Sladd skrev:En punkt kan ju dock förtydligas. Orsaken att man skärmar av allt ovan en viss frekvens är att dessa högfrekventa störningar återverkar ned i det hörbara registret.
Jag kan inte begripa hur en RC-länk skulle kunna skärma bort högfrekvensstörningar, kopplad på det där sättet. Ville jag skärma av HF skulle jag sätta en spole i serie med utgången, i förstärkaränden (och i förstärkaren).
Sladd skrev:Sedan om det kallas länk, filter, zobel eller RC vet jag inte. Undertecknad tillhör ju fortfarande de lyssnandes skara, inte den teoretiskt kunniga gruppen.
Det kan nog kallas allt det där, även om filter känns lite obekvämt för mig.
Sladd skrev:En annan reflektion över vad ni har synpunkter på är var på kabeln filtret sitter någonstans. Spelar det någon roll? Man sätter väl kabeln i ett instrument och mäter mellan A och B, dvs så den skall verka i anläggningen. Eller gällde det enbart om det var en länk som skall hindra stärkare att självsvänga?
Som jag har förstått det här så är det inte ett filter utan en terminering (används i datasammanhang och innebär att man kopplar in ett motstånd i änden på kabeln med samma resistans som kabelns karaktäristiska impedans). Den kan sitta i endera ändan, men kopplas in olika om man bara vill att det ska gälla HF. Effekten av den är att en våg som breder ut sig längs kabeln "äts upp" av motståndet när vågen når änden i stället för att studsa tillbaka. I datasammanhang är det en katastrof om data börjar studsa fram och tillbaka i ledaren, eftersom tidsfördröjningen är mycket längre än varaktigheten på en databit som skickas på ledningen. Effekten av sådana här reflexioner syns som en rätt stökig impedanskurva över 100kHz, som man ser i den där artikeln om LTS-kabeln som det refererats till.
Så, för höga (data-) frekvenser är terminering ofta jätteviktig, men för låga (audio-) frekvenser är den totalt oviktig. Det är det som får mig att påstå att
om det verkligen blir en hörbar skillnad, så
måste det vara högfrekvens inblandat. Eftersom terminering inte påverkar känsligheten för radiostörningar annat än marginellt, återstår såvitt jag kan förstå bara självsvängning i förstärkaren. Och om det är så att förstärkaren behöver en snäll last vid 100kHz+ så ska termineringen sitta i högtalaränden om den är en RC-länk. Jag skulle dock hellre se en LR-länk i serie med utgången och inuti förstärkaren, eftersom
förstärkarkonstruktören på så sätt får kontroll över stabiliteten på förstärkaren.
Sladd skrev:Sedan vilka mätbara saker som filtret kompenserar för vet jag inte exakt. Farligt kanske att vara oexakt på det här forumet

Vikt är ju mätbart och lär skilja mellan olika längder, spänning kanske likaså plus en väldig massa andra parametrar.
Hehe, jo det är kanske lite mer tekniskt här, men det betyder inte att man är ovälkommen att tycka och vara oteknisk. Tycker jag i alla fall. Det är då det blir spännande. Och vet man inte så är det 100 ggr bättre (exakt för det har jag mätt

) att säga det, än att hitta på nåt.
Men kom ihåg att upplevd ljudkvalitet också är mätbar, det gör man med blinda lyssningstest.
Sladd skrev:Enligt Transparent så uppnås tydliga ljudliga förändringar beroende av hur väl man polerar kopparledarna. Har ni lärde någon tolkning av varför det kan vara så?
Det är väl vid såna tillfällen det är bra med tekninsk kunskap, för att värja sig mot sånt här. Kontakter ska vara tillräckligt rena, så att det inte blir glappkontakt. Blir det inte det, så är det OK. Resten är psykologi. (Vilket är en intressant vetenskap också, fö

).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.