Akustikfix, vilken metod ska jag använda...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strauss

Akustikfix, vilken metod ska jag använda...

Inläggav Strauss » 2007-10-14 19:26

Håller ju som sagt på och akustikfixar här hemma efter bästa förmåga...

Har en fråga som jag skulle behöva hjälp med, det är ju så att mitt rum är lite halvknepigt, på vänster sida är det tegelvägg, på höger sida en öppning på 260 cm och där finns ett litet rum.

Hur gör jag nu för att balansera upp ljudbilden på bästa sätt?
Diffusera tegelväggen? Dämpa tegelväggen? Låta tegelväggen vara och hänga något för öppningen? ... Helst vill ha ~ 1.5 meter av öppningen synlig då anläggningen står där..

Kolla in dessa bilder, kom med tips.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-14 19:48

Jag skulle provat med ett par gälabsorbenter som fångar sidoreflexen i tegelväggen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-10-14 19:51

Ja det låter ju vettigt :) Hur smala kan man göra dessa så att de ändå är effektiva? Har väldigt begränsat utrymme på bredden i rummet (330 cm)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-14 19:53

Kan egentligen inget om sånt där, men han som du köpt högtalarna av kanske vet mer? :wink:
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-10-14 20:11

paa skrev:Kan egentligen inget om sånt där, men han som du köpt högtalarna av kanske vet mer? :wink:

Jo, men jag har lite telefonskräck, hatar att prata i telefon (på riktigt) därför frågar jag här :)
Sen vill jag helst inte förstöra tegelväggen, men man kan väl bygga gälarna på en platta som skruvas fast i tegelskarvarna med en liten distans och skumgummi mellan vägg och platta så det blir tätt och inte kan vibrera.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-14 20:13

lika å lägga nån lax på iö istället för att spekulera

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-10-14 20:19

Haakan_W skrev:lika å lägga nån lax på iö istället för att spekulera

Nja... bara detta jag vill ha svar på. Tycker det är kul att testa och hålla på själv även om det inte blir optimalt. Det låter redan bättre än 99.9% av andras anläggningar jag har hört och det räcker för mig :)

Vore fint det där att räta upp ljudbilden bara, nu får jag sänka 0.5-1 db för att det ska bli precis centrerat ljud.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-14 20:28

jadu....vikdörr är ett alternativ som jag redan nämnt...men det ser ju fördjävligt ut :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-10-14 20:30

Jo det gör ju det.. får väl trixa lite annars, inte direkt svårt att hänga upp några filtar på tegelväggen och se vad som händer :) Värre att simulera lite diffusering... får spara äggkartonger några månader ;)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-10-14 22:04

Jag skulle prova att flytta in frontarna en aning mot mitten eftersom det ser väl tight ut mot tegelväggen samt att sätta upp en temporär dämpning av första-reflexen i tegelväggen, t.ex. genom att ställa en skumgummimadrass där.

Andra sidan av rummet skulle jag låta vara som den är tills vidare, för den ställer nog till med mycket mindre än tegelväggen.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-10-14 22:10

Går icke att flytta högtalarna mer innåt. 0.5 cm passning mot duken.
Får väl köpa en sån duk man kan spela igenom framöver, men det har jag inte råd med nu...

Min första fundering är ju att sätta stagedrop på ett lika långt område som det är en öppning på andra sidan.

Får leta fram några gamla täcken och pröva.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-14 22:26

Strauss skrev:Går icke att flytta högtalarna mer innåt. 0.5 cm passning mot duken.
Får väl köpa en sån duk man kan spela igenom framöver, men det har jag inte råd med nu...

Min första fundering är ju att sätta stagedrop på ett lika långt område som det är en öppning på andra sidan.

Får leta fram några gamla täcken och pröva.

Låter som en bra början.
Eftersom ljudet "försvinner" i högra öppningen så gäller det att se till att det "försvinner" på bästa sätt vid vänstra väggen också för att nå balans. Dvs absorbtion och inte diffusion.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-10-14 22:28

Tack paa, det var det enkla svaret jag var ute efter :)

Blir en biltur till JAM i Lindesberg någon dag.

