phloam skrev:Det här är ju bara löjligt.
Det vetenskapsivrarna tycks ha missat totalt är att HiFi i allt väsentligt är en underhållningsindustri, som är baserad på teknik.
Det här är ju bara löjligt.
Sluta kategorisera.
Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Det här är ju bara löjligt.
Det vetenskapsivrarna tycks ha missat totalt är att HiFi i allt väsentligt är en underhållningsindustri, som är baserad på teknik.
subjektivisten skrev:
Film är också bara underhållning, men du motsäger väl inte att HD-DVD har större chans att återge original 35 mm filmen så nära som möjligt än en VHS kassett?
subjektivisten skrev:Har svårt att se din vinkel alls på detta.
meanmachine skrev:Hmm. Det är inte all helt sant. Däremot tycker jag att min erfarenhet kommer till korta och marginaliseras bort av vissa med lite erfarenhet med pålästa. Jag är inte heller dum men det är ett klart högmod och stora egon på detta forum och å andra sidan. VI skall väl ha nått att tjasfa om
Absolut ingetMax_Headroom skrev:subjektivisten skrev:
Film är också bara underhållning, men du motsäger väl inte att HD-DVD har större chans att återge original 35 mm filmen så nära som möjligt än en VHS kassett?
Vad har man för glädje av det om man inte är intresserad av att återge orginalet?
Jag bryr mig inte, antingen var det fel på mätningen eller så har de dåliga värdena ingen som helst betydelse för bildkvalitén.
Båda fallen leder till slutsatsen att man inte behöver titta på diagrammen eftersom de inte verkar ha någon som helst koppling till bildkvalitén.
Kaffekoppen skrev:
Men, och det är viktigt, jag kan lika väl se på en mätkurva hur en apparat kommer kunna prestera, jag kan se på en distmätning eller frekvensmätning på en högtalare hur den kommer bete sig i ett rum utan att behöva lyssna. Det är en annan typ av kunskap.
Man kan få en rätt bra bild på det ja....Floyd skrev:Kan du se på rummet hur det kommer att påverka det som kommer ut ur högtalaren???
phloam skrev:Men så säger kunden, i trots mot all vetenskapligt objektiv sanning (att hd-dvd ÄR bättre än vhs) att denne ändå föredrar VHS. Vadå säