Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
IngOehman skrev: Men - om någon självsvådligt gick ut i annonser och började göra anspråk på att deras högtalare vore byggda ENLIGT mina idéer, eller antyder i text att det är Ino-högtalare de gör(!) så att tycker jag att det vore ett GRAVT övertramp - för nog är det min sak att bedöma den saken?
Vh, iö
rylandes skrev:Det kommer (av naturliga skäl) inga fler "äkta" Carlsson högtalare.
Däremot kan man ju utveckla nya högtalare i Carlssons anda.
Det gör ju SSC och IÖ är väl utomordentligt lämpad för detta.
Det torde även Larsen och Naqref vara.
Det ska bli spännande att se fortsättningen.
IngOehman skrev:Ser ingen väsentlig skillnad mellan vilket ord av de tu man brukar. Leva efter bibeln, leva enligt bibeln.![]()
Det betyder i båda fallen att man gör anspråk på att följa och representera tankesättet. Det är väsenskilt från att inspireras av Jesus eller kanske Buddha, eller båda två, eller någon annan.
Det fanns inget medvetet i något byte av ord. Det var länge alltför länge sedan jag såg den där annonsen för att jag skulle kunna minnas den ordagrant.
Jag ville dessutom bara demonstrera en principiell inställning till skillnaden mellan att vara inspirerad och att kanske nämna det när man berättar om sig själv - och att i annonser (!) försöka rida på någon annan med avsikt att sälja en produkt.
I synnerhet när det sker i strid med uttlade önskemål från den där någon annan.
Kan nämna att jag fått/haft telefonsamtal, PM och till och med fått email(hur ni nu hittat den adressen!) från flera av dem som i de här trådarna agerat påfallande "pro Larsen/con SSC", som bara velat berätta att de tycker att annonsen är ett rätt smaklöst övertramp, i dålig smak, knappast olaglig men ett väldigt osnyggt beteende...
Trevlig att på det viset ge ett visst stöd åt SSC, men jag hade nog tyckt att det vore bättre att göra det lika offentligt som all spott och spe varit.
Vh, iö
Uppdraget för SSC är ju dock lite speciellt eftersom det inkluderar just att göra Stig Carlssons högtalare – Carlsson-högtalare. Eftersom han inte längre är med oss kroppsligen, får vi konsultera honom ”andligen”. Detta menar jag inte på något spirituellt sätt, utan bara att en människa som man känner väldigt bra på något underligt sätt lever kvar i minnet som en levande och självständig person, och känner man honom tillräckligt bra kan man till och med fråga den där personen som lever kvar inuti, vad han tycker. Att det är många av oss som sitter i SSC som han lever vidare i, gör arbetet mycket enklare!
Sanny_X skrev:Vilka kommer?
Jag har inget intresse av produkterna som vissas (hörde Larsen första gången), men det är ju trevligt att träffa forumsfolk.
avr7000 skrev:IngOehman skrev:Ser ingen väsentlig skillnad mellan vilket ord av de tu man brukar. Leva efter bibeln, leva enligt bibeln.![]()
Det betyder i båda fallen att man gör anspråk på att följa och representera tankesättet. Det är väsenskilt från att inspireras av Jesus eller kanske Buddha, eller båda två, eller någon annan.
Det fanns inget medvetet i något byte av ord. Det var länge alltför länge sedan jag såg den där annonsen för att jag skulle kunna minnas den ordagrant.
Jag ville dessutom bara demonstrera en principiell inställning till skillnaden mellan att vara inspirerad och att kanske nämna det när man berättar om sig själv - och att i annonser (!) försöka rida på någon annan med avsikt att sälja en produkt.
Kan nämna att jag fått/haft telefonsamtal, PM och till och med fått email(hur ni nu hittat den adressen!) från flera av dem som i de här trådarna agerat påfallande "pro Larsen/con SSC", som bara velat berätta att de tycker att annonsen är ett rätt smaklöst övertramp, i dålig smak, knappast olaglig men ett väldigt osnyggt beteende...
Trevlig att på det viset ge ett visst stöd åt SSC, men jag hade nog tyckt att det vore bättre att göra det lika offentligt som all spott och spe varit.
Vh, iö
(bäst jag quotar hela inlägget då du ändrar dina inlägg hela tiden)
Hej Ingvar.
Ditt efter/enligt exempel med bibeln är ju "lämpligt" då det av kulturella, språkliga och historiska anledningar säkert finns 100 andra benämningar på samma sak som just betyder som du säger:
"att man gör anspråk på att följa och representera tankesättet"
Nog med hårklyverier om det...
SSC, och inte minst du själv Ingvar, har lagt er till med ett lite uppblåst självpåtaget tolkningsföreträde när det gäller allt som har med Stig Carlsson att göra...
Du har t ex skrivit saker som:Uppdraget för SSC är ju dock lite speciellt eftersom det inkluderar just att göra Stig Carlssons högtalare – Carlsson-högtalare. Eftersom han inte längre är med oss kroppsligen, får vi konsultera honom ”andligen”. Detta menar jag inte på något spirituellt sätt, utan bara att en människa som man känner väldigt bra på något underligt sätt lever kvar i minnet som en levande och självständig person, och känner man honom tillräckligt bra kan man till och med fråga den där personen som lever kvar inuti, vad han tycker. Att det är många av oss som sitter i SSC som han lever vidare i, gör arbetet mycket enklare!
Detta har "underhållits" och "underblåsts" av att det genom åren skrivits en massa på Carlssonplanet, i Molt etc. och alltid med en lite överdriven aura av mystik och komplexitet.
Det här med Orthoakustik det är inget för vemsomhelst...
Det är ni... SSC som äger allt som Stig stod för, (om man får tro Per Gulbrandsen, även själva tankarna och idéerna som Stig hade)
Detta är ju som sagt resultatet av en mängd händelser som inträffat under de 10 som förflutit sedan Stig gick bort...
Om vi backar till den tidpunkten och tittar på ett alternativt scenario...
Stig dör utan arvingar... Allmänna arvsfonden träder in...
Larsen HiFi har ett licensavtal med Stig om att tillverka Carlssonhögtalare.
Licensavtalet har en paragraf som säger att Stig skall överföra sitt "know How" till Larsen HiFi.
Varumärket Carlsson är sökt av Larsen HiFi, för Stigs räkning och detta bekostat av Larsen HiFi.
Allmänna arvsfonden finner det med denna information lämpligt att överlåta/sälja varumärket Carlsson till Carlssontillverkaren.
Larsen Hifi AB söker nu en ny högtalarkonstruktör för att framöver kunna kostruera nya "Carlsson-högtalare", han hittar dig Ingvar eftersom du var kompis till Stig...
Ingvar och John kör på och 10 år senare, alltså idag, är det NI som är "Carlsson"...SSC finns inte ens.
Min samhällskunskaplärare i femte klass visade oss en mycket tankeväckande tavla han målat.
De var en svart man i en "kungatron", runt honom stod fyra vita män och fläktade honom med palmblad.
Tavlan hade han döpt till:
"Tänk om Kretanerna hade gått söderut"
(kretanerna, tidig högtstående kultur på kreta)
Annonsen ja...
Larsens HiFi's nya högtalare är som det sägs i annonsen "Efter Stig Carlssons idéer".
Idéer som idag inte går under några "skydd" av något slag.
Idéer som om man adderar rätt sorts kompetens går att förvalta och bygga fantastiska högtalare av.
Denna "addering av kompetens" är något som Larsen HiFi AB hade kommit på själv att den behövdes tas "utifrån", alltså innan t ex du Ingvar och även Per G hade talat om det för honom i mindre trevliga ordalag i olika trådar och "nyhetsbrev".
Sedan finns ju även en Larsen HiFi - Stig Carlsson historik, även om vissa försöker förringa denna till noll.
Mer om denna historik kommer att synas till inom kort.
Mvh
Stefan
IngOehman skrev:avr7000 skrev:IngOehman skrev:Ser ingen väsentlig skillnad mellan vilket ord av de tu man brukar. Leva efter bibeln, leva enligt bibeln.![]()
Vh, iö
(bäst jag quotar hela inlägget då du ändrar dina inlägg hela tiden)
Hej Ingvar.
Ditt efter/enligt exempel med bibeln är ju "lämpligt" då det av kulturella, språkliga och historiska anledningar säkert finns 100 andra benämningar på samma sak som just betyder som du säger:
"att man gör anspråk på att följa och representera tankesättet"
Nog med hårklyverier om det...
Hårklyverier?
Du bekräftar ju bara det jag skrev.SSC, och inte minst du själv Ingvar, har lagt er till med ett lite uppblåst självpåtaget tolkningsföreträde när det gäller allt som har med Stig Carlsson att göra...
Oj.Du har t ex skrivit saker som:Uppdraget för SSC är ju dock lite speciellt eftersom det inkluderar just att göra Stig Carlssons högtalare – Carlsson-högtalare. Eftersom han inte längre är med oss kroppsligen, får vi konsultera honom ”andligen”. Detta menar jag inte på något spirituellt sätt, utan bara att en människa som man känner väldigt bra på något underligt sätt lever kvar i minnet som en levande och självständig person, och känner man honom tillräckligt bra kan man till och med fråga den där personen som lever kvar inuti, vad han tycker. Att det är många av oss som sitter i SSC som han lever vidare i, gör arbetet mycket enklare!
Detta har "underhållits" och "underblåsts" av att det genom åren skrivits en massa på Carlssonplanet, i Molt etc. och alltid med en lite överdriven aura av mystik och komplexitet.
Det här med Orthoakustik det är inget för vemsomhelst...
Du måste som jag hoppas att du förstår, stå för dina egna tolkningar. Jag har ingen kommentar till det där du skriver. Däremot undrar jag förstås varför du skriver sådant där.
Det är ni... SSC som äger allt som Stig stod för, (om man får tro Per Gulbrandsen, även själva tankarna och idéerna som Stig hade)
Detta är ju som sagt resultatet av en mängd händelser som inträffat under de 10 som förflutit sedan Stig gick bort...
?Om vi backar till den tidpunkten och tittar på ett alternativt scenario...
Stig dör utan arvingar... Allmänna arvsfonden träder in...
Larsen HiFi har ett licensavtal med Stig om att tillverka Carlssonhögtalare.
Licensavtalet har en paragraf som säger att Stig skall överföra sitt "know How" till Larsen HiFi.
Varumärket Carlsson är sökt av Larsen HiFi, för Stigs räkning och detta bekostat av Larsen HiFi.
Allmänna arvsfonden finner det med denna information lämpligt att överlåta/sälja varumärket Carlsson till Carlssontillverkaren.
Larsen Hifi AB söker nu en ny högtalarkonstruktör för att framöver kunna kostruera nya "Carlsson-högtalare", han hittar dig Ingvar eftersom du var kompis till Stig...
Ingvar och John kör på och 10 år senare, alltså idag, är det NI som är "Carlsson"...SSC finns inte ens.
Du får gissa, spekulera och skissa på vilka scenarier du vill, men jag försäkra dig att det skulle vara mig 100% främmande att delta i att framställa Carlsson-högtalare, om det inte vore inom ramen för SSC och för att SSC fått det förtroendet och det kan ske i samarbete med de människor som kände Stig bäst i livet.
Tanken att jag ensam skulle ställa upp som konstruktör åt John Larsen om jag vetat att han skulle försöka att med högtalarna göra anspråk på att göra Carlssonhögtalare, är helt absurd. Du har fel. Helt fel, om du tror att det du skissar är ett möjligt scenario.
En av de viktigaste komponenterna i SSC är att vi har möjlighet att tillsammans diskutera lösningar fram och åter och jämföra dem med vad vi vet om Stig och hans tankar - att använda vår gemensamma kunskap om vad som varit Stigs önskan och livsverk. Ungefär som jag försökte beskriva i den texten du hånade. (Och visst, det kanske var larvigt av mig att skriva den. Men det är inte så lätt att formulera sådana här saker. jag accepterar att du tycker som du tydligen tycker om den, och beklagar de slutsatser du drar.)Min samhällskunskaplärare i femte klass visade oss en mycket tankeväckande tavla han målat.
