PeterAkemark skrev:Jag kommer ihåg att mätning av portresonansen var avhängigt signalnivån vid mätningen. Använde då just ett oscilloskåp, X-Y kopplat, för att se både ström och spänning. Det var i stort alltid omöjligt att få en diagonal linje utan det blev en mer eller mindre utdragen åtta vars form var avhängig signalnivån.
Det blev emellertid bättre, mindre defekter, ju bättre Qp-värde som kunde uppnås. Portens Q-värde, Qp, är ju avhängig signalnivån och därmed förlusterna i porten, kanske är det detta som lilltroll avseer i sitt inlägg eller har jag blandadt ihop sakerna nu...
Ja, blir det en åtta så är signalnivån så hög att det finns distorsion någonstans i systemet. Helmholtzresonansfrekvensen är i allt väsentligt en småsignalegenskap, och den mäter man bäst med små signaler.
Det jag tror att lilltroll menar är att det i serie med den elektriska impedansen sitter en talspoleinduktans, och denna vrider fasen. Ska man ha nollfas måste man vrida frekvensen lite till sidan av Helmholtzresonansfrekvensen, så att de två fasvinklarna tar ut varandra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.