Har du också undrat vad som finns i Transparents små boxar ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-08 20:15

Bamsefar skrev:Jag läste (på ett annat forum :roll:) att det finns ett tips på Svalanders hemsida om detta med RC-filter (konjugatlänk):
http://www.svalander.se/teknik/kablar/konjugat.htm

Det roliga i denna "artikel" / "Tips" är följande:
Ett bra tips kom dock i "Musik och Ljudteknik" som är Ljudtekniska sällskapets medlemstidskrift. Ing Öhman hävdade bestämt att man borde, som standard, alltid koppla ett motstånd på 100 ohm i serie med en kondensator på 0,1µF tvärs över högtalarklämmorna på högtalaren. Detta oavsett högtalare och kabel. Man bör dock se till att motståndet klarar relativt höga effekter. Ett bra sätt är att parallellkoppla ett flertal 2W metallfilmmotstånd (trådlindade motstånd har ju hög impedans vid höga frekvenser och det ville vi ju undvika!) så att man hamnar på 100 ohm.

Med tanke på att Transparent verkar använda just trådlindade motstånd så..... 8) :lol: :lol:

Haha, var det trådlindat??? :!: Fast det finns bifilärlindade trådlindade som har låg induktans, men om det är tillräckligt lågt, nja. Metallfilm verkar ju bättre om det ska göra nytta (och om det nu gör det överhuvudtaget).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-07-09 00:15

Angående resistorn, RN60 är en (audiofil) metalfilm iaf. Antagligen så är RN60D ngt liknande. Troligen inte alls trådlindad som jag ville minnas... :oops:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-09 09:52

Jag har kvar komponenterna, jag tror bestämt att jag skall släpa fram mitt lilla skåp och mäta på dom, och helt enkelt ta reda på värdena den "hårda" vägen....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-09 10:14

Dahlqvist skrev:
Slartibartfast skrev:Enligt många en "väljudande" kabel.. vad vet jag?

och sedan:

Lycka till att reda ut resten om ni anser det finns mer än olika tycken och smaker att reda ut!

Mig veterligen så introducerades denna kabel av Ingvar Öhman i LTS på grundval att att den inte låter alls! Att beskriva den som välljudande blir alltså lite missvisande. Hur något som inte går att höra kan vara en fråga om tycke och smak verkar svårt att motivera. Såvida man inte tycker att ens prylar ska förändra ljudet på ett hörbart sätt.

På bettet värre denna eftermiddag.

/Dahlqvist

Jaha, jo.. det kan mkt väl stämma, men om en kabel presterar välljud genom att inte tillföra missljud, är den inte välljudande gentemot de som lägger till missljud?

Förlåt för den totala OT, detta är ju svenska för HIFIintresserade, inte om Transparents kablar.. ;)

Mvh Jocke

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-07-09 11:25

Slartibartfast skrev:Förlåt för den totala OT, detta är ju svenska för HIFIintresserade, inte om Transparents kablar.. ;)

Nej, det har du så rätt i. Om jag skulle säga något om trådens ämne så är det väl att tacka Bamsefar för denna insats i konsumentupplysningens anda. I marknadsekonomin ställs det ju mycket höga krav på konsumentens egen förmåga till bedömningar. Att någon då producerar kunskap som många kan använda sig av är mycket effektivt. I Sverige har vi dock invaggats i tron att Konsumentverket skall skydda oss mot allt ont, vilket de inte gör. Överlag är lagens inställning att lite lurendrejeri får man tåla så länge det inte är uppenbart brottsligt. Att sälja en verkningslös grej till överpris är helt tillåtet (så länge man inte lovat att den skall göra något specifikt). Att sälja en helt värdelös grej och inte leverera den är bedrägeri. Återigen, tack Bamsefar. Sverker skulle inte ha kunnat gjort det bättre. (eller Charlotte Reimersson för den delen. ;) )

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-09 12:00

Dahlqvist skrev:Återigen, tack Bamsefar. Sverker skulle inte ha kunnat gjort det bättre.
/Dahlqvist

...vilket gav mig en vision av hur Bamsefars "runda arkiv" ser ut... :wink: Bra jobbat BF!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-07-09 12:37

Hehe Svante! :D

Ja, jag tror jag glöm att tacka för den lärorika genomgången av fnikablen!

Tack BF för ditt offer (bad du en bön och gav sista smörjelsen med lovord till sankte Per?)!

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-09 12:50

Hej Dahlqvist!

Jag känner mig tveksam till det du kallar "objektivism".

