Max_Headroom skrev:Sladd skrev:
Max: Människor som pratar om sig själva i 3:e person är jag lite försiktig med men var går gränserna för den mänskliga hörseln? Eftersom det var så lätt vill jag gärna ha gränsvärdena för intermodulationsdistortion i procent samt dB.
mvh
,
Jag kommer tyvärr inte ihåg siffrorna exakt. Men det har redogjorts för tidigare, dock var det ett bra tag sedan. Kanske någon med bättre minne än mitt kan ge ett riktigt svar?
Mja, om det är lätt vet jag inte, men det har säkert mätts både utan och innan. Jag har heller inte några siffror till hands, men säkert är att det beror på förutsättningarna. Intermodulation mellan vilka frekvenser? Vid vilken nivå? Under vilka lyssningsbetingelser? Allt detta spelar in och jag kan nog inte ge en exakt gräns när det slutar vara hörbart för en given kombination av ovanstående. Däremot kan jag förmodligen ange en nivå som säkert ligger under gränsen för vad som är hörbart om jag letar lite i litteraturen.
Ska jag slänga ändå ur mig nåt så är säkert 0.01% ohörbart i de flesta fall. Jag gjorde precis en liten ovetenskaplig test med 2000 Hz och 2100 Hz och ändrade nivån på 100 Hz, den började höras vid c:a -60 dB, dvs 0.1%. Detta med mina AKG K340, halvtaskiga SBLive! och brummande hembyggda förstärkare, samt sångsynten Madde som kan fås att spela deltoner precis som man vill. Det finns många fel i denna uppställning, men den ger kanske en fingervisning. Prova gärna själva, de som vill, det är rätt upplysande, tycker jag.
Vill man omvandla från % till dB är det bara att ta 20*log10(%).