Hur länge håller en cd-skiva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Hur länge håller en cd-skiva

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-10-03 20:30

ja hur länge håller en cd-skiva igentligen och hur länge håller en bränd skiva?
Mvh carl

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-03 20:55

Som med allt annat, det beror på. Jag har brända skivor som blivit i stort sett ospelbara efter något år. Jag har sådana som är tio år som fortfarande fungerar.

Pressade CD´s har jag några som vissa spår är svåra att läsa av, men de övriga av ca 800 stycken i min ägo fungerar helt OK. Och jag började köpa CD´s i början av 90-talet.

/ B

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-10-03 23:38

hur kan det komma sig borde det inte vara plast som plast eller, är det någon skillnad på plasten i cdr skivor och orginal :?:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-04 05:19

Det är med största säkerhet inte plasten som är problemet utan det på-ångade metallskiktet, nästan alltid aluminium eller guld. De skivor (cd-r) jag har haft störst problem med är Kodak Gold som jag köpte i 50-pack. Oftast var det de sista låtarna som blev ospelbara, dvs de som ligger ytterst på skivan.

Men jag kan inte till hundra procent säga vari problemet låg (har mycket sällan problem nu), det KAN ju faktiskt ha varit en brännare som varit dålig. Å andra sidan bytte jag ganska friskt på den tiden så det är inte troligt.

/ B

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-10-04 08:12

I pressade CD är det det reflekterande skiktet som kan brytas ner. Jag har skivor från 1983 som är som nya men ett par från 1985 har börjat få lite läsfel, dessa har jag kopierat för säkerhets skull.

CDR är lite blandat, vissa verkar hålla i evighet, andra rasar efter något år. Verkar som om man får vad man betalar för här. Kodak gold har jag inte haft problem med. Nu kör jag mest Verbatim.
- Militant slacker

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-10-04 09:51

Bill50x skrev:Det är med största säkerhet inte plasten som är problemet utan det på-ångade metallskiktet, nästan alltid aluminium eller guld. De skivor (cd-r) jag har haft störst problem med är Kodak Gold som jag köpte i 50-pack. Oftast var det de sista låtarna som blev ospelbara, dvs de som ligger ytterst på skivan.

Men jag kan inte till hundra procent säga vari problemet låg (har mycket sällan problem nu), det KAN ju faktiskt ha varit en brännare som varit dålig. Å andra sidan bytte jag ganska friskt på den tiden så det är inte troligt.

/ B

Att det just är de yttersta spåren som rykt tyder på att de förvarats så att de har varit utsatta för solljus (?). Det yttersta spåren är sämst skyddade när skivorna förvaras i de vanligen transparenta boxarna. CD-R ska förvaras mörkt.

Vissa CD-R klarar bara ett par timmar i direkt solljus. och kanske något eller några dygn i sin transparenta box. Skulle tro att infallande solljus lätt kan skada samma skiva inomhus, även om det tar längre tid.

Jag har hembrända Kodak Gold som är ca 12år gamla. Ingen av dem har falerat ännu. Faktum är att jag inte har någon hembränd CD-R som falerat, vare sig noname eller "märkes skivor. Jag har hela tiden varit noga med förvaring skyddad från solljus, lysrör, halogenlampor etc.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2007-10-04 13:39

Nja, vad jag förstår är det ett färgämne i skiktet mellan det reflekterande och yttersta plastlagret som man bränner in information i på CDR/RW. Det där färgämnet (kan vara anilinfärg) bleks snabbt i solljus.

De allra första pressade CD-skivor som följde den röda boken hade en plastlack som kunde ge skivan en brunt/guldfärgat skimmer. Sony lär tidigt ha modifierat processen utan att ge sin utvecklingspartner (Philips) info om detta och gjorde groparna i metalllagret djuparna och använde ett högre tryck att fylla igen ytan i lacklagret. Vad jag förstår tillverkas inga skivor idag riktigt enligt den röda boken. Dimensioner på gropar och plastmaterial är ändrade.

Jag har någon tidig brunfärgad skiva hemma men ingen skiva vare sig av denna typ eller senare har hittils uppvisat pinholes som förvarats i bostaden. Däremot någon skiva som legat i förråd i källare. Tittar man igenom en del av dem mot en lampa så ser man en del hål.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-04 13:42

Det fanns visst nåt slags sällsynt "Disc rot"-syndrom för länge sen men knappast idag skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-10-04 17:15

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-10-04 19:57

jag har det senaste året använt mig av svalanders lp-cd-r skivor, får happas att dom håller länge, svalander sälger ju även en dyrare skiva som tydligen skall hålla i 150år eller nåt sånt, synd att dom är så dyra bara :(

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-10-04 22:13

Nja standarden gäller nog fortfarande.

CD'n metalliseras oftast med aluminium men vissa använder guld. Där får du en färgskillnad. Men detta ger förmodligen aldrig några problem.

På en CD-R finns det ett färgämne innanför eller i lacklagret. Här ligger de stora skillnaderna mellan de olika producenterna. Man forskar fram bättre o bättre färgämnen. Dessa har olika nyanser.

Färgämnet belyses med lasern och blir på den punkten nästan ogenomsynlig. Så spelar man in data.

Färgämnet påverkas av ljus. Solljus lampor mm. kan bryta ned ogenomsynligheten och därmed ändra data.

Dagens CD-R är mycket bättre än för 8-10 år sedan. Även om det naturligtvis finns kvalitetsskillnader mellan de olika fabrikaten.

Jag har ett gäng CD-R som sitter i en hållare innanför solskyddet i bilen. Har haft de där nu i 2 år som ett litet experiment. De flesta har ändrat färg men ännu inte blivit ospelbara.

Är man rädd om sina skivor så ska man naturligtvis inte lämna dom framme. Utan stoppa undan dom direkt.

En pressad skiva håller naturligtvis längre än CD-R. De är ju inte lika påverkbara av ljus.
Båda är naturligtvis känsliga för mekanisk påverkan.

i branchen finns det 3-4 stora plasttillverkare. Skillnaderna är försumbara och ligger mer i processtekniken.

Sten R

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-10-04 22:37

Förresten.

Metalliseringen är en rätt häftig process som utförs av metalliseraren eller sputtern (sputterer).

Den genomskinliga nypressade plastskivan stoppas in i en kammare i sputtern. Luften sugs ut och här är man så nära fullt vakuum som vi kommer på jorden.

På andra sidan kammaren sitter en aluminium eller guldklump. Denna bombarderas med positiva Argonjoner (oftast) som slår loss metallatomer som sedan flyttar till och fyller plastskivans yta. Sen släpps luften in o skivan hamnar på bandet för att lackas, om det är en CD eller bondas om det är en DVD. Allt detta tar några sekunder.

Sten R

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-10-04 22:45

Jag måste vara trött.

I den ovan beskrivna processen applicerar man också en hög spänning för att starta processen.

Sten R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-04 23:16

Bara vänta och se :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Återgå till Generellt om hifi