Du skriver mycket om att kablaget är linjärt och annat.

Men det du inte tar upp är att kablaget alltid ansluts till en sändar- och mottagarimpedans.

Det som händer då är att det är speciellt tydligt när det gäller högtalare, är att man kan i simpel mening kan betrakta det som en spänningsdelare över två motstånd (eller tre, om man tar med förstärkarens utimpedans). Då blir det mycket uppenbart att spänningen över högtalaren varierar beroende på högtalarens impedansvariation som funktion av frekvens. Slutresultatet blir att det beror på om högtalarimpedansen varierar mycket eller lite, och även kablagets längd och area. T.ex. är det många högtalarfabrikanter (t.ex. JBL) som specificar vilka egenskaper kablaget ska ha, beroende på nödvändig längd. Att bortse från detta är väldigt långt från att kunna kallas objektivism. Det har under årens lopp gjort undersökningar som påvisar hörbarhet av detta. Att det sedan i praktiken ofta är mycket liten påverkan av kablaget spelar ingen roll, för då har man tagit diskussionen till något annat där man måste bedöma om det är stor eller liten ljudpåverkan, och inte om fenomenet överhuvudtaget existerar eller inte, för det är sedan lång tid tillbaks påvisat.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-07-09 14:15

Johan_Lindroos skrev:Hej Dahlqvist!

Jag känner mig tveksam till det du kallar "objektivism".

Har aldrig använt ordet objektivsm (tror jag) och kommer troligen aldrig att använda det heller annat än i nedsättande ordalag. För mig är "objektivism" reserverat för Ayn Rands märkliga filosofiska inriktning. I övrigt anser jag att "objektiv" har mer att göra med metoder för att samla in empiriska resultat snarare än teori.

Johan_Lindroos skrev:Du skriver mycket om att kablaget är linjärt och annat.

Men det du inte tar upp är att kablaget alltid ansluts till en sändar- och mottagarimpedans.

Det som händer då är att det är speciellt tydligt när det gäller högtalare, är att man kan i simpel mening kan betrakta det som en spänningsdelare över två motstånd (eller tre, om man tar med förstärkarens utimpedans). Då blir det mycket uppenbart att spänningen över högtalaren varierar beroende på högtalarens impedansvariation som funktion av frekvens. Slutresultatet blir att det beror på om högtalarimpedansen varierar mycket eller lite, och även kablagets längd och area. T.ex. är det många högtalarfabrikanter (t.ex. JBL) som specificar vilka egenskaper kablaget ska ha, beroende på nödvändig längd. Att bortse från detta är väldigt långt från att kunna kallas objektivism. Det har under årens lopp gjort undersökningar som påvisar hörbarhet av detta. Att det sedan i praktiken ofta är mycket liten påverkan av kablaget spelar ingen roll, för då har man tagit diskussionen till något annat där man måste bedöma om det är stor eller liten ljudpåverkan, och inte om fenomenet överhuvudtaget existerar eller inte, för det är sedan lång tid tillbaks påvisat.

Jag skriver att jag tycker det är "obetydligt" (i de flesta fall) eller "obefintligt" (i vissa fall). Att den samlade tonkurverpåverka i audioområdet måste ta hänsyn till utgängsimpedansen hos förstärkare, serie- och parallell- impedansen hos kablen samt högtalarlastens karaktär för att erhålla total tonkurvepåvekan av drivningen är teoretiskt trivialt. Vad som är intressant är det empiriska yttringarna av detta ger för de människor som påstår att det är stora SKILLNADER mellan kablar. Men jag vill påstå att i de flesta fall är den differentiella tonkurvepåverkan från kablar minimal alternativt ohörbar, liksom distortionen. Detta var huvudpoängen i mitt resonemang och det som jag tror gör att dyrkablar kan förkomma som fenomen, trots att de kan vara tekniskt undermåliga (exempelvis relativt distortionsbenägna).

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-09 14:18

Dahlqvist - om vi antar att de flesta kablar inte gör någon direkt skillnad, så innebär det ju per default att de som gör någon skillnad, oavsett hur obetydlig den kan tyckas, alltså måste klassas som stor. :twisted: :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-09 14:21

Nattlorden skrev:Dahlqvist - om vi antar att de flesta kablar inte gör någon direkt skillnad, så innebär det ju per default att de som gör någon skillnad, oavsett hur obetydlig den kan tyckas, alltså måste klassas som stor. :twisted: :wink:

Relativt de andra kablarna, ja, men knappast relativt övriga komponenter i kedjan. Är skillnaden stor så nog kabeln trasig eller grovt feldesignad.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-09 14:27

Svante - nej, men det är ju kablar vi snackar. Varför blanda in andra komponenter i det då?

