Moderator: Redaktörer
JTarnstrom skrev:Till vilken hjälp är ett test där ingen skillnad mellan olika utrustningar kan påvisas?
Tärnström
subjektivisten skrev:JTarnstrom skrev:Till vilken hjälp är ett test där ingen skillnad mellan olika utrustningar kan påvisas?
Tärnström
Det är väl väldigt bra? Om man jämför olika CD/TV/medecin/whatever och man inte kan märka någon skillnad mellan dom dyra mot dom billiga så är det väl världigt bra för mig som hellre köper den billiga och lägger resten av mina pengar på annat. Men du tycker inte det är bra då eller vad menar du?
meanmachine skrev:Gör du lika på restauranger?
subjektivisten skrev:Nja, det verkar som du fortfarande inte förstår detta med placebo, som jag nyss märkte i en annan tråd precis.
subjektivisten skrev:Nej, den är ju inte det alls. Så, sorry, du får först förstå vad placebo är och vad det handlar om.
subjektivisten skrev:Nej, men du blandar ihop saker helt. Om vi tar matjämförelsen så skulle den vara typ såhär, att du får exakt samma rätt, gjord exakt av en, men den serveras på två olika ställen. Låt säg ena är en sliten vägkrog och andra är snyggt matställe.
Om den smakar helt olika, fast det är samma mat, så är det placebo. För det är inte själva maten som är skillnaden, utan andra saker.
meanmachine skrev:Nej! Du jämför ju inte två st denon 1907 i blindtester! Du jämför två helt olika komponenter alltså är det berättigat av mig att tänka detta som två olika maträtter. Eller säg att du blindtestar en Burgerking mot Bigmac.
SirAnselm skrev:meanmachine skrev:Nej! Du jämför ju inte två st denon 1907 i blindtester! Du jämför två helt olika komponenter alltså är det berättigat av mig att tänka detta som två olika maträtter. Eller säg att du blindtestar en Burgerking mot Bigmac.
Fast två olika maträtter delar ju inte egenskaper, även om en Whopper och en Big Mac delar den egenskapen att de kallas för hamburgare och innehåller kött, bröd, sallad och sås så stannar ju likheterna där. En Whopper och en Big Mac "mäter" helt enkelt inte lika![]()
Det blir lite som att säga att man inte kan känna skillnad på en Porsche och en Golf bara för att de båda är bilar![]()
När vi pratar t.ex. kablar och placebo så är det väl kablar med likartade egenskaper som menas?
subjektivisten skrev:JTarnstrom skrev:Till vilken hjälp är ett test där ingen skillnad mellan olika utrustningar kan påvisas?
Tärnström
Det är väl väldigt bra? Om man jämför olika CD/TV/medecin/whatever och man inte kan märka någon skillnad mellan dom dyra mot dom billiga så är det väl världigt bra för mig som hellre köper den billiga och lägger resten av mina pengar på annat. Men du tycker inte det är bra då eller vad menar du?
dimitri skrev:man kan höra skillnader på riktigt. Skillnader finns. Ja. Men bara vid en blindlyssning.
Finns skillnader i en blindlyssning så finns de. Ingen har förnekat att skillnader kan finnas.
meanmachine skrev:Så du menar att Halcro-stegen och denon 1907 har samam egenskaper och kan blindtestas men inte hamburgare. Vekt resonemag av dig. Kanske blev det väl öppenbart hur tokigt vissa resonerar ibland.
meanmachine skrev:Så du menar att Halcro-stegen och denon 1907 har samam egenskaper och kan blindtestas men inte hamburgare. Vekt resonemag av dig. Kanske blev det väl öppenbart hur tokigt vissa resonerar ibland.
Att testa shakti eller nätkablar kan jag förstå men där slutar jag.
lasselite skrev:meanmachine skrev:Så du menar att Halcro-stegen och denon 1907 har samam egenskaper och kan blindtestas men inte hamburgare. Vekt resonemag av dig. Kanske blev det väl öppenbart hur tokigt vissa resonerar ibland.
Nja
Vi kan säga att hamburgarna har mycket lika näringsinnehåll och vikt. Men så påstår någon att "man blir mycket mättare av en bigmack". Då kan man blindtesta den egenskapen. Nu väljer man ju vanligtvis hamburgare på egenskapen smak, och det är väl inte många som ifrågasätter att det är en väsentlig skillnad.
Vad gäller slutstegen, så har de inte samma egenskaper i alla hänseenden. Men båda har ju som uppgift och ambition att förstärka musiksignaler och driva högtalare. Alla egenskaper är inte lika, men några är det. Dessa kan man ju då jämföra.
Förstärkare kan man välja på egenskapen ljud. Om nu ingen av förstärkarna påstås göra något annat än att förstärka musiksignalen, så borde de ju (med normal last och vi "normala" nivåer) låta lika. Påstår någon något annat, kan det ju vara läge att blindtesta för att eliminera förväntade effekter.
I andra av dina inlägg har jag fått uppfattningen att du med blindtest vill få fram vad som är "bäst". Lämpligt är att börja med om man kan upptäcka en skillnad. Finner man en sådan kan man gå vidare med att fastställa vad man subjektivt föredrar.
