Spelar en dyrare CD någon roll?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ikon

Spelar en dyrare CD någon roll?

Inläggav ikon » 2004-07-02 20:31

Så har man äntligen kommit med med hjälp av nagref tack!

En lite undran till er män och kvinnor (?) som kan bra mycket mer om hi fi än jag.

Om man har en CD för cirka 4000k-5000k och kör den via en DA omvandlare, (typ Harmony designs) och vill uppgradera sig till en bättre CD låt säga 10.000k-15.000k. Blir det då någon större skillnad om man kör den via en DAC? :roll:

Användarvisningsbild
ikon

Inläggav ikon » 2004-07-02 21:38

Ops upptäckte att detta ämne kanske skulle stå under generellt om hifi :oops: Går deta tt flytta?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-07-02 21:43

Jodå jag kan flytta, men det är väll visst ett köpråd!?

Förstår jag dig rätt i att du ska behålla befintlig D/A och bara byta till dyrare transport?
Transporter gör enligt mig en betydelse lös liten skillnad. Betydelselös om man inte åtgärdat allt annat som rum osv. före.

Användarvisningsbild
ikon

Inläggav ikon » 2004-07-02 22:08

Det kan väl stå kvar. Jag vet inte än om jag ska köpa någon men jag har mina funderingar använder DVDn som transprt för tillfället.

Men rent generellt skulle det innebära att ex en bättre kabel skulle ha större betydelse än en bättre transport?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-03 17:18

Det är inte alls säkert att en CD för 10-15' funkar/låter bättre som
drive, än den du har! Ofta är f.ö. en DVD väldigt bra som drive...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-03 20:09

Hej!

A* tycker inte det är lönt om bara ska användas som transport. Dessutom sitta (i stort sett)
samma "halvfabrikats"-cd-drive i alla cd-spelare/prisklass o "precis" samma i alla för säg +15-20k kr!
B.l.a p.g.a om medelstort Hififöretag börja tillverka egna cd-drivar(dem uti själva cd-spelaren) i
förhållandevis mikroskåpiska serier skulle dessa bli dyrare än vad cd-spelaren slutligen skulle
kunna säljas vidare för (av det medelstora (samt fiktiva) Hififöretaget).

Mvh A*

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-04 10:05

Den interna CD-drivern är ju en del av en CD-drive/spelare, en minst lika viktig och avgörande faktor för att få ut välljud via digitalsignalen är ju digitalutgången. På en DVD-spelare är denna ofta påkostad (eftersom den är tänkt som primärfunktion) och därför funkar bl.a. vissa Pioneer DVD-modeller ruskigt bra som CD-drive! Vill man veta vilka modeller så köper man tyska Stereoplay och kollar i deras referenslista, där har man ljudbetygsatt DVD-spelarna såväl analogt som digitalt. Hett tips, om jag får säga det själv? 8)

Användarvisningsbild
ikon

Inläggav ikon » 2004-07-05 08:16

Tackar för hjälpen. Vet nu hur jag ska göra. Kommer att behålla! min DVD. Det är inget fel på ljudet men det är alltid kul att kolla vad som kan bli bättre. Det är nästan som ett gift det där att man måste uppgradera sig 8O .

Återgå till Köpråd