En fundering ang stagedrop, jag kommer köpa ett paket med 7x3 meter (billigast så).
Tjänar man något på att sätta dubbla lager med några cm mellanrum, för att hela döda första reflexen där, eller är det mer än tillräckligt med ett lager.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-14 22:35

köp mycket mer än du behöver så kan du vecka den kraftigt istället :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-10-14 22:40

Haakan_W skrev:köp mycket mer än du behöver så kan du vecka den kraftigt istället :)

Japp, det är ju egentligen bara att fixa till lite sektioner sen kan man testa sig fram.

Man blir alldeles till sig, väldigt skoj detta hehe... roligast ska bli att bygga lite DIY-diffusering, blir nog bygghandeln i morgon.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-10-14 22:53

Finns inga tumregler som någon brukar säga...

Kan du vrida på rummet 180 grader ? vad har vi att leka med så att säga ?

Hur viktigt är det att du verkligen störs (ser) stereostapeln ?

Kan du tänka dig rejäl omarbetning av rummet ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-10-14 22:59

Bamsefar skrev:Finns inga tumregler som någon brukar säga...

Nej det har man ju förstått :)

Kan du vrida på rummet 180 grader ? vad har vi att leka med så att säga ?

Nej, helt omöjligt, om man inte vill krypa in genom källarfönstret och spärra igen tvättstugan permanent :)

Hur viktigt är det att du verkligen störs (ser) stereostapeln ?

Att kunna byta låtar och se vad som är inställt på förstärkaren tycker jag är A och O.

edit: Jag vill se displayerna alltså. Resten behöver jag inte se.

Kan du tänka dig rejäl omarbetning av rummet ?

Nej, inte direkt. Bara jobba med det som det är nu.

Hade jag haft ett rum som Wolfie med en öppning så hade jag såklart gjort allt HELT annorlunda, men nu är det öppningar och skit på alla väggar utom den där högtalarna står.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-10-15 09:50

Med dom begränsningarna så ser jag dessvärre inga direkta möjligheter....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-15 10:50

Bamsefar skrev:Med dom begränsningarna så ser jag dessvärre inga direkta möjligheter....

jag tror inte strauss har en on/off knapp som du har :)

jag tror dessutom att det kan bli betydligt mycket bättre än nu

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-10-15 11:11

Mja...

Med ett stort hål på ena sidan och en stenhård vägg på andra sidan, så är det synnerligen svårt att få någon som helst jämnvikt mellan kanalerna. En sak är reflexer av höga toner (säg 125Hz och uppåt) - det kan man fixa med säg 30 kvm (löpmeter ?) stagedropp kraftigt veckat.... Då får man ned efterklangstiden med viss sannolikhet.

Men då det nödvändigtvis måste vara öppet till maskinerna som står i den stora öppningen så kan man inte ha stagedropp där....

Och öppningen kan iofs fungera som någon form av basfälla, men det blir det inte lättare av.

Det enda raka man således kan göra är att ringa IÖ och få reda på exakt vad man kan göra inom de givna referensramarna. Men det vill inte Martin heller göra.

Således ser jag det som synnerligen svårt att komma framåt...

Visst kan man labba själv, det har ju jag gjort i 15 år innan jag tog hem IÖ och (äntligen) fick stuk på rummet (på bekostnad av att jag beslöt mig göra det så bra det gick med de omständigheter som rummet fysiska mått medgav - något som inte är aktuellt här...). Men det är värdelöst och kostar bara tid och pengar på fel saker.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-15 12:03

[quote="Bamsefar"

Visst kan man labba själv, det har ju jag gjort i 15 år innan jag tog hem IÖ och (äntligen) fick stuk på rummet (på bekostnad av att jag beslöt mig göra det så bra det gick med de omständigheter som rummet fysiska mått medgav - något som inte är aktuellt här...). Men det är värdelöst och kostar bara tid och pengar på fel saker.[/quote]

ja jag håller med dig :)

fast å andra sidan förstår jag att strauss vill leka själv också...för mig är det halva det roliga

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-10-15 12:14

Jag ringer Öhman nästa gång vi flyttar till nytt hus, då ska jag ha ett vanlig rum man kan labba med :)

Men nu som sagt har jag tillräckligt med förslag att laborera med och jag är ganska säker på att jag kommer bli jättenöjd!