Jag tycker inte det är något fel i ovanstående resonemang. Snarare tycker jag du låst din position och inte är öppen för att tolka sådant som är till för att förklara en annan position välvilligt. Du verkar väldigt inriktad på att, utan eftertanke, skjuta argument och förklaringar i sank. Trist, och jag tror att det är du själv som förlorar på det i längden.
meanmachine skrev:Har funderat lite de senaste dagarna, speciellt på grund av placebotråden. Efter lite lördagstester och så kom jag fram till vissa saker.
Under kvällen testades den nya cyrus one mot div likvärdiga produkter i ett väldigt enkelt och öppet test. Det gick ut på följande att jag lyssnade med en väl invand skiva av mark knoppfler och rev av några låtar. Bytte apparat och lyssnade igen. Vad lyssnade jag efter. Ju givetvis förändringar i ljudet.![]()
Någa öppenbara detaljer som jag noterade var.
1. Skillnad i tyngd i basen. Cyrusen var klart basigast och känndes därför klart mest fullregister, vilket givetvis kan vara ett resultat av en hissning. Denon var tunnast och tråkigast i bottenregistret.
2. höjden i ljudbilden. Även denna gång är cyrusen störst i ljudbilden och sångaren upplevs normalstor. Denon med minsta stereoperspektivet.
3. Olika ljus och mörk. Denon känndes ljusare än t.ex. Cyrus men ingenting jag skulle tydligt reagera på om jag inte gjorde detta sida vid sida test. Vad detta beror på är just nu ovesäntligt.
4. Charm.Eller vad jag skall kalla det. specifikt vid passager med vissa saker som bedör mig och därmed lyssna jag ju lite noggrannare. Mitt ex blir inledningen på turnpike lane och guran där som har ett magnifikt läcker sound och cyrus klarar denna med skönare sound än de andra. Faktisk bled jag besviken på Nadden som jag upplevde sämre än Jvc och även går valet på Denon före på grunad av den är skabbig i ljudet overall.
apparaterna som användes vad följande
JVC ax-333
Cyrus one
Nad 3240
Denon avr-1700
Högtalare Dalquist dq-8 och rotel rcd-955ax.
Nåja. Skillnaderna är tydliga och skulle dessa inte kunna plockas ut vore det löjligt. Är man det minsta begåvad fattar man ju detta som klat korvspad. Detta kan som sagt bero på en rad X variabler som tillsammans bidrar till att i detta rum med just dessa högtalare fungerar Cyrus onr bättre mendan i en helt annan set up kanske det inte är så.
Jag känner spontatn efter detta att jag ännumer ratar detta svart vita påprackande av blinda tester som vissa håller på med. Jag tror inte det är så enkelt som man ibland vill göra saken. Jag bedömmer utifrån örat och min utgångspunkt är samma oavsett. Det kanske är annorlunda än Mayors öra eller IÖ's referens. Men att inte kunna påtala vissa tydliga skillnader är inte mäjligt enligt mig.
![]()
Vissa kunde ju rent säga att mina hörda skillnader endast är påhittat genom att kalla detta för placebo.
Harryup skrev:dimitri skrev:man kan höra skillnader på riktigt. Skillnader finns. Ja. Men bara vid en blindlyssning.
Finns skillnader i en blindlyssning så finns de. Ingen har förnekat att skillnader kan finnas.
Nej, om skilnader finns så finns dom. Däremot så kan man få det bekräftat med en blindtest att dom verkligen finns där. OM blindtesten är rätt utförd.
Om man inte tar i akt alla felkällor som finns vid en blindtest så kan man följdaktligen inte lita på det resultatet heller. Så därför ser inte jag en blindtest som något slags ofelbart nirvana. Man måste helt enkelt hålla koll på vad man håller på med oavsett om man testar blint eller öppet. Och om man inte vet om en blindtest är rätt utförd så är den ju inte ett säkrare resultat än vad en öppen test. Det handlar om precision och kontroll av uppställningen. Finns den så ökar konfidensen, finns den inte men utförandet tilltalar så kan man inte lite på resultatet.
Mvh/Harry
Jax skrev:Många av oss är rätt trötta på allt mässande mot BT.
subjektivisten skrev:Jax skrev:Många av oss är rätt trötta på allt mässande mot BT.
Håller med. Med tanke på att dom flesta forum vill inte att folk använder BT som argument, och att dom flesta tidningar använder sig icke av metoden, så är det bra om man någonstans iaf får berätta fördelarna med BT.
meanmachine skrev:subjektivisten skrev:Jax skrev:Många av oss är rätt trötta på allt mässande mot BT.
Håller med. Med tanke på att dom flesta forum vill inte att folk använder BT som argument, och att dom flesta tidningar använder sig icke av metoden, så är det bra om man någonstans iaf får berätta fördelarna med BT.
hmmm. Intrssant att när man ger igen med samma mynt blir ni less. Ingen väckarklocka?
KarlXII skrev:
Trist att se ett forum med så oerhört hög kompetens på stammisarna ha en lika hög intolerans.
subjektivisten skrev:Väckaklocka? Att du totalt struntar i läsa och ta till dig vad andra skriver och bara fortsätter slå huvudet i väggen envist. Det är ju inte BT fel att du inte förstår hur det funkar, utan att du sköter diskussionen som en monolog.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster