Vägval för välljud (i högtalare)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Vägval för välljud (i högtalare)

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-07-08 23:07

På senare tid har jag haft nöjet att få lyssna på ett par olika högklassiga högtalare som jag skrivit om här. Infinity sigma, och Linn Akkutate. Gemensamma nämnare för dessa high end högtalare är att de är "multivägshögtalare". Jag har förmodligen för liten erfarenhet av dylika konstruktioner för att kunna uttala mig generellt, men mitt intryck är att de låter väldigt snyggt och oansträngt över hela registret, men att ljudbilden inte sitter ihop riktigt. Min preferens ang. ljudbild är en- eller tvåvägshögtalare där tex en vokalist "står" mellan högtalarna, i naturlig storlek dessutom..
Är det bara jag som inbillar mig att ljudbilden förändras, till det sämre, ju fler element det är som ska återge olika register?
Vad jag vet är de flesta prestigehögtalare tre- eller flervägskonstruktioner.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-07-08 23:38

Mycket intressant fråga! Jag själv tycker att det ofta låter stort och fett. Oavsett vad som spelas. Imponerande, men kanske inte så exakt. Man dom gånger jag lyssant på dylika system har det varit i obekanta miljöer, så det är svårt att säga nåt säkert.

Somliga tillverkare har ju problem att få ens en delning rätt...
Många element => många delningar. Hur får man spridningsegenskaperna jämna och fina i ett fyr eller flervägssystem? Måste vara oerhört svårt.
Själv har jag svårt att se poängen med fler än tre register.
Prestigehögtalare är kanske inte det samma som bra högtalare alla gånger?

Någon som kan förklara fördelarna med fyr eller femvägs-system? Jag kan inte komma på några på egen hand, men forumet har ju gott om kunniga personer som kanske kan berätta...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-07-08 23:48

Enligt min ringa kunskap är fördelarna med att dela upp högtalarsystemet i många delar att de enskilda elementen får arbeta under gynnsammare förhållanden än om tex bara två ska återge det hörbara frekvensspektrat.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-09 00:14

Är det bara jag som inbillar mig att ljudbilden förändras, till det sämre, ju fler element det är som ska återge olika register?
Nej, jag tror att det stämmer. De största problemen blir ju iofs när man börjar dela högt upp i frekvens eller för tätt.

Ett exempel är ju tex NHT:s gamla högtalarserie. Jag tyckte att NHT2.5i lät bättre än NHT2.9 som är fyravägs, förutom i basen då där 2.9:orna har sluten låda istället för boom-fladder-låda. :wink: Varför 2.9 har en 6,5" midbas som bara har hand om området från 100-300Hz är ju lite märkligt. Känns mer rättfram att som i 2.5:an låta en 6,5":are ha hand om hela registret från 100Hz upp till diskanten, den har ju både spridning och x-max så att det räcker gott och väl. :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-09 09:32

Martin - men NHT 3.3 lät väl i alla fall avsevärt bättre än 2.5i och det var också en 4-vägs. ( 2.9 var väl ett försök att prisbanta denna "superhögtalare" ? )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-09 12:42

Patrik f
"Min preferens ang. ljudbild är en- eller tvåvägshögtalare där tex en vokalist "står" mellan högtalarna, i naturlig storlek dessutom.. "

Vad är det för inspelning du har lyssnat på där du hör
storleken på sångaren, och att denna står mitt i mellan
högtalarna? Kan ju vara intressant..

Jag kan inte tänka mig många inspelningar där man skulle
kunna höra detta "fenomen"...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-09 13:25

Gissar att tvåvägare har bäst pris/prestanda. 2-vägare har nått speciellt, helt klart.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-07-09 17:59

NN, med storlek menar jag att det ska låta som om vokalistens utbredning i rummet är begränsad... så likt verkligheten det går. Inte på centimetern såklart, men absolut inte överdrivet stor.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-09 18:08

NN,

När jag lyssnade på Patriks Megatrend fick jag en en start känsla av fokus mot mitten. Kanske blir det likartat med andra panelhögtalare också. Klart annorlunda än med konventionella högtalare och det hördes på de flesta inspelningar.

T

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-09 19:36

jamen det beror ju på hur inspelningsteknikern
valt att mixa ut ljudet också...

Återgå till Generellt om hifi