Som jag skrev förut, det låter ju redan bättre än 99.9% av anläggningar jag har lyssnat på, och rummet är redan mer fixat än hos 99.99% av folk som har intresset

Lite småpill bara nu :)

Me happy :lol:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-10-15 14:51

Du kan inte tänka dig att åtminstone sätta vägg i en del av öppningen, så att du får det lite mera likvärdigt?

Kanske skapa en (normal?) dörröppning till det lilla rummet åt höger, och därefter t.o.m. kanske bygga in anläggningen i väggen s.a.s.?

Lite bättre går det väl att få till eller? 8)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-10-15 16:27

Alltså, jag har försökt att få fram det flera gånger, det låter hur bra som helst! Så jag har inte tänkt göra några stora ingrepp mer i rummet nu. Lite småfix och tweakande bara.
Tror inte jag har så stora krav heller som alla här verkar ha. :P

Det som får bli är textilier, diffusorer och mera dämpplattor. :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-10-15 20:21

Jag tycker Screens förslag är jättebra Strauss.

Smäll upp en ny vägg för bövelen!

Det tar inte lång tid och det kostar inte jättemycket heller.

Vill du inte ha en dörr som blir ivägen så kan du få köpa en skjutdörr av
mig billigt. Den kan du ju bygga in i den nya väggen så du får undan den
helt o hållet ju!

Dessutom kan du få rummet mycket mer ljudisolerat (tror jag, vet ju inte
om något angränsar "whisky loungen".
Däremot så får du ju en jäkligt schyst whisky lounge :D

Elektroniken bygger du såklart in i den nya väggen!

Kanonbra! Åk nu till bygghandeln o köp 120x45 reglar o regla upp en ny
vägg. 8)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-10-15 21:35

Om inte resten av väggen vore knottrig jävla stenskit så skulle jag kunna göra det, men nu ser det ut som det gör... redan försökt att ta bort skiten med huggjärn och hammare, men det var knappt att det gick.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-15 21:39

Strauss skrev:Om inte resten av väggen vore knottrig jävla stenskit så skulle jag kunna göra det, men nu ser det ut som det gör... redan försökt att ta bort skiten med huggjärn och hammare, men det var knappt att det gick.

kan ju bli en rätt sjysst brytning med en vanlig vägg :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-10-15 21:41

Haakan_W skrev:
Strauss skrev:Om inte resten av väggen vore knottrig jävla stenskit så skulle jag kunna göra det, men nu ser det ut som det gör... redan försökt att ta bort skiten med huggjärn och hammare, men det var knappt att det gick.

kan ju bli en rätt sjysst brytning med en vanlig vägg :)

Tror du det? Jag har svurit över den där jävla väggen ända sen jag flyttade in i huset... för att inte tala om tegelväggen, skulle vilja ha 4 normala väggar, vore så skönt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-10-15 22:04

Här någonstans hör jag den där refreängen "Pappa jag får inte min kokosnöt... Huset du vet det står ej mer där..." efter lite dynmit :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-10-15 22:45

hehe, okej. Jag viker mig för majoriteten, säger ni att det inte går att få bra utan en vägg får jag väl slå upp en vägg, lite händig är man ändå och det borde gå på några timmar... dock tror jag med på 95x45 och sen dubbelgips... lite fogskum mellan fästbrädorna och den knöggliga väggen... voilá!

Om vi nu säger att jag har smällt upp en vägg där (med ett hål där utrustningen får plats, hur ska det gås till väga därifrån?

Nästa

Återgå till Teknikforum