Moderator: Redaktörer
berma skrev:Öppet fönster; det känns som man sitter i en "loge" och "tittar in" till där musiken framförs.
Är det en riktig definition på vad Öppet fönster är?
eller är det mer komplicerat än så?
mvh.
berma
patrikf skrev:Det är kanske också så att dina termer har förklarats i nåt nummer av molt men det verkar inte hjälpa. Pedagogik är svårt.
Som jag uppfattar det, är det ett synsätt som innefattar såväl elektronik, högtalare och rum för att nå den avsedda effekten.Bill50x skrev:Har "öppet fönster" bara med högtalarna att göra? För min del tycker jag nog att även elektroniken spelar roll i det avseendet.
/ B
Kaffekoppen skrev:Jag har ingen aning om Ingvar har förklarat sitt begrepp i MoLt eller inte. Det är ju ett begrepp han skapat innan han blev medlem i föreningen skulle jag tro.
Kaffekoppen skrev:Som jag uppfattar det [...]
Chris_Lymme skrev:Kaffekoppen skrev:Som jag uppfattar det [...]
Ah, så inte ens du är säker? Intressant
För att undvika fortsatta kryptiska inlägg och gliringar så kanske det borde vara läge att lägga edn fullständiga definitionen av "öppet fönster" som en sticky?
Det är ju inte alla som ens läser nya MoLt och ännu mindre 10 år gamla nummer därav.
IngOehman skrev:Ok. Några grunder dårå:
1. Oskadad direktljud, vilket betyder att både högtalare och rum måste medge detta. I praktiken betyder det högtalare som i sig själv har ett oskadat pulssvar (inga ljud får "fastna" i högtalarna och släppas ut för sent) vid höga frekvenser, och som vid låga är konstruerade för att samarbeta med rummet. Rummet å sin sida måste eliminera ALLA de reflexer som för hörseln är förväxlingsbara med direktljudet, vilket kräver rätt omfattande åtgärder i rummet. Heltäckningsmatta är bara början.
2. Stereosystemfelen bör vara i så hög grad kompenserade att man skall slippa intrycket av att lyssna på högtalare.
3. Efterklangstiden bör vara mycket kort, helst under 0,25 s (RT60) så att själva lyssningsrummet inte maskerar information från inspelningen (det är sisådär 1/3 av vad många normala vardagsrum erbjuder).
4. Uppställningen måste vara geometriskt korrekt, och kompenserad för T/I-tradingeffekter (vilket måste adresseras av både högtalare, uppställnng och rum) för att säkerställa horisontell placeringsfrihet, samtidigt som vertikala pinna-effekter behöver kompenseras (i högtalarna) om vertikal placeringsfrihet skall råda.
Självklart finns det mycket mera att tänka på, med de ovanstående sakerna är en bra grund i varje fall.
Vh, iö
Det är väl upp till upphovsmannen att sprida det som han vill, om han vill.Chris_Lymme skrev:Kaffekoppen skrev:Som jag uppfattar det [...]
Ah, så inte ens du är säker? Intressant
För att undvika fortsatta kryptiska inlägg och gliringar så kanske det borde vara läge att lägga edn fullständiga definitionen av "öppet fönster" som en sticky?
Det är ju inte alla som ens läser nya MoLt och ännu mindre 10 år gamla nummer därav.
IngOehman skrev:Du PatrikF är en av de värsta. Du har ju inte skrivit mycket annat än inlägg avsedda att angripa mig (hur många procent av dina inlägg är angrepp mot mig tror du?) och det har pågått i flera år nu. Är det inte dags att du lägger ned?
avr7000 skrev:IngOehman skrev:Ok. Några grunder dårå:
1. Oskadad direktljud, vilket betyder att både högtalare och rum måste medge detta. I praktiken betyder det högtalare som i sig själv har ett oskadat pulssvar (inga ljud får "fastna" i högtalarna och släppas ut för sent) vid höga frekvenser, och som vid låga är konstruerade för att samarbeta med rummet. Rummet å sin sida måste eliminera ALLA de reflexer som för hörseln är förväxlingsbara med direktljudet, vilket kräver rätt omfattande åtgärder i rummet. Heltäckningsmatta är bara början.
2. Stereosystemfelen bör vara i så hög grad kompenserade att man skall slippa intrycket av att lyssna på högtalare.
3. Efterklangstiden bör vara mycket kort, helst under 0,25 s (RT60) så att själva lyssningsrummet inte maskerar information från inspelningen (det är sisådär 1/3 av vad många normala vardagsrum erbjuder).
4. Uppställningen måste vara geometriskt korrekt, och kompenserad för T/I-tradingeffekter (vilket måste adresseras av både högtalare, uppställnng och rum) för att säkerställa horisontell placeringsfrihet, samtidigt som vertikala pinna-effekter behöver kompenseras (i högtalarna) om vertikal placeringsfrihet skall råda.
Självklart finns det mycket mera att tänka på, med de ovanstående sakerna är en bra grund i varje fall.
Vh, iö
Tyckte detta var jättebra och informativt! det enda jag inte fattade riktigt var "vertikala pinna-effekter behöver kompenseras"
Mvh
Stefan
Detta har förklarats och förtydligats på (åtminstone) en (mycket välbesökt) föreläsning härom året. Synd att du missade det.patrikf skrev:Detta
"2. Stereosystemfelen bör vara i så hög grad kompenserade att man skall slippa intrycket av att lyssna på högtalare. "
Kan ju betyda vad som helst om det inte i sin tur definieras...
IngOehman skrev:Vad är det som är oklart?
Almen skrev:Detta har förklarats och förtydligats på (åtminstone) en (mycket välbesökt) föreläsning härom året. Synd att du missade det.patrikf skrev:Detta
"2. Stereosystemfelen bör vara i så hög grad kompenserade att man skall slippa intrycket av att lyssna på högtalare. "
Tror du att vad som helst kan förklaras på ett forum? Med tanke på de skisser och modeller som föreläsaren ritade upp på tavlan, och som för min del var absolut nödvändiga för förståelsen, skulle jag inte komma på tanken att försöka förklara det med bara ord.patrikf skrev:Almen skrev:Detta har förklarats och förtydligats på (åtminstone) en (mycket välbesökt) föreläsning härom året. Synd att du missade det.patrikf skrev:Detta
Du missade också det antar jag eftersom du inte kan förklara...
IngOehman skrev: *De är en kombination av den hårdvara som givits oss i form av våra ytteröron, och den signalbehandlingsförmåga vi utvecklat (framförallt under de första fyra åren av vårt liv) för att förstå inverka av det. Det är faktikt en förmåga som utveckas vidare ständigt. Mest dock för att anpassa oss till de oundvikliga förändringar som hörselapparaten uppvisar.
patrikf skrev:Du missade också det antar jag eftersom du inte kan förklara...
patrikf skrev:Så kommer detta snömos igen...
Påstående som var för sig inte kan ifrågasättas men de oklara antydningarna om dess koppling till stereohögtalarlyssning är bara marknadsföring eller spekulationer fast det försöker presenteras som nåt annat.
enJohn skrev:IngOehman skrev:Vad är det som är oklart?
Det tycks mig oklart om diskussionen rör endast äpplen, eller äpplen och kongas. Jag tror att minst två olika saker diskuteras i denna tråd: "ÖF" som ambition/filosofi samt "ÖF" som term för att beskriva en lyssningsupplevelse (dvs. som inte alls relaterar till den första definitionen, utan som ett adjektiv satt på en erfarenhet).
/tror en john som tror sig ha förstått båda
subsand skrev:enJohn skrev:IngOehman skrev:Vad är det som är oklart?
Det tycks mig oklart om diskussionen rör endast äpplen, eller äpplen och kongas. Jag tror att minst två olika saker diskuteras i denna tråd: "ÖF" som ambition/filosofi samt "ÖF" som term för att beskriva en lyssningsupplevelse (dvs. som inte alls relaterar till den första definitionen, utan som ett adjektiv satt på en erfarenhet).
/tror en john som tror sig ha förstått båda
Jag är med dig. Min fråga från början var om det går att konstruera för att uppnå Livehärmning resp. ÖF. Tydligen så jobbar Öhman så.
Sen har jag inte upplevt varken eller fullt ut, men den upplevelsen får jag väl jaga då.
patrikf skrev:Dessa INO-unika kompensationer har diskuterats vid flera tidigare tillfällen.
patrikf skrev:Det brukar sluta med att V8 låser tråden.
patrikf skrev:Gemensamt för kompensationerna är att de grundar sig på vissa utvalda delar av kunskapen om hur hörseln fungerar i vissa sammanhang och de ges en teknisk lösning av kompensationerna.
patrikf skrev:Och de presenteras på ett väldigt övertygande och svåröverskådligt sätt.
patrikf skrev:Resonemangen bygger tyvärr till viss, men avgörande del på missförstånd av hur hörselsinnet fungerar i praktiken och att aktuell kunskap kunskap ignoreras.
Användare som besöker denna kategori: Conny och 34 gäster