De var en svart man i en "kungatron", runt honom stod fyra vita män och fläktade honom med palmblad.
Tavlan hade han döpt till:
"Tänk om Kretanerna hade gått söderut"
(kretanerna, tidig högtstående kultur på kreta)
?Annonsen ja...
Larsens HiFi's nya högtalare är som det sägs i annonsen "Efter Stig Carlssons idéer".
Idéer som idag inte går under några "skydd" av något slag.
Idéer som om man adderar rätt sorts kompetens går att förvalta och bygga fantastiska högtalare av.
Denna "addering av kompetens" är något som Larsen HiFi AB hade kommit på själv att den behövdes tas "utifrån", alltså innan t ex du Ingvar och även Per G hade talat om det för honom i mindre trevliga ordalag i olika trådar och "nyhetsbrev".
?Sedan finns ju även en Larsen HiFi - Stig Carlsson historik, även om vissa försöker förringa denna till noll.
Mer om denna historik kommer att synas till inom kort.
Mvh
Stefan
?
Vh, iö
teg skrev:Att lansera egna konstruktioner som till synes är uppenbara plagiat och försöka påskina att de är Carlsson-konstruktioner känns magstarkt.
teg skrev:Jag för min del ger mitt fulla stöd till Ingvar Öhman och SSC. Kan inte föreställa mig hur en kontrakterad producent helt utan något konstruktionsansvar (eller i alla fall med högst begränsat sådant) skulle kunna ha någon rätt till ett varumärke!?!? Att införskaffa och sammanfoga delarna är ett uppdrag som är helt skilt från att ta fram själva konstruktionen.
Att lansera egna konstruktioner som till synes är uppenbara plagiat och försöka påskina att de är Carlsson-konstruktioner känns magstarkt. Definitivt. Det är vad jag tycker.
Jag anser att formuleringarna i Larsens annons är ett försök att påskina att de är Carlsson-konstruktioner. Däremot inte ett rakt påstående att det verkligen är så. Något annat har jag heller inte skrivit.RogerGustavsson skrev:Är det någon som påstått att att Larsen-högtalarna är Carlsson-konstruktioner? Att de är influerade av Carlssons konstruktioner är ju inte samma sak.
Visst finns det många högtalare som är lika varandra, men Carlsson-högtalarna är unika och Larsen-högtalarna är utseendemässigt och till viss del konstruktionsmässigt väldigt lika OA-58. Jag skulle vilja säga att de är mer lika OA-58 än OA-58 är lika några andra Carlsson-högtalare, utseendemässigt. Jag tycker att de är plagiat, men det är naturligtvis en bedömningsfråga.RogerGustavsson skrev:Plagiat tycker jag inte heller. I så fall är många högtalare plagiat...
Personligen tycker jag att Larsen går för långt. Konstruktionerna är plagiat, enligt min åsikt, och formuleringarna i annonsen antyder mer än att de är influerade av Stig Carlsoons idéer. Jag tror inte att varken Mirch, DynAudio eller Audio Pro skulle få för sig att marknadsföra sina Carlsson-influerade modeller med ett Stig Carlsson-citat lydandes "Mina högtalare är de enda i världen som verkligen är gjorda för vanliga bostadsrum."Wideglide skrev:Larsens högtalare är byggda i samma anda och efter Stig Carlssons idéer. Lite konstigt annars, eftersom han jobbat med just Carlssonprodukter under så många år? Att inte nämna detta i lanseringen av sina nya högtalare vore väl ännu värre?
Sanny_X skrev:Vilka kommer?
Jag har inget intresse av produkterna som vissas (hörde Larsen första gången), men det är ju trevligt att träffa forumsfolk.
Hetsporren skrev:Jag kommer:)
avr7000 skrev:Jag tror det när jag ser dig...
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster