Ino vs ? ( lägger ner tråden )

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-10-07 11:10

Sanny_X skrev:Tror du han söker upp folk som varit och lyssnat och frågar om de vill köpa?

Vem som helst får boka en tid och komma och lyssna, om det blir affär eller inte vet inte Öhman vid lyssningen. Man får beställa senare.

Om du går in i en "vanlig" Hifi-affär och lyssnar på nåt, måste du ange varför du inte köper nåt då?

Chris_Lymme skrev:Nja, jag har aldrig lyssnat på Ino.

Kanske läge att göra det först? :wink:

Otroligt att vuxna karlar (?) kan vara så känsliga och snarstuckna.

Jag har en god relation till min hifihandlare och om jag har suttit igenom en demo hos honom så talar jag om varför jag inte är nöjd och inte vill köpa. Oftast är det ju ljudmässigt och då kan han föreslå något som passar bättre.

Om jag lyssnar på Ino eller inte är min ensak men när det blir så mycket prestige, låsningar och hysch-hysch om en högtalare så känns det inte som prio, precis. Det finns annat som duger.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-10-07 11:10

Ljudkrav skrev:
Vi har bl a testat Mackie, Genelec, Adam, Dali, NHT, Event och många fler. Testerna gjorda vid direkt jämförelse.
Hittills har inget varit i närheten så bra som Ino

Ett inte särskilt trovärdigt uttalande...

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-10-07 11:14

Rain skrev:
Ljudkrav skrev:
Vi har bl a testat Mackie, Genelec, Adam, Dali, NHT, Event och många fler. Testerna gjorda vid direkt jämförelse.
Hittills har inget varit i närheten så bra som Ino

Ett inte särskilt trovärdigt uttalande...

Verkligen inte. Även du en Ino-diggare. :roll:

Jag fattar inte varför ett fabrikat kan väcka så starka känslor..

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-10-07 11:17

m_persson79 skrev:[img]bild%20på%20ett%20troll[/img]

Att bedömma en högtalare:

Objektivt? Mäta lite o så..

Subjektivt? Lyssna lite o så..

Hur ska man annars bedömma en produkt som alstrar ljud?

EDIT
Tycker verkligen synd om subjektivitisten, fyfan va jobbigt att bemötas så.

Agendan är klockren. Mannen ogillar Ino Audio. Klockrent.

m_persson79:

Av ovan skrivna inlägg förstår jag ingenting. :?:

Kan du vara snäll och klargöra vad det är du vill ha sagt?
There are flies on the windscreen

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-10-07 11:24

På det viset trådskaparen möter inlägg tyder på att det är ett troll. Bråka lite helt enkelt. Ex. Subjektivitisten frågar sakligt hur man kan bedömma en högtalare. Objektivt eller subjektivt. Det vill trådskaparen inte höra talas om och bemöter inte sakliga argument. Då tycker jag man troll:ar sig. Sen är det solklart att trådskaparen liksom många andra verkar ha en agenda på faktiskt.se och det är att baktala allt Ino Audio producerar.

Patetiskt imho.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-07 11:24

Callisto skrev:

??? Rydberg gick från B&W 804 till pi60s (om jag inte missminner mig) .
David har väl knappast bara piP, han har flera basstöd också (tror jag).

ja det kanske var 804...

davidA har i64 + px6 om du inte visste det....men i början köpte han pip å jämförde med sina revel...

jag vet inte om du missat att jag försöker hålla mig neutral och inte bara påpeka att ino är "det bästa" utan jag äger just nu inte en enda ino pryl...det är som sagt von schweikert som gäller för mig just nu

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-10-07 11:28

m_persson79 skrev:På det viset trådskaparen möter inlägg tyder på att det är ett troll. Bråka lite helt enkelt. Ex. Subjektivitisten frågar sakligt hur man kan bedömma en högtalare. Objektivt eller subjektivt. Det vill trådskaparen inte höra talas om och bemöter inte sakliga argument. Då tycker jag man troll:ar sig.

Det får Maveric bemöta själv.

m_persson79 skrev:Sen är det solklart att trådskaparen liksom många andra verkar ha en agenda på faktiskt.se och det är att baktala allt Ino Audio producerar.

Patetiskt imho.

