Naqref™ skrev:Svante skrev:Naqref™ skrev:Min fundering var om du hade någon form av frekvensberoende riktningsverkan av kantreflexen beroende på avståndet från den primära ljudkällan och baffelkanten.
Nix. Det ska man inte ha heller, för den är inte frekvensberoende. Frekvensberoendet kommer från den globala geometrin pga interferens, inte från den lokala i varje kantsegment.
Det där låter inte rimligt i mina öron. Styrkan på reflexen beror väl delvis på hur stor del av ljudet som slinker runt hörnet och för ljud med hög frekvens långt ifrån den cirkulära ljudkällan så blir det väldigt liten del som slinker runt hörnet p g a dess höga riktverkan. Då borde reflexen från detta ljud bli mindre. Men strunt samma. Så länge det blir tillräckligt bra så duger det för mig.
Jomen det är det (rimligt alltså).
Tänk dig en liten lokal del av kanten. Tänk dig vidare att den är en "90-graderskant" med oändligt stora ytor åt båda hållen bort ifrån kanten. Vad är det som avgör om våglängden är kort eller lång? Vad är det som avgör om ljudet går runt kanten eller inte?
Jo, det är förhållandet till prylens globala storlek, eller hur? Men ljudet intill kanten vet ingenting om hur trycket råkar vara i övriga delar av rummet. Hur mycket som går runt måste bestämmas av de lokala förhållandena.
Frekvensberoendet ges som sagt av interferens mellan de olika delarna längs baffelkanten. Och vid höga frekvenser, på baksidan, så finns det alltid någon del av kantkällan som strålar i motfas till varje annan del, så därför strålar ingen energi bakåt (annat än vid en cirkulär baffel).
Eller, kanske missförstår jag dig. Menar du själva högtalarelementets riktverkan? Den modellerar jag genom att ha flera punktkällor som täcker membranets yta. Varje sådan källa ges sedan en uppsättning kantkällor. Många källor blir det..

Edit: Eller menar du att kantkällan behöver vara olika stark beroende på avståndet till källan? Det tar jag hand om genom att jag sprider ut punktkällor längs kanten (med samma styrkor) i sektorer runt varje ursprungskälla. Då hamnar de tätare om ursprungskällan sitter nära kanten.