Christer skrev:Ja precis, som sub. Så tycker du att jag ska köra på 204 literslådan med basreflex (1020x600x420mm)?
Ja. Det verkar bra mycket bättre än den mindre lådan, speciellt som du redan har lådan. Det verkar kunna gå djupt, och det är väl bra till hembio. Iofs är elementet lite knepigt att dimensionera noga till, pga det höga Qts-värdet. Kanske är det lite mycket lågfrekvens, man kan ta ner det lite genom att stämma lådan lägre, tex 29 Hz som på bilden. Detta kan göras med ett längre rör, diameter 20 cm, längd 36 cm.

Christer skrev:Hur stor betydelse har högtalarelementets placering? Mitt kommer inte att sitta i exakt samma förhållanden som på ritningen, men ganska snarlikt.
För en sub spelar placeringen mycket liten roll. Det kan vara bra att vända porten nedåt eller bakåt, ifall det blir blåsljud i öppningen, de hörs mindre då.
Christer skrev:Är det bra att köra med den subförstärkaren jag länkade eller har du något annat alternativ?
Jag har för dålig koll på marknaden för att rekommendera nåt. Har du en förstärkare liggande så prova den!
Christer skrev:Den där z-680 förstärkaren jag nämnde. Är det något att ha eller är det bara att slänga skiten? Jag undrar eftersom det högtalarsystemet är ganska bra (mycket bra för pc-högtalare) och jag vill inte ha slängt ut pengar i onödan på det. Det kostade några tusen. Kan man koppla ur subwoofern på något sätt och använda den nya som jag ska bygga (med eller utan den subförstärkaren jag länkade) eller blir det jättekonstigt då?
Som sagt, prova! Jag vet inte om den är bra eller inte. Någon annan?
Lite kul med projekt som detta "jag har det här, gör det bästa möjliga av det"!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.