Titta Dunlavy

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Titta Dunlavy

Inläggav NNord » 2004-07-11 22:06

Snygg bild va

Bild
¨
Ser ut att vara bra detta...

http://www.24-96.net

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-11 22:07

hittade en till

Bild

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-12 11:02

Då har du kanske missat tidskriften Widescreen Review som har en multikanalsuppställning med Dunlavy SC.V tror jag det är. Dessotum har de Dunlavys basmodultorn med nåt på minst fem stycken 12:or (eller 15"?) i varje. Alttsammans i ett hyfsat akustikreglerat rum (kunde varit mer seriöst utformat även om de påstår att det är jätteseriöst utformat). Om jag fick det hela gratis skulle jag dock inte klaga!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-12 14:31

BASMODULTORN?
HAR DU NÅN INFORMATION OM DET DÄRA?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-12 14:42

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-12 15:14

Johan, det står att dom enbart använder dessa bastorn till
LFE -kanalen eftersom huvudhögtalarna är slutna och kapabla
till 16hz -1db typ... bla bla..

Bastornen va slutna.

vad är det som spelas i LFE-kanalen ? Är det bara explosioner
och dörrar som gnisslar osv?

LFE kan man väll lägga ut till nån annan kanal också?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-12 17:04

Just det, kul att du hittade. Widescreen Review kan jag även rekommendera till alla andra som är hembiointresserade. Jag prenumerarar på den.

LFE-kanalen får innehålla lågfrekventa ljudeffekter. Det är dock inte tillåtet att lägga ALL bas i LFE-kanalen. Den främsta anledningen är att den tvåkanaliga downmix som görs föra åstadkomma Dolby Stereo-kompatibelt material, bara hämtar sin information ur de fem kanalerna exklusive LFE-kanalen. En annan anledningen är att en del biografer/hem har problem med LFE downmix till fronkanalerna. Man kan säga att LFE-kanalen är meningen som ett tillägg till övriga basljud.

Gnisselljud är inte lämpat att lägga i LFE-kanalen eftersom den bara arbetar under ca 120 Hz!

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2004-07-12 18:33

Enligt Dolby är det lämpligt att filtrera bort allt över 80Hz ur LFE.

Har för mig det också står i mix-rekommendationen att man vid musikmix helt bör bortse från LFE-kanalen eftersom basåtergivningen där kan vara rätt sunkig och inte lämplig för musikåtergivning.

Man ska inte se LFE-kanalen som en subwooferkanal. Det är upp till dekodern/uppspelningsanläggningen vad som ska skickas till en eventuell subwoofer. Uppspelningssystemet kan också välja att lägga/mixa ut LFE-innehållet i de andra högtalarna. I Dolbys instruktioner så uppmanar man den som ska mixa att testa alla dessa varianter eftersom det t.ex. förekommit att basen i LFE-kanalen varit ur fas med basen i övriga kanaler och de blir typ inge bra ;:)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-13 13:21

flateartharn skrev:Enligt Dolby är det lämpligt att filtrera bort allt över 80Hz ur LFE.

Förtydligande eftersökes. Vid 120 Hz lågpassfiltreras LFE-kanalen enligt Dolby AC-3-standarden. Menar du kanske 80 Hz som delningsfrekvens mellan subwoofrar och sidosystem? Eller menar du som en lämplig filtreringsrekommendation för de fall då konsumenter har subwoofrar där det är vanligt att högsta lågpassgränsfrekvens är 80 Hz?

flateartharn skrev:Har för mig det också står i mix-rekommendationen att man vid musikmix helt bör bortse från LFE-kanalen eftersom basåtergivningen där kan vara rätt sunkig och inte lämplig för musikåtergivning.

"Basåtergivningen Kan vara rätt sunkig". Det stämmer inte alls. Anledningen är den som jag skrev i mitt inlägg ovan, att vid downmixsituationer till tvåkanaligt material tas inte LFE-kanalen med, därför är det viktigt att man inte lägger unika lågfrekventa ljud enbart i LFE, det ska alltid finnas lågfrekvent information även i vänster och höger frontkanal. Det är nog mer bara ett

flateartharn skrev:Man ska inte se LFE-kanalen som en subwooferkanal. Det är upp till dekodern/uppspelningsanläggningen vad som ska skickas till en eventuell subwoofer. Uppspelningssystemet kan också välja att lägga/mixa ut LFE-innehållet i de andra högtalarna. I Dolbys instruktioner så uppmanar man den som ska mixa att testa alla dessa varianter eftersom det t.ex. förekommit att basen i LFE-kanalen varit ur fas med basen i övriga kanaler och de blir typ inge bra ;:)

Här håller jag med dig helt och hållet!

Användarvisningsbild
enis

Inläggav enis » 2004-07-13 20:07

Tråkigt bara att Dunlavy inye finns mera :cry:

/enis

Återgå till Generellt om hifi