Min 300W gainclone :)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bullit

Min 300W gainclone :)

Inläggav Bullit » 2007-10-12 10:52

Tjo gubbs (och gumms).

Har varit medlem här ett tag men har nog aldrig postat något så nu är det väl dags.

Efter att ha läst om alex88 på http://www.diyaudio.com och hans BPA300, http://www.shine7.com/audio/bpa300.htm, så bestämde jag mig för att göra en egen verision.

Jag valde att köra det mesta ytmonterat eftersom jag sysslar med sådant för att få lön och har tillgång till komponenter, maskiner mm.

Lite bilder då.

1. Monterat kort, ej inkopplat.

Bild

2. Inkopplat kort med hemmaknåpat försteg a'la Nagref :) plus en DRV134 som ej används här.

Bild

3. Närbild.

Bild

4. Bara en storleksjämförelse med en SonyEricsson W880i.

Bild

En kanal har spelat hemma hos mig i några timmar nu och det låter fruktansvärt bra. Mycket bättre än mina tidigare GCs som bara har varit uppbyggda runt 1 krets. Har dock inga mätvärden men alex88 presterade finfint enligt siffrorna på hans hemsida.

Detta är rev 1 och jag får se om jag ska göra några ändringar. Än så länge känns det inte aktuellt.

Jaja, det var allt. Hoppas att det har varit lite intressant i alla fall :)

Mvh Calle.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-10-12 11:34

Kanon! Sånt där gillar jag! Det behövs mycket effekt för att det ska låta bra, mer än dom flesta tror.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-12 12:29

Snyggt bygge!

Det är alltså en brygga med tre parallellkopplade 3886or i vardera grenen? Utan servo?

Funkar det utan isolerbrickor på den oisolerade varianten, eller har du några som inte syns?

Du vet väl att gulgrön tråd bara bör (får?) användas till skyddsjord? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2007-10-12 12:53

Svante skrev:Snyggt bygge!

Det är alltså en brygga med tre parallellkopplade 3886or i vardera grenen? Utan servo?

Funkar det utan isolerbrickor på den oisolerade varianten, eller har du några som inte syns?

Du vet väl att gulgrön tråd bara bör (får?) användas till skyddsjord? :wink:

Tack :D

Jupp korrekt. DC-servo är utbytt mot ett 10k motstånd i serie med en 50k trimpott. DCn justeras med potten istället och samtliga går att sätta till 0 efter lite pillande.

Ja det funkar men kylflänsen har -30V. Har idag fixat andra kylflänsar med isoleringsbrickor så den ska inte vara ledande. När det ska in i låda så kommer det att vara ordentligt isolerat.

Jo jag vet det med skyddsjord men men. Vem ska sätta dit mig :twisted:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-10-12 13:45

Mmmm LM3886 fungerar alldeles utmärkt på det där sättet.
Kul :) .
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-10-12 17:06

Snyggt! Det var ett tag sen man såg GC här.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-12 17:28

Bullit skrev:Jo jag vet det med skyddsjord men men. Vem ska sätta dit mig :twisted:

Den döde elektrikerns familj...?

Nä, visst, hembyggen är hembyggen. Men just gulgrön brukar jag vara noga med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2007-10-12 18:16

Svante skrev:
Bullit skrev:Jo jag vet det med skyddsjord men men. Vem ska sätta dit mig :twisted:

Den döde elektrikerns familj...?

Nä, visst, hembyggen är hembyggen. Men just gulgrön brukar jag vara noga med.

Jo det är faktiskt sant. Det ska man vara. Men den går ju faktiskt ihop med jorden sedan. Kabeln som är gul/grön på bilden är referensen ifrån nätdelen.

Kopplade precis in den andra modulen och fick en brand på köpet 8O
Kopplade strömmen rätt och det var det enda jag kopplade in. Undra om det beror på en felaktig krets. 3 ben brände rätt av, smällte :!: Undrar om dom andra LM-kretsarna klarade sig. Orkar inte luska i det idag men så här såg det ut i alla fall...

Bild
Bild

Det andra kortet klarade sig och funkar fint trots att det är inkopplat på samma strömkablar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-12 19:31

Ujuj!

Får man gissa att det inte var några säkringar på spänningsmatningen?

Vad är anledningen till att ha 3 kretsar per halva? Kan man mata med högre spänning då, eftersom man drar mindre ström?

Kanske ligger du nära max matningsspänning för kretsen och att den smälte ihop av överspänning? Har du mätt hur mycket spänning nätdelen ger?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-10-12 20:21

Säg till när man kan köpa några färdigmonterade och testade uppsättningar - jag och SMD kommer inte överrens, och ibland gillar jag inte ens min lödkolv.... Mne kan jag övertala dig till att göra jobbet, och trimma allt klart så att säga så vore judet underbart !

:)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2007-10-13 11:18

Svante skrev:Ujuj!

Vad är anledningen till att ha 3 kretsar per halva? Kan man mata med högre spänning då, eftersom man drar mindre ström?

Kanske ligger du nära max matningsspänning för kretsen och att den smälte ihop av överspänning? Har du mätt hur mycket spänning nätdelen ger?

Nepp hade inga passande säkringar hemma :(

Som du skriver. Väldigt mycket mer effektivare en enbart bryggad kombination och som lämpar sig bäst framför allt vid lägre impedanser.

Nä maxspänningen för LM3886 ligger på +/- 35 V och går att pressa lite till mer rätt kylning, jag har +/- 31 V...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-13 13:05

Bullit skrev:
Svante skrev:Ujuj!

Nepp hade inga passande säkringar hemma :(

Som du skriver. Väldigt mycket mer effektivare en enbart bryggad kombination och som lämpar sig bäst framför allt vid lägre impedanser.

Nä maxspänningen för LM3886 ligger på +/- 35 V och går att pressa lite till mer rätt kylning, jag har +/- 31 V...

Ok, om du har mätt spänningen (och inte bara räknat från nominella trafospänningen) så ska ju det gå. På tomgång så lämnar ju en trafo lite mer spänning än i databladet.

I såna fall gissar jag att det ändå har blivit lite snedjusterat med offseterna, det kan ju driva med temperatur osv. Möjligen kan systemet "skena" termiskt om offseterna går över någon viss gräns. Jag skulle gissa att National hade en anledning när de fixade DC-offseten med integratorer i sina applikationsexempel. Krånglig justering är väl en, men det kan ju faktiskt vara så att det inte går att få manuell justering att vara termiskt stabil under alla förutsättningar.

Mycket ström har det gått iaf, det syns på bilderna... :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-10-13 19:20

Det kan vara vilket fel som helst (nästan) som brännt av benet, när jag körde igång mitt eget steg med 6 LM3886 / kanal så använde jag en strömbegränsad försörjning. Ett bra trick kan annars vara att stoppa in ett lämpligt effektmotstånd i serie med matningsspänningarna.

Mitt steg har fungerat utmärkt i tre år nu trots(?) att det saknar dc-servo :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-10-13 20:41

jag har meckat en den med de där rackarna och jag skulle nog börja med att koppla in 1 opamp på ena halvan bara, sen få igång hela halvan ordentligt, först efter det skulle jag ta tag i brygg delen.

De små rackarna självsvänger relativt enkelt och ska helst ha avkopplingkondare direkt på benen (och inte under 10ggr förstärkning)

De korten jag har kräver också 6st men de ger bara ena halvan, kommer inte ihåg exakt men jag har för mig om att om man matar med 35V så kräver det 6st opampar per halva för att den ska fungera bra i 3ohm(bryggat läge) så din bör fungera bra i runt 4ohm med tanke på att du matar med 31V?
Men 300W är nog en aning överdrivet med 31V matning?

Pust, vi får se om jag någonsin tar tag i mina kort igen, det ligger lådor, kort för 6+6, 6+6 opampar (monoblock) samt 2st 1000VA trafo och en jäkla massa kapacitans samt 30 LM3886or nere i min källare och väntar :)
Detta projektet kom minst sagt i skymundan när Morellos och mitt andra projekt tog fart...

PMa om du undrar över något för jag har som sagt lite koll på de kretsarna.

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2007-10-15 17:27

Hej igen alla och tack för kommentarer och åsikter :)

Mitt andra kort brann även det upp dagen efter när jag justerade DC-offseten. Har idag lödit på avkopplings-kondingar direkt på spännings-benen på kretsarna, samt lagt till ett zobels nätverk på varje LM3886.

Har kopplat in det kortet som brann först och det fungerade med en gång. Har spelat i en timme ca nu och verkar fungera hur bra som helst (ta i trä).

Lazyworm skrev:De små rackarna självsvänger relativt enkelt och ska helst ha avkopplingkondare direkt på benen (och inte under 10ggr förstärkning)

De korten jag har kräver också 6st men de ger bara ena halvan, kommer inte ihåg exakt men jag har för mig om att om man matar med 35V så kräver det 6st opampar per halva för att den ska fungera bra i 3ohm(bryggat läge) så din bör fungera bra i runt 4ohm med tanke på att du matar med 31V?
Men 300W är nog en aning överdrivet med 31V matning?

Antar även jag att det var självsvägning som förstörde kretsarna. Hoppas att de extra avstörnings-kondingarna och zobel-nätverken råder bot på det, verkar så hitills.

Ja ska man vara helt ärlig så krävs det ca 35V för att dom ska lämna 300W i 4Ohm. Spelar just nu på en "labbtrafo". Om det blir inbyggnad kommer det att bli 35V.

Har du byggt på alex88s mönsterkort Lazyworm?

Mvh Calle.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-10-15 17:42

1. Har du öppen ingång på ditt steg när du provkör? Ingången måste se in i en låg impedans annars svänger det häftigt.
2. Hur långt bort sitter ellytarna? Dom ska vara nära och ledarna ha låg induktans, om inte så måste typ (ca) 470uF kondingar hakas på matningsspänningarna.

Jag kör mitt steg utan liten konding mellan in+ och in- samt utan zobel och andra skydd på utgången. Helt stabilt är det!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-10-17 18:19

Hej Calle!
Kul att det fungerar nu.
Det är en egen design som Morello och jag specade fram för ett par år sen, men det kom aldrig till färdigstatus riktigt. :oops:
Jag funderar på att ta fram det då och då men det blir aldrig riktigt med tid över tyvärr.

edit: Det lilla kortet som ordnar till bryggan mellan de 2 förstärkarkorten är en riktigt rolig sak (fråga om definition ifs.) och den gör iaf. sin plikt :)

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-10-17 18:53

Bullit: Hur stor kylfläns har du tänkt dig att använda. Jag bygger själv ett liknande slutsteg och är ambivalent när det gäller kylningen.
"Och elefanten slutar här!"

Återgå till DIY-forum