filtrering medelst låda/dämpning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

filtrering medelst låda/dämpning

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-01 14:38

Hej allesamman!

Nu är jag ute på byggartagen igen, och för alla som missat det, kika in på den: nu mekas-tråd. http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1943&start=125

Som ni förstått, så pysslar jag med element som kräver någonsorts delning i de lägre frevenserna, mer exakt runt 100Hz som lägst.

Nu kommer min fråga, då dessa element är små, och ska spela klart höga frekvenser, så behöver dom knappt sitta i en låda (volymmässigt) utan det handlar mest om att inte få en open-air konstruktion genom att bgga in dom i något vackert ;) så har jag valt ett par mkt små lådor för ett bygge. I denna låda som är sluten (mindre än 1liter) så har man en naturlig frekvensgång som dör ut från någonstans runt 200Hz och neråt med runt 10dB/octave. Är detta en filtrering som skapar distortion genom att det blir som en tryckkammare för elementet att arbeta i? Eller är det ett bra sätt att stämma av gränsfrekvenser neråt för element, genom att hindra deras rörelse och därmed "förbjuda" elementet att röra på sig?

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-02 15:11

Ok, 33 läsningar men ingen med svar... är det så?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-02 15:20

Har nog inget vettigt svar att komma med, men jag kan ju som vanligt spåna lite iaf. :)

Om man har en liten låda som gör att man får en avrullning tidigt så borde den bli mer känslig för det ökade q-värdet på elementet när talspolen blir varm (då borde man kunna få en puckel på frekvensgången)

Luften blir ju lite olinjär vid stor amplitud på lufttrycksändringarna, jag vet dock inte i hur stor grad och om det är märkbart... nån annan kan säkert detta bättre!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-02 18:12

norman skrev:Luften blir ju lite olinjär vid stor amplitud på lufttrycksändringarna, jag vet dock inte i hur stor grad och om det är märkbart... nån annan kan säkert detta bättre!

Ja hur var det nu. Jag simulerade detta en gång. Jag antog att membranrörelsen var helt kontrollerad fjädringen från kaviteten, då blev distorsionen såhär:

170 dB : 10%
160 dB : 3%
150 dB : 1%
140 dB : 0.3%

Ganska enkelt samband, och disten är nästan bara andraton vid vettiga nivåer. Jag måste kolla dock, att det inte var 3 ggr så mycket. Ljudtrycksnivån gäller den som är inuti lådan vilket är betydligt mer än utanför, och högre om lådan är liten.

I verkligheten blir det mindre dist eftersom konen som regel är masskontrollerad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-03 11:21

Om detta som Svante skriver då är allmängiltigt, så ska alltså min distortion oberoende hur stor lådan är.. eller så är det bara jag som inte förstått att detta var för något spec. element i en spec. låda..

Och därför så kan jag filtrera detta element akustiskt genom att sätta in det i en "för liten" låda utan att behöva bekymra mig för erhållen distrortion.

Antingen det eller så har jag och Svante missförstått varandra, hur är det Svante, har vi det?

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-03 14:33

Nja, det är allmängiltigt, men det gäller ljudnivån inuti lådan. Den ökar om lådan är mindre eller om frekvensen är lägre (för en given nivå i på, säg 1m).

Nivån inuti lådan kan du räkna ut som:

Splinuti=SPLutanför + 20*log10 (4*r*pi*c*c/(w*w*V))

där SPLutanför är ljudtrycksnivån på avståndet r,
c=345 m/s,
w=2*pi*f , f=frekvensen,
och V = lådans volym.

Det står lite om detta i vår högtalarlab på
http://www.speech.kth.se/~svante/elak/htlab.pdf

Det blir ganska lätt höga nivåer, uppåt 140 dB i en normalstor låda typ EPS är inte ovanligt.

Nu hittade jag min simulering, jag kom ihåg rätt, här är en tabell med 3:e- och 4:e-tonsdist också:

Nivå 2:a 3:e 4:e
140 dB -50dB -100 dB -???
150 dB -40 dB -80 dB -120 dB
160 dB -30 dB -60 dB -90 dB
170 dB -20 dB -40 dB -60 dB
180 dB -10 dB -22 dB -39 dB

Detta är alltså den dist man får i en rörelse som helt bestäms av den fjädring man har från luften, med en perfekt sinusformad kraft som verkar på konen. Nivån är som sagt ljudtrycksnivån man har inuti högtalarlådan.

Det kanske var lite klarare, jag hade brådis sist.

Edit: siffrorna i mitt förra inlägg var alltså riktiga, eftersom -40 dB motsvarar 1% etc.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum