Laila skrev::D![]()

Moderator: Redaktörer
berma skrev:Vad jag menar är bara att det inte är självklart hur lyssning och inspelning bör vara gjord för att passa i en hemmamiljö, det kan ju tänkas att man vill lyssna på en symfoniorkester på ett annat mer tydligt sätt hemma. Kanske vill man ha mer ”rymd” i en liveinspelning med Stones. Kanske är det svårt att förstå vad jag menar, kanske skulle detta kunna vara en intressant debatt om inte alla hukade sig för chefsideologens flugsmälla, kanske ska jag hålla tyst.
Maarten skrev:Wolfie skrev:Alltså, jag håller med Öhman om tomgångs strömmen, den borde ställas
lika på alla exemplar från fabrik.
Det kallas kvalitetskontroll.
Trodde i min enfald att faktiskt alla seriösare tillverkare såg till att tomgångs-
strömmar (tillika vilopunkter) ligger enligt spec. innan de skickar ut
produkterna.
Vem har sagt att den varierar? Har sett (här) att den är låg?
IngOehman skrev:Maarten skrev:Wolfie skrev:Alltså, jag håller med Öhman om tomgångs strömmen, den borde ställas
lika på alla exemplar från fabrik.
Det kallas kvalitetskontroll.
Trodde i min enfald att faktiskt alla seriösare tillverkare såg till att tomgångs-
strömmar (tillika vilopunkter) ligger enligt spec. innan de skickar ut
produkterna.
Vem har sagt att den varierar? Har sett (här) att den är låg?
Du har helt rätt Mårten!
Tomgångsströmmen är så vitt jag har kunnat se "vältrimmad från fabrik" - men har varit trimmad alldeles för lågt (tycker jag). Närmare bestämt till ynkliga 9,1 mA. Det ger onödigt hög övergångsdistorion.![]()
På de exemplar/kanaler jag sett hittills (3/16 (2+7+7) stycken) har alla varit trimmade inom 20%, vilket får betraktas som rätt bra med tanke på att servicemanualen anger toleransen till hela +/-50%.![]()
Hursomhelst: Trimmar man bara upp tomgångsströmmen till 27 mA så blir distorsionen trivsamt låg. Även 27 mA är en rätt låg tomgångsström kan nämnas*. Så låg att de sju kanalerna tillsammans fortfarande bara utvecklar 19W tillsammans, vilket är så lite att det knappt går att känna att kylflänsen blir varm - efter en halvtimme låg den på ~35 grader i ett rum med rumstemperaturen 23 grader.
Uppskattar man kylflänsens egenskaper på en höft (0,65 grader per W) och sen räknar på det termiskt, så finner man att en temperatur om 35,35 grader är att vänta - så det stämmer ju bra med verkligheten.![]()
Distorsionen vid voltnivå sjunker till under 0,02% vid 20 kHz, från att ha legat på nära 0,1 % från fabrik!
1/5 av originaldisten alltså (=1/25-del av distorsionseffekten). Najs!![]()
Det kan nämnas att HiFi-klubbens service-verkstad på Broddgatan 1 i Solna kan utföra upptrimningen på alla 7 kanaler för 500:-!
Väldigt väl investerade pengar för att få apparaten att spela 5 ggr renare, tycker jag.
Man kan ringa dem vardagar mellan 10:00 och 12:00 på telefonnummer 08 - 651 10 70.
OBS - trimmar man själv så ryker garantin all världens väg! Det är delvis därför jag inte angivit hur det går till eller vilka spänningsvärden man skall söka och finna. Jag vill inte bli medskyldig till några misslyckanden.![]()
Vh, iö
- - - - -
*Så låg att de flesta separata slutsteg (Klass AB) faktiskt ligger mellan 5-10 ggr högre! Även en rejäl tomgångsström om 200 mA ger ju rätt måttliga tomgångsförluster, närmare bestämt i storleksordningen 40 W för ett slutsteg på 2*100 W.
Den här Denonförstärkaren är dock en sjukanalsförstärkare, så man fåt hålla tillbaka lite.
Det kan nämnas som jämförelse att ett slutsteg på 2*100 W i 8 ohm som är trimmat för att arbeta i Klass A ned till 2 ohm, har en tomgångsförlust om... 2,5 kW!
Äkta Klass A-förstärkare växer inte på trän. Även om den är trimmad så att den med nöd och näppe kan spela upp till klippning i en högtalare som aldrig går under 8 ohm (det vill säga kanske en med nominell impedans om 10-11 ohm eller så) så blir tomgångsförlusten sisådär 625 W...
Chris_Lymme skrev:
Uj. Det trodde jag var svar på min fråga om transparens är en nödvändig förutsättning för öppet fönster.
Svar någon?
IngOehman skrev:Tomgångsströmmen är så vitt jag har kunnat se "vältrimmad från fabrik" - men har varit trimmad alldeles för lågt (tycker jag). Närmare bestämt till ynkliga 9,1 mA.
phon skrev:Chris_Lymme skrev:
Uj. Det trodde jag var svar på min fråga om transparens är en nödvändig förutsättning för öppet fönster.