8O :?: :!:
Vart ser du detta? Det måste ju vara väldigt enkelt att ta fram, eftersom det enligt dig är solklart. Vilka är "liksom många andra"? Återigen, borde detta då vara väldigt lätt att ta fram. Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-07 11:35

klart som korvspad att det blir känsligt att kritisera ino på ett forum där så många har ino...

testa gå in på euphonia å börja dissa krell och sonus faber ska ni se...

ni skulle sett ramaskrit på hf.nu när jag kritiserade icepower förstärkarna för några år sen.....jag blev tom bannad i slutändan...

saken jag menar är att det är lätt att få situationer infekterade på alla forum...gäller bara trycka på rätt knappar

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-10-07 11:45

Vilka konspirationsteorier.

Själv har jag ingen agenda alls. MavEriC är en rak karl som kan diskutera - men aldrig bara för att bråka.

Själv är jag intresserad av transparens som idé eftersom jag är trött på att inte höra musiken ordentligt. Det som förvånar mig är just att man möts av starka reaktioner och så mycket låsningar när man ställer frågor om Ino. Vissa tycks uppfatta det som kritik att man bara frågar istället för att accepterar att allt är så bra som det kan bli och att man inte behöver bry sig.

Såg nu att Öhman besvarat min fråga om kunder som inte väljer Ino på ett konstruktivt sätt så det absolut inte honom jag riktar mig mot här.

Dock har jag aldrig stött på en produkt av något slag som har varit helt perfekt. Det finns alltid utrymme för förbättring. Låsningen att högtalaren är precis som den ska vara och att det är fel på kunderna om den inte vill ha den är naturligtvis skön, men jag är också övertygad om att den skulle kunna göras ännu bättre om viljan fanns, t.ex. mer användarvänlig.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-10-07 11:49

När man varit här (på Faktiskt.se) i några år har man sett detta om och om igen. Det kommer in nytt folk som startar trådar "vi som varit med ett tag" sett flera gånger tidigare, inget konstigt med det. Att folk ställer ärligt menade frågor är naturligtvis helt ok.

Sen finns det en massa tråkiga trådar som dyker upp om och om igen, trådar som enbart är till för att skapa bråk och hacka ner på produkter, personer eller företeelser.

T.ex:

Ino är en myt (av folk som inte hört dem).

LTS är en sekt (av folk som aldrig varit medlemmar).

FE-lyssning funkar inte (av folk som inte förstår hur man gör).

Kabeltrådar (dyrare är alltid bättre...).

Det är därför man (ibland :wink: ) blir trött, dels för man har hört det förrut, dels för man vet hur det kommer gå.

Som alltid, det är inte fel att använda sök-funktionen. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-07 11:55

Jag har faktiskt haft ino och sålt utan att direkt uppgradera till någon ny ino-modell. Hade ett par a2 ambienshögtalare, lyssnade dock inte så mycket på flerkanalsinspelningar och därför sålde jag dem.

Nu har jag skaffat 4st av inos minsta basmoduler, är jättenöjd.

Skulle jag ha lite pengar över någon gång skulle det vara kul att skaffa ett par pi60, pi60s i öhmans källare är det bästa jag hört i högtalarväg.

(...och, jag är inte läkare, men en ingenjör som jobbar med medicinprodukter... :) )

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-10-07 12:01

Sanny_X skrev:
Det är därför man (ibland :wink: ) blir trött, dels för man har hört det förrut, dels för man vet hur det kommer gå.

Jag kan förstå att man blir trött ibland, det blir vi nog alla då och då. :)

Nu kan jag feltolka här, men det låter lite som att det är bara Ino (första gången jag skriver ordet Ino på detta forum. Hade gärna testat högtalarna, dock vet jag att de aldrig skulle passa i mit "dåliga" vardagsrum) "anhängare" och de som är "pro" BT, LTS etc som får stå ut med otrevliga kommentarer/påhopp etc. Det är inte ens fel att två träter, brukar det ju heta. Eller är det så att bara för att man ifrågasätter olika saker som har med BT, LTS, Ino etc så är man jobbig och vill bara ställa till bråk?

Just reaktionerna från de som äger Ino (vissa, långt ifrån alla!!!) är oftast de samma på t.e.x MHB, Hi.nu och det är att man verkligen inte får ifrågasätta dessa fenomenala högtalare. Varför blir reaktionen så häftig, när just ordet Ino nämns

För att citera vad som skrevs tidigare i strängen:
Jag fattar inte varför ett fabrikat kan väcka så starka känslor..

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-07 12:05

multimedia skrev:Just reaktionerna från de som äger Ino (vissa, långt ifrån alla!!!) är oftast de samma på t.e.x MHB, Hi.nu och det är att man verkligen inte får ifrågasätta dessa fenomenala högtalare. Varför blir reaktionen så häftig, när just ordet Ino nämns

Kan tänka mig att det kan bero på att minst 95% av dem som ifrågasätter ej har hört högtalarna... Iof tycker man ju att man borde kunna bortse från detta ifrågasättande då det ju inte har någon vettig grund, men tydligen är det många som tar åt sig.

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-10-07 12:11

Lägger ner tråden .. pga total avsaknad av modderering
och då personer får husera helt fritt bara för att förstöra

Totalt meningslöst att ens försöka vara seriös på detta forum

Maveric
Senast redigerad av MaVeRiC 2007-10-07 12:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-10-07 12:12

Det känns ibland som vissa blir medlemmar för att "överbevisa" eller ta fram "sanningen" om diverse saker. Oftast bygger det här på missförstånd. Att folk "tänder fort" beror dels på att vi hört det förut, dels på att man ganska fort lär sig skillja på ärliga frågor och "avslöjanden".

Jämför med om någon blir medlem på Euphonia och ska bevis att dyr-kabel och tweaks är trams, de blir inte långlivade där. Här får ju alla vara kvar, då kan det bli långa trådar. :wink:

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-10-07 12:12

MaVeRiC skrev:m_persson79 och SannyX

Tror det är bättre för forumet om ni inte skrev alls..

:lol:

Tack det samma.

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-10-07 12:20

Maveric
Senast redigerad av MaVeRiC 2007-10-07 12:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-10-07 12:22

:mrgreen:

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-10-07 12:29

Sanny_X skrev:Jämför med om någon blir medlem på Euphonia och ska bevis att dyr-kabel och tweaks är trams, de blir inte långlivade där. Här får ju alla vara kvar, då kan det bli långa trådar. :wink:

Det är väl detta jag personligen "sätter mig emot". Jag är med på div. forum för att lära mig om olika saker och ting, och sedan ta de bästa russinen ur denna specifika kaka, och aplicera detta i min egen. Det verkar som att många reagerar rätt så kraftigt när man ifrågasätter och vill veta "varför" det ena är den rätta sanningen. Jag personligen kan tycka att det ibland blir lite väl trångsynt och svart/vitt tänkande.

Är det inte bättre att var så öppen som det bara går, och ta till sig utav alla möjliga inriktning?

mvh
M

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-10-07 12:29

Maveric
Senast redigerad av MaVeRiC 2007-10-07 12:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-10-07 12:36

multimedia

Jag kan ju bara säga vad jag tycker är bra med mina högtalare och varför jag valde dem. Om folk frågar får de gärna komma och lyssna och tycka. Jag har inga problem med att folk väljer andra märken. Jag har ju flera vänner som lyssnar på orto-högtalare, inte min melodi, men vi umgås ju ändå. :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-10-07 12:38

MaVeRiC skrev:Skall jag vara ärlig mot dig ..

Du har inget att tillföra här ...

Tack o hej ...

Maveric 8)

Vad är du för ett pucko egentligen? 8O

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-10-07 12:39

Maveric
Senast redigerad av MaVeRiC 2007-10-07 12:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-10-07 12:44

Ja, jösses. Helt makalöst.

Mer troll åt folket
Bild

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-10-07 12:46

Sanny_X skrev:När man varit här (på Faktiskt.se) i några år har man sett detta om och om igen. Det kommer in nytt folk som startar trådar "vi som varit med ett tag" sett flera gånger tidigare, inget konstigt med det. Att folk ställer ärligt menade frågor är naturligtvis helt ok.

Sen finns det en massa tråkiga trådar som dyker upp om och om igen, trådar som enbart är till för att skapa bråk och hacka ner på produkter, personer eller företeelser.

T.ex:

Ino är en myt (av folk som inte hört dem).

LTS är en sekt (av folk som aldrig varit medlemmar).

FE-lyssning funkar inte (av folk som inte förstår hur man gör).

Kabeltrådar (dyrare är alltid bättre...).

Som alltid, det är inte fel att använda sök-funktionen. :)

Exakt! Träffande beskrivning.

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-10-07 12:50

m_persson79 skrev:Ja, jösses. Helt makalöst.

Mer troll åt folket
[img]bild%20på%20ännu%20ett%20troll[/img]

Du verkar vilja tillföra djup och insikt i just denna sträng.

Jag ställde en enkel fråga till dig tidigare. Du får chansen att på nytt göra ett försök och svara:

m_persson79 skrev:

Sen är det solklart att trådskaparen liksom många andra verkar ha en agenda på faktiskt.se och det är att baktala allt Ino Audio producerar.

Patetiskt imho.

Vart ser du detta? Det måste ju vara väldigt enkelt att ta fram, eftersom det enligt dig är solklart. Vilka är "liksom många andra"? Återigen, borde detta då vara väldigt lätt att ta fram. Tack på förhand.[/b][/i]

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-10-07 12:56

Sanny_X skrev:multimedia

Jag kan ju bara säga vad jag tycker är bra med mina högtalare och varför jag valde dem. Om folk frågar får de gärna komma och lyssna och tycka. Jag har inga problem med att folk väljer andra märken. Jag har ju flera vänner som lyssnar på orto-högtalare, inte min melodi, men vi umgås ju ändå. :)

Kul att du är nöjd! :)

Som jag skrev tidigare, hade jag gärna testat Ino, dock vet jag (efter vad jag har läst mig till ska tilläggas) att mitt vardagsrum inte är gjorda för dessa (och jag vill inte rucka för mycket på designen/lägga in allt för många absorberande element)

Jag vänder mig inte emot att man kan ha olika högtalarmärken etc. The more then merrier... :) Nä, som sagt så vänder jag mig emot precis samma sak som du skrev om Euph. forumet och om man ifrågasätter vissa saker där. Precis samma sak bli det här, när man från vissa håll (oj, nu använde jag vissa igen - inte bra :) ) verkar ta åt sig ngt å det grövsta, och genast är där och undrar vad man har för bakom liggande tankar eftersom man vågar ifrågasätta ngt som är så överlägset bäst etc. Som jag också skrev tidigare, är det långt ifrån alla som reagerar på detta vis, men att lägga in bilder på troll, och skriva troll i var och varannan mening bara för att man frågar vissa saker, tycker jag tyder på en viss osäkerhet och att man inte alls vill acceptera att man frågar och undrar över vissa åsikter/produkter etc.

Jag själv letar alltid efter ny fakta, och vill lära mig så mycket som möjligt. Men det blir rätt så tröttsamt när man märker att man möts av exakt samma argument "från vissa" hängivna, och att man får en känsla att man verkligen inte SKA ifrågasätta utan genast förstå att så här är det bara. (nu säger jag inte att du bemötte mig på detta vis. Långt ifrån!)
Senast redigerad av multimedia 2007-10-07 13:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-10-07 12:58

Maveric

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-10-07 13:01

multimedia skrev:
m_persson79 skrev:Ja, jösses. Helt makalöst.

Mer troll åt folket
[img]bild%20på%20ännu%20ett%20troll[/img]

Du verkar vilja tillföra djup och insikt i just denna sträng.

Jag ställde en enkel fråga till dig tidigare. Du får chansen att på nytt göra ett försök och svara:

m_persson79 skrev:

Sen är det solklart att trådskaparen liksom många andra verkar ha en agenda på faktiskt.se och det är att baktala allt Ino Audio producerar.

Patetiskt imho.

Vart ser du detta? Det måste ju vara väldigt enkelt att ta fram, eftersom det enligt dig är solklart. Vilka är "liksom många andra"? Återigen, borde detta då vara väldigt lätt att ta fram. Tack på förhand.[/b][/i]

Ino vs. ?

Sen ta in noll sakliga argument. eller bemöta enkla frågor.
Senast redigerad av m_persson79 2007-10-07 13:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-07 13:01

Några reflketioner som slåg mig efter att läst igenom de sista inläggen.

1. Någon sade att hur kan Ino väcka så stora känslor. Jo det väcker mest känslor hos försvararna som frälsningslik försvarar detta märke. Det känns konstigt eftersom VMGÖ har en syns som baserar sig på att ingen apparat är perfekt och därför verkar det konstigt när man hör att någon påstår att pIP slår ut eller gör slarvsylta av stora Dynaudio Confidence som jag har hört en säga t.ex. Då blir man om inte anna lite nyfiken hur en person kan komma på en hemlighet som ingen anna på jorde gjort och just därigenom lyckats att bygga något som är bättre än allt annat.

2. Det som visa på känsligheten i ämnet är alla dumma OTinlägg från vissa samt oerhört obegåvade bilder so endast är till för att provocera fram en trådlåsning. DEtta tolkar jag som ett sätt att behålla äran med ansiktet i behåll och då kan man peka på bråkstakarna och kalla dem troll. Men av trådens utveckling att dömma undrar man vilka som bråkar mest? 8O
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi