D'Appolito, Testing loudspeakers

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Keba

D'Appolito, Testing loudspeakers

Inläggav Keba » 2007-10-10 18:19

Ur Testing loudspeakers, J. D'Appolito:
5.6.1 SUBWOOFER POWER RESPONSE
[...] As commonly used, power response is just the normal frequency response averaged over several listening positions. For example, a typical home-theater system might have a couch and flanking chairs facing the screen at a 4m distance. This seating arrangement can easily span 3m horizontally.

The frequency response of the loudspeaker system at each location along this span will undoubtedly vary, but the average response over the span should be representative of what the average listener will hear. This average can be made by visualizing an imaginary grid 3m across and perhaps 1m high spanning the listening positions. To get the power response a microphone is placed at each point and the frequency response recorded. The individual data sets are then averaged to obtain the power response.
[slut på citat]

Det här stämmer inte med vad jag trodde var power response, på svenska effektsvar, energikurva eller vad det nu brukar kallas. Jag tänker att den naturliga definitionen vore total utstrålad akustisk effekt, och då måste man ju naturligtvis mäta alla riktningar. Nåväl, man kan ju mäta som D'Appolito bara man talar om hur man mätt.

Däremot är jag lite tveksam till värdet av hans mätning. Tänk om högtalaren till exempel strålar massor av ljud upp i taket vid just 2kHz. (ok, då är det ingen subwoofer förstås) Det blir förmodligen inte så bra, och det missar D'Appolitos metod. Effektresponsen kan annars vara ett sätt att undersöka om reflekterat ljud i rummet kommer att ha rätt klangfärg. Jag kan tänka mig att man dock kanske vill mäta upp effektrespons för flera olika delar av en tänkt sfär runt högtalaren så att man till exempel kan kontrollera att reflexerna från taket eller sidoväggarna får rätt klang. Det kan ha betydelse om man antar att olika delar av rummet, t.ex. golv och tak har olika frekvensberoende absorbtionsegenskaper.

Jag har inte läst så mycket ännu, men det verkar vara en trevlig bok. Möjligen kanske den missar att diskutera olika alternativ ibland och författaren kunde kanske problematisera vissa saker lite mer, fasförskjutningen mellan bas och diskant behöver inte alltid väljas antingen 0 eller 90 grader t.ex. Men det är nog utanför målet med boken och jag har ju som sagt inte läst allt ännu.

/Erik (som inte kunde hålla sig borta från faktiskt...)

Användarvisningsbild
Basso

Inläggav Basso » 2007-10-11 08:55

Hej keba. Som jag fattar hans test så skall man tänka sig en 3m bred, 1m hög ruta i lyssningspossition. Man gör flera mätningar inom denna ruta och sedan tar ett medelvärde av dessa. Stämmer detta? Jag tycker att denna mätmetod borde lämpa sig väl i hemmabio och till bred sweetspot, då den tar med rummet i mätningen också. Hur kommer en konstig spridning att ge ett felaktigt mätvärde i lyssningspossitionen, gentemot "vanlig" mätmetod. Förklara gärna för ett barn.

Keba

Inläggav Keba » 2007-10-11 10:19

Hej Basso
Ska försöka, men jag är också bara glad amatör på området :)
Jag tror att vi båda uppfattat D'Appolitos mätning på samma sätt. Jag har antagit att det är direktljudet D'Appolito mäter i de olika lyssningspositionerna i rutan och sen tar medelvärde av.

I ett rum kommer en stor del av det ljud man hör inte direkt från ljudkällan, utan har reflekterats en eller flera gånger. Det avstånd man ska ha till ljudkällan för att direktljudet ska vara lika starkt som det reflekterade från väggar, golv, möbler, mm. kallas efterklangsradie. (Om du söker på faktiskt.se, prova också rumsradie, en synonym som Ingvar Öhman brukar använda)
I ett normalt vardagsrum är efterklangsradien ganska kort, sällan över en meter. Är det väldämpat så blir det kanske lite längre, men oftast är efterklangsradien ändå mindre än avståndet mellan högtalare och lyssningsplatserna.
Det betyder att även ljud som inte går direkt från högtalaren påverkar lyssningsintrycket, utan även allt ljud som reflekterats. Till exempel ljud som strålar ut snett åt sidan från högtalaren studsar mot en vägg och sedan når lyssnaren. Därför bör man beakta hur ljud strålar från högtalaren i alla riktningar, inte bara det ljud som är riktat direkt mot lyssningsposition.

Användarvisningsbild
Basso

Inläggav Basso » 2007-10-12 13:46

Tack för söktipsen. Jag antog dock att mätningarna gjordes inklusive rumsbidrag. Är det möjligt att mäta rundstråland frekvenser på 3-4 m avstånd utan att få med rummet, i sådana fall hur gör man? Om begreppet power respons kan jag tyvär inte bidraga med något, så säg till om du tycker jag drar tråden ot. Inte näsvis utan novis.

Keba

Inläggav Keba » 2007-10-12 15:08

Ingen orsak. Och du behöver ju inte be om ursäkt för att du frågar, jag har ju skrivit här just för att få frågor, svar, med- och mothugg.

Ja, det går nog att tolka D'Appolitos test som att mätningarna ska vara både med och utan rummmets bidrag. Lite otydlig text.

Jag vet faktiskt inte hur man skulle göra för att mäta på 3m avstånd i ett vardagsrum utan att få med en massa rumsreflexer. Tidsskillnaden mellan direktljud och reflex blir ju ganska liten, iaf från golvet.
Men lyfter man högtalaren lite går det nog från ett par hundra Hz och uppåt m.h.a. gejtade mätningar. (Som de beskrivs av t.ex. D'Appolito)

Jag är lite tveksam också till att mäta med rumsbidrag i lyssningsposition. I alla fall om man inte tänker igenom vad man då vill ha för resultat. Antag till exempel att väggen bakom lyssnaren är 1m bort. Det betyder att den kommer att få tonkurvan att höjas vid lägre frekvenser, höjningen börjar vid ca. 57Hz, vid 30Hz har man nästan +6dB höjning (beroende på hur väggen dämpar såklart).
Då kan man fråga sig till exempel: Ska högtalaren (eller någon eq. i förstärkaren kanske) kompensera för detta? Ska då högtalaren byggas för att lyssnaren ska ha ett visst avstånd från väggen? Eller ska man tänka att väggen finns där som en del av en lyssnarplats/rum/loge och anse att det är korrekt återgivet? Det ska jag inte försöka besvara, för det kan jag inte än. Har inte bestämt mig/förstått tillräckligt.

Jag är dock ändå lite tveksam till mätmetoden. I vart fall så säger den inte så mycket om man inte väl specar förutsättningarna. D'Appoliti skriver "The frequency response of the loudspeaker system at each location along this span will undoubtedly vary, but the average response over the span should be representative of what the average listener will hear. ", och jag kan tyvärr inte alls begripa mig på hur han har tänkt.

Återgå till Teknikforum