Det är ju (nästan) aldrig folk som säger motsvarande om (ett slumpartat exempel) D/A-omvandlare... "glöm det där - det är så små skillnader - koncentera dig på högtalarna".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-09 14:37

Nattlorden skrev:Svante - nej, men det är ju kablar vi snackar. Varför blanda in andra komponenter i det då?

Det är ju (nästan) aldrig folk som säger motsvarande om (ett slumpartat exempel) D/A-omvandlare... "glöm det där - det är så små skillnader - koncentera dig på högtalarna".

Saker måste sättas i sitt sammanhang. Jag tycker nog det är relevant att jämföra påverkan av kablar med påverkan av högtalare, rum, D/A-omvandlare mm.

Gör man inte såna jämförelser landar man med högtalare för 10 000:- och kablar för 45 000:-. Knasigt, tycker jag.

Jag säger fö ofta till mina studenter att många D/A-omvandlare är bra nog. Fast påverkan av D/A är IMO större än kablar, men kanske fortfarande ohörbar/obetydlig?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-09 15:51

Ok Dahlqvist, jag tror sådant här ofta kan landa i en massa ordklyverier och studsa fram och tillbaks som egentligen handlar om att skriftspråket ofta inte räcker till att förmedla även tankar som man har i huvudet men som man skulle behöva flera sidor till för att verkligen beskriva. Och då orkar ju till slut ingen att läsa och det blir bara jobbigt att skriva!

Jag nöjer mig med att kommentera att du så sent som igår skrev på förra sidan:
"Värst vad jag var sommarsurt objektivistisk idag då."

med anledning av:

Dahlqvist skrev:Har aldrig använt ordet objektivsm (tror jag) och kommer troligen aldrig att använda det heller annat än i nedsättande ordalag. För mig är "objektivism" reserverat för Ayn Rands märkliga filosofiska inriktning. I övrigt anser jag att "objektiv" har mer att göra med metoder för att samla in empiriska resultat snarare än teori.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-09 20:26

Hej A*llihopa :D!

Tätt inpå A*´s senaste inlägg hade vi rejält oväder med muller samt blixtar och allting bah
paja (inkl modem) så nu jungfrusurfA* med nyinköpt modem (lika lååångsamt, dock ;))
o oj vad tråden hade växt... få se om hinnA* läsa hela, o ev svara på ngt, innan läggdags?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-09 21:02

Hej J_L o D!

Ni har nog helt enkelt gått rätt på "överkursen" (för alla A*ndra) och därav är ni inte hela tiden på
samma våglängd? Ty egentligen, gällande grundkursen**, är ni ju faktiskt.se redan överens, elle?

** Hifikabel-101, angående Hifikablar utav samma "konstruktionsprincip" är skillnaden emellan:
Hifikabel-A*(ex à 23kr/m) o Hifikabel-B(ex à 2,300kr/m) ej mätbar o hörbart heeelt försumbar...
;) (ondskefulla samt... hånskrattande smileys ;) ;))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-09 21:07

Slartibartfast skrev:Mitt enda intresse hos ett par kablar i alla sammanhang, är att dom ska se lite snygga ut.

- TyckA* med :D! Huvet på spiken, snygga ska dem vara!

Om A* hade 10-falt mer medels kapital än vad A* har skulle super-mkt med 1000-tals kr
själaglatt (ej skadeglatt) spenderas på esoteriskt Hifikablage för dem är så satans snygga :D!
(T.o.m ngn Transparent kabel kunde kanske få slinka med ;) (ondskefulla samt... hånskrattande smileys ;) ;)))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-07-09 21:58

Man får ont i huvudet av kablar, nej av allt läsande om kablar. Jag går ner och lyssnar till musik istället.

Mvh Mattias :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-10 00:45

Matix skrev:Man får ont i huvudet av kablar, nej av allt läsande om kablar. Jag går ner och lyssnar till musik istället.

Mvh Mattias :D

Håller med fast det kan ju inte gamle Mats göra. Han måste ju först lösa ut Arcamen :cry:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-07-10 11:30

Audiomanikern skrev:** Hifikabel-101, angående Hifikablar utav samma "konstruktionsprincip" är skillnaden emellan:
Hifikabel-A*(ex à 23kr/m) o Hifikabel-B(ex à 2,300kr/m) ej mätbar o hörbart heeelt försumbar...
Mvh A*

Mowahahahaha... Min ståndpunkt (komplett) är att det är skillnad på kablar (om man mäter) men att dessa skillnader vanligen inte är hörbara. Distortionen ligger normalt sett väldigt lågt och de linjära parametrarna bör endast i undantagsfall, dvs hög serieresistans eller hög serieinduktans kombination med en svår högtalarlast (låg och varierande) kunna ge upphov tonkurveförändringar som ligger över hörtröskeln (iallafall vid referenslösa "långtidstest"). Eftersom alla fenomen är distribuerade kommer det givetvis att finnas undantag.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-10 12:08

Tackar för alla glada tillrop :) Det visar att jag helt klart gjorde rätt val att kassera kabeln istället för att försöka kräma ut en bråkdel av dess andrahandsvärde (som är ca 15-20% av nypriset beroende lite på hur man räknar och så vidare).

Svante skrev:
Dahlqvist skrev:Återigen, tack Bamsefar. Sverker skulle inte ha kunnat gjort det bättre.
/Dahlqvist

...vilket gav mig en vision av hur Bamsefars "runda arkiv" ser ut... :wink: Bra jobbat BF!

Helt rätt, mitt "runda arkiv" är lika med sopnedkastet, så den liknelsen stämmer osedvanligt bra :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-10 16:06

Hej!
Bamsefar skrev:Tackar för alla glada tillrop :)

- Varsågod, det var så lite så :oops:!

Bamsefar skrev:Det visar att jag helt klart gjorde rätt val att kassera kabeln istället för att försöka kräma
ut en bråkdel av dess andrahandsvärde (som är ca 15-20% av nypriset beroende lite
på hur (o vem ;)) man räknar och så vidare).
(A*´s understrykning, kursiva (och ondskefulla samt... hånskrattande smileys ;) ;)))

- Heelt rätt, släng skiten! (eller ge bort den... till A* ;)) Läste först: krama ut, men det stod ju:
"kräma ut en bråkdel av dess andrahandsvärde"... A* tycka förstås bäst om att krama(s) medan
andra kanske föredra o kräma! (ondskefulla samt... hånskrattande smileys ;) ;))) Skämt o sido,
även om A* kan finna att negativt tänk(negativism?) har fått alldeles för framträdande roll uti
samhället/världen (vi andas o lever faktiskt.se , är inte det magiskt? o än bättre har vi massa med
mat, jättegod mat, i ... kylskåp (samt frys)) så behöva´n inte överdriva åt andra hållet i ngn slags tro
att just Hifi´n skulle vara helt förskonad ifrån allt vad krämare heter. A*tt musik är förtrollande vacker
gör ju inte per automatik alla konstruktörer av esoteriska hifikablar till ärliga idealister, utan en del
av dem är nog desvärre precis lika förljugna, småsinta, självupptagna samt giriga som vissa individer i
andra brancher kan vara!

Detta om detta!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-11 00:44

Det händer inte ofta men jag håller med A* :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-11 21:04

Hej!

Tack L :D!

A*ppropå ingenting så känns det som om Transparent Cable inte riktigt förmå hänga med i
den allt snabbare tekniska utvevkling som ju sker inom hifikabel-branchen! MenA*, kom igen
"låda på magen" var kanske hot förr(förra) sommaren men nu är det faktiskt.se flera små
"lådor på magen" som gäller, en jättestor?... heeelt ute!

Transparent Cable´s nätkabel med en jättestor "låda på magen", pris 26,500 konor:
http://www.transparentcable.com/images/ ... 00x400.jpg
B.l.A*s Italienska vänner´s nätkabel med flera små "lådor på magen", pris Euro 41,42:
http://www.audiokit.it/ITAENG/CAVI/Main ... 7476-1.jpg

Mvh A*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-11 21:36

På mitten! Det är mao ingen avslutning, nu får vi börja leta nya förklaringar...

Och den andra ser ju ut som en orm som precis har käkat.

Kan det vara ferriter mot RF? Isf ytterligare en sak som bara hjälper dåliga förstärkare... :wink:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-07-11 23:26

Kikade på TV ikväll, och det var rätt komiskt att se när de hälsade på hos Fabio på High Chaparall.

På nåt sätt så personifierade han en tokrik kille som köpte det dyraste maffigaste som går att hitta, fast han egentligen inte verkade veta vad han talade om när han beskrev vissa saker om prylarna.

Han sa vissa saker på ett så ytligt gennerelt sätt att det lät lite "jönsigt" om jag får säga vad jag tycker.

Han sa bland annat att Krell, det var fina grejor det minsann (vilket det är såklart) så fina att de satte samma grejor i Krell som i rymdfärjorna....... Tja, hur menar han då, och vad för nåt liksom....??

Kanske det finns vissa delar i rymdfärjorna som inte är märkvärdigare än vad som kan köpas på typ Jula?? Medans andra är otroligt speciella.

Likaså påstod han utan att blinka att Transparent gjorde de bästa kablarna i världen. Då blir man ju nyfiken på vad han grundar det på och hur han har kommit fram till det!?

Ja, så här säger ju folk ofta, inte bara om dyra stereopryttlar, utan om allt möjligt. Tyvärr är det dessutom väldigt vanligt att folk som kläcker ur sig sånt, lik förbaskat inte vet vad det talar om.

På bilfronten så är det t ex många som oblygt säger -jag kör med en dumpventil från xxxx, och den funkar perfekt...-

Detta kan då verka rätt märkligt för de som då med absolut säkerhet vet att just den dumpventilen omöjligen kan funka perfektm ja egentligen inte ens bra på just den bil det talas om, därför att dess funktion allvarligt "krockar" med motorns styrsystems arbetssätt. Men om man lite försiktigt upplyser om detta, ja då är man dum som inte fattar nåt ocg man skall sluta leka besserwisser....

Vi människor är lite lustiga ibland 8)

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-07-11 23:50

A*

Det får mig att utsööökt tänka på Ove Törnqvist´s "Varmkorvsboggie". Han med "lådan" på magen :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-07-12 00:05

Dr_Tinnitus skrev:
Han sa bland annat att Krell, det var fina grejor det minsann (vilket det är såklart) så fina att de satte samma grejor i Krell som i rymdfärjorna....... Tja, hur menar han då, och vad för nåt liksom....??

Kanske det finns vissa delar i rymdfärjorna som inte är märkvärdigare än vad som kan köpas på typ Jula?? Medans andra är otroligt speciella.

Jag trodde allt som satt i rymdfärjorna var inköpt till lägsta anbud... Så länge det uppfyller kraven...
Man försöker säkert så gott man kan att använda standardkomponenter, dels för att hålla nere kostnaden, men också för att grejjorna ska vara lätta att få tag i med kort varsel. Man bör också ha i åtanke att rymdfärjorna från början är konstruerade på 70-talet... En hel del är nog utbytt, men i sånna här sammanhang kör man gärna på med gamla grejjor som man vet funkar. Inom HiFin borde man göra likadant, förståss. Några få märken gör det också, och kommer sällan med nya modeller. Dom flesta klämmer fram nya modeller varje år, ibland är dom nya sämre än dom som ersätts :-(
Som konsument undrar man ju vad som var fel med den gamla modellen om den nu blev utbytt så fort. Dålig kvalitet? Dåligt ljud?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-07-12 01:22

Som konsument undrar man ju vad som var fel med den gamla modellen om den nu blev utbytt så fort. Dålig kvalitet? Dåligt ljud?

Det kallas marknadsföringsstrategi! :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-12 10:56

Audiomanikern skrev:Hej J_L o D!

Ni har nog helt enkelt gått rätt på "överkursen" (för alla A*ndra) och därav är ni inte hela tiden på
samma våglängd? Ty egentligen, gällande grundkursen**, är ni ju faktiskt.se redan överens, elle?

** Hifikabel-101, angående Hifikablar utav samma "konstruktionsprincip" är skillnaden emellan:

Mvh A*

Hej A*!
Din förmåga till sanningsenlig insikt är inte mindre än enastående! [guldstjärnesmajli] Det stämmer helt riktigt att Dahlqvist och jag egentligen är helt och hållet överens! Jag har bara en kommentar till din "**", och den är: Att den absolut är mätbar och ofta med stor svårighet hörbar, dock till stor del beroende på högtalarnas impedans (större hörbarhet ju lägre högtalarimpedans . Dock är det inga problem att skapa kablage som ger samma eller liknande ljudliga intryck för 23 kr/m eller 2300 kr/m, man kan ta samma kablage och lägga den i en kabelstrumpa och sätta priset 2300 kr/m för den med kablestrumpan. Alternativt skulle det enkelt gå att skapa kopia av finkabel med helt andra ingredienser men liknande fysikaliska egenskaper som kommer att låta mycket likt finkabeln. Öh ba å.s.v. Typ...

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum