Öppet fönster vs livehärmining

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-11 10:09

Ja

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-10-11 10:33

Kaffekoppen skrev:Ja

Har ni testat detta i LTS? Med någon testgrupp?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-11 10:37

subsand skrev:Jo stereoperspektiv från höger till vänster kan väl alla med två öron höra, men kan man uppfatta djup och höjd också?

Pratar du om två öron, och verkliga ljud, eller om två högtalare, eller kanske hörlurar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-10-11 11:16

öron

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-11 11:19

Öronen kan förmedla höjdinformation, ja.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-10-11 11:20

Jo, men från ett par högtalare i höjd med örat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-11 11:25

subsand skrev:Jo, men från ett par högtalare i höjd med örat.

Det var väl det jag frågade nyss, om det var två högtalare du pratade om?
Men i alla fall, en höjdillusion kan man ju skapa med två högtalare, men knappast en reell höjdinformation. Det finns ju dom som experimenterat med konsthuvudinspirered inspelningsteknik avsedd för högtalare, men som konsthuvudstereo med lurar blir det ju inte. Kanske någon kan berätta om hur olika mikrofonteknik kan ge mer eller mindre höjdillusion?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-11 12:01

subsand skrev:Jo stereoperspektiv från höger till vänster kan väl alla med två öron höra, men kan man uppfatta djup och höjd också?

Info i sidled är ju det som är lättast att fånga/reproducera. Djupled går också mycket bra men är i min mening gnuttans mindre precist än den precision man kan få i sidled. Höjdinformation går också att få till i viss mån. Det bygger som jag förstår det på vissa förändringar i tonkurvan som motsvarar de som våran skalle och våra öron adderar/subtraherar till naturligt infallande ljud beroende på vinkel.

Alltså vi har lärt oss att höra skilnad på varifrån ett ljud kommer beroende på hur öronen och skallen påverkar olika frekvenser. Om man manipulerar det uppspelade materialet i en anläggning kan man lura lyssnaren att uppfatta ljudet som kommande från olika håll.

Jag har en CD som heter oförfalskat som har några bra spår för djup och höjdupplevelse. En orgelinspelning som har ett fantastisk djup och som släpper totalt från högtalarna om uppsättningen tillåter detta. Finns även ett skojigt spår med fågelkvitter där pippin upplevs komma från taket strax bakom och vid sidan om ena högtalaren.

Det är min uppfattning att de flesta inte erfarit högkvalitativ återgivning på den nivån som krävs för ett riktigt imponerande ljudperspektiv.

/Peter

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-10-11 12:06

Kanske någon kan berätta om hur olika mikrofonteknik kan ge mer eller mindre höjdillusion?

Inte för min skull. Är inte så intresserad av mikrofonteknik och såna inspelningar. Lyssnar mest på pop.

Isåfall kanske någon har tips på en bra pop/rock -skiva inspelad med denna teknik. Jag vill ju gärna uppleva det här :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-11 12:26

Finns massor med studioinspelad pop som har god rumskänsla och perspektivinfo. Även närmickade inspelningar där rummet skapas artificiellt kan ge en i mitt tycke rätt imponerande ljudbild.

Ska nämna någon om jag kommer på nåt specifikt.

/Peter

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-10-11 12:34

Personligen har jag svårt att komma på någon pop- eller rockskiva som har riktigt bra 3D-perspektiv. Inspelningar av jazz eller klassiskt har nog dessa fenomen betydligt oftare eftersom de (nästan) alltid är inspelade live med skicklig mickning.

Lyssnade dock på Fiona Apples Extraordinary Machine igår och tyckte att den hade bra djup, i alla fall.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-11 12:43

Finns ju en del 'live i studio' som brukar ha fina kvaliteér. Kommer inte på någon på rak arm dock.

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-11 14:23

Äldre pop och rock skivor.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-11 16:41

Neil Young's Harvest har ett par spår som är rätt ok.

Tracy Chapman likaså.

Inga av de nämnda är väl det yttersta testmaterialet för dimensionalitet/3-D/punktformighet men med klara kvaliteér om jag minns rätt.

Mycket av den pop som finns på High Fidelitys reference recordings har fina kvaliteér också.

Det mest imponerande i ljudbildsväg brukar väl annars vara fåmikrofonsinspelningar av oförstärkt musik i naturlig akustik.

/Peter

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-10-11 16:55

Neil Young's Harvest har ett par spår som är rätt ok.

Kul, den har jag så jag ska finlyssna imorgon.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-10-11 17:53

Piotr skrev:Det mest imponerande i ljudbildsväg brukar väl annars vara fåmikrofonsinspelningar av oförstärkt musik i naturlig akustik.

Jazz och klassiskt, alltså :wink:
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-11 17:57

Chris_Lymme skrev:
Piotr skrev:Det mest imponerande i ljudbildsväg brukar väl annars vara fåmikrofonsinspelningar av oförstärkt musik i naturlig akustik.

Inte nödvändigtvis. Blues, singer/songwriter, visor och liknande finns också, bland annat på Opus3

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-11 18:00

Chris_Lymme skrev:

Jajajaaa... ;)

Nääää, folkmusik får du inte glömma! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-11 18:02

Bill50x skrev:
Chris_Lymme skrev:

Inte nödvändigtvis. Blues, singer/songwriter, visor och liknande finns också, bland annat på Opus3

/ B

Precis, vilket ligger mig närmare än klassiskt och jazz.. även om det smakar det med så länge som det är någolunda melodiöst.

Det jag "skriver" och spelar in själv ligger nånstans inom dessa genrer.

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-11 18:18

Harvest finns ju som en alldeles utomordentligt DVD-Audio-utgåva också, med både tvåkanals- och mångkanalsstereo. Rekommenderas!

Grupper och artister med studioinspelade alster som jag gillar, där det antingen finns många små detaljer som är utplacerade eller runtsvischade på ett intrikat sätt (även om man i förstone inte skulle kalla det höjdinformation) eller en osedvanlig närvaro i ljudbilden, eller bara en helt egen och speciell ljudbild, är:

The Band
Steely Dan
Peter Gabriel
Björk
Aimee Mann
Alison Krauss
Laurie Anderson
Radiohead
Nine Inch Nails

Kanske inte allt de gett ut, men...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-10-11 18:21

Prickar in några skivor där. :)

The Band
Steely Dan
Peter Gabriel
Björk
Aimee Mann
Alison Krauss
Laurie Anderson
Radiohead
Nine Inch Nails

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-11 18:26

subsand: nice :)

En till: Sting

Till exempel The Bands The Band har jädrigt juste sound, tycker jag. Ganska ruffigt inspelad, men ändå en skön närvarokänsla och, inte minst, mycket bas.

Litet likt Harvest på de låtar som är inspelade i ladan.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-10-12 14:29

Almen skrev:subsand: nice :)

En till: Sting

Till exempel The Bands The Band har jädrigt juste sound, tycker jag. Ganska ruffigt inspelad, men ändå en skön närvarokänsla och, inte minst, mycket bas.

Litet likt Harvest på de låtar som är inspelade i ladan.

Lyssnade på the Band- The band idag och håller med, bra bas och tydliga instrument, fett stereoperspektiv. Kanske också något slags närvarokänsla eller som om man fått med rumsakustiken på inspelningen är detta 3-d perspektivet? Vet ej, det blir lätt lite för tekniskt för mig att beskriva också.

Sen spelade jag Nirvana unplugged. Satt och funderade hur pass trediminsionell inspelningen var. Lite samma känsla som the Band - tydliga instrument, stereoperspektiv. Men rymd? Antagligen.
Frågade tjejen vad hon tyckte - fick sämsta tänkbara svaret. - Det låter från högtalarna. Fan också jag som precis hade fattat galoppen....Jaja det spelar ingen stor roll. Men det är verkligen inte svårt att tänka sig bandet framför sig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-12 16:51

Nja, jag tycker nog inte att det är något direkt 3D-perspektiv på The Band, om man med det menar att man kan uppfatta rummet och respektive instruments placering däri. Man hör att de spelar i ett rum, och det är naturligt upptaget, men man hör inte hur rummet ser ut eller var de står.

Håller med Piotr om att "...det mest imponerande i ljudbildsväg brukar väl annars vara fåmikrofonsinspelningar av oförstärkt musik i naturlig akustik", vilket ingen av ovanstående är.

Men lyssna på till exempel Björks Vespertine, NINs The Fragile eller Radioheads OK Computer om du har dem. Där skapas det ljudbilder som jag uppfattar som tredimensionella i all sin elektronicitet.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-10-12 16:52

När jag var på audition hos öhman berättade han att han hade konstruerat en mikrofon som tog upp höjdperspektivet perfekt.Han slog på en plåthink & klättrade upp för en stege & spelade in det.Lyssnade sedan i stereon & det blev perfekt.Glad i hågen åkte han runt bland inspelnings studiona för att presentera sin upptäckt men fick svaret att vi har redan tekniker som fungerar,tack & adjö.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-10-12 17:04

Almen skrev:Men lyssna på till exempel Björks Vespertine, NINs The Fragile eller Radioheads OK Computer om du har dem. Där skapas det ljudbilder som jag uppfattar som tredimensionella i all sin elektronicitet.

Det blir mer finlyssning :D . The fraigle minns jag som mycket svår, men OK computer kan man ju inte höra för mycket.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-14 15:52

Kom på en sak: Yello har "riktig" 3D-simulering i somliga låtar (man upplever ljudet strax bredvid sig i soffan). Vet inte vilken skiva det var, men...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi