött på någon skönare teknik för att bära upp CDs än just detta med skivtallrik!

Det jag tänkte göra med denna var att fylla på med lite bitumen, då den känns ganska plastig denna cd-spelare annars! Eftersom jag inte har någon koll alls på elektroniken annars, så har jag tagit mer och mindre bra bilder på denna, så människor här på forumet skulle kunna göra inlägg om vad man ska göra vart/när och hur..

Bild

Bild

Bild

Efter en pilsner och lite testande (öppnande/stängande av luckan etc) så hade jag langat i massor med bitumen i denna maskin, dock så syns ju inte det så bra.. men det är typ överallt där det kan vara.. ;) tom under skivtallriken! :D

Bild

Bild

Det som ni elektriker kanske vill veta är, att jag inte använder DACen i denna spelare, jag kör med en Meridian 203 DAC optiskt ut från denna (den har bara optisk ut..) men om ni ser några "självklara missar i kopplningen" eller bara känner för att tipsa om något som jag borde göra (utom att byta klocka eller dylika svindyra aktioner?!) så skrik till, nu ska jag hälla i mig en kopp kaffe och sedan sticka och repa.

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-04 16:39

Det här är ju bara för sköj! :D

Ingen som har tips på någon sorts modd whatsoever?

Hoppas jag iaf fått lite mäniskor intresserade av att öppna sina spelare och se hur dom ser ut..

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-07-04 18:11

Helt plocka bort den gamla D/A:n så den inte kan störa :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-05 05:26

Ja, alltså.. Pioneer är ju inte så kända för deras fina DA teknik med deras Legato Link tjosan.. ;)

Men jag tänkte mer på om det fanns något roligt att göra än att förstöra. Förstöra...FÖRSTÖRA, JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

Återgå till DIY-forum