Svar någon?
Alltså, det är väl rätt självklart att transparens är viktigast vid stängt fönster. Annars blir utsikten distorderad.
Om du har fönstret öppet så spelar det ingen större roll om det är transparent eller inte, plåtskivor går lika bra som glas.
Chris_Lymme skrev:Tror du kommunen har någon gubbe eller tant som kan åka ut och kolla av om öppet-fönsterambitionen i ens hifianläggning är korrekt genomförd eller är man ensam och utlämnad i sådana frågor?
Chris_Lymme skrev:Tror du kommunen har någon gubbe eller tant som kan åka ut och kolla av om öppet-fönsterambitionen i ens hifianläggning är korrekt genomförd eller är man ensam och utlämnad i sådana frågor?
Haakan_W skrev:ja dom har en speciell avdelning till det som kallas störningsjouren...men jag tror inte kommunen bekostar det dock
Rookie skrev:Jag kan komma förbi hos dig och kolla om den duger, bara du inte talar om för någon att jag är hos dig på arbetstid!
IngOehman skrev:Hursomhelst: Trimmar man bara upp tomgångsströmmen till 27 mA så blir distorsionen trivsamt låg. Även 27 mA är en rätt låg tomgångsström kan nämnas*. Så låg att de sju kanalerna tillsammans fortfarande bara utvecklar 19W tillsammans, vilket är så lite att det knappt går att känna att kylflänsen blir varm - efter en halvtimme låg den på ~35 grader i ett rum med rumstemperaturen 23 grader.
Uppskattar man kylflänsens egenskaper på en höft (0,65 grader per W) och sen räknar på det termiskt, så finner man att en temperatur om 35,35 grader är att vänta - så det stämmer ju bra med verkligheten.![]()
Distorsionen vid voltnivå sjunker till under 0,02% vid 20 kHz, från att ha legat på nära 0,1 % från fabrik!
1/5 av originaldisten alltså (=1/25-del av distorsionseffekten). Najs!![]()
Det kan nämnas att HiFi-klubbens service-verkstad på Broddgatan 1 i Solna kan utföra upptrimningen på alla 7 kanaler för 500:-!
Väldigt väl investerade pengar för att få apparaten att spela 5 ggr renare, tycker jag.
Man kan ringa dem vardagar mellan 10:00 och 12:00 på telefonnummer 08 - 651 10 70.
OBS - trimmar man själv så ryker garantin all världens väg! Det är delvis därför jag inte angivit hur det går till eller vilka spänningsvärden man skall söka och finna. Jag vill inte bli medskyldig till några misslyckanden.![]()
Vh, iö
TomasF skrev:Ursäkta om jag skriver något vagt associerat till trådämnet.
I modern tid har jag haft två olika musikanläggningar i mitt vardagsrum. Vilka de var spelar nog inte så stor roll för resonemanget.
A. När jag lyssnade på tex "Jazz at the pawnshop" via den första lät det som att jag satt ibland publiken på Stampen. I rummets främre halva höll orkestern till och kring mig applåderades det.
B. När jag lyssnar på samma skiva via den andra låter det som att rummets hela bortre vägg är borta och jag tittar in i Stampen-lokalen. Applåderna kommer från lokalen 5-10 meter framför mig och man hör ljud från musikanterna komma från olika delar av scenen.
Jag gissar att trådskaparen avsett diskutera denna ovan antydda skillnad. (Av skäl som inte har med ljudbilden att göra föredrar jag anläggning B.)
Fråga: vilka hifi/akustiska begrepp fångar skillnaden mellan A och B?
/ mvh Tomas F.
TomasF skrev:Ursäkta om jag skriver något vagt associerat till trådämnet.
I modern tid har jag haft två olika musikanläggningar i mitt vardagsrum. Vilka de var spelar nog inte så stor roll för resonemanget.
A. När jag lyssnade på tex "Jazz at the pawnshop" via den första lät det som att jag satt ibland publiken på Stampen. I rummets främre halva höll orkestern till och kring mig applåderades det.
B. När jag lyssnar på samma skiva via den andra låter det som att rummets hela bortre vägg är borta och jag tittar in i Stampen-lokalen. Applåderna kommer från lokalen 5-10 meter framför mig och man hör ljud från musikanterna komma från olika delar av scenen.
Jag gissar att trådskaparen avsett diskutera denna ovan antydda skillnad. (Av skäl som inte har med ljudbilden att göra föredrar jag anläggning B.)
Fråga: vilka hifi/akustiska begrepp fångar skillnaden mellan A och B?
/ mvh Tomas F.
subsand skrev:TomasF skrev:A. När jag lyssnade på tex "Jazz at the pawnshop" via den första lät det som att jag satt ibland publiken på Stampen. I rummets främre halva höll orkestern till och kring mig applåderades det.
Jag gissar att trådskaparen avsett diskutera denna ovan antydda skillnad.
Ja det var något sånt jag menade.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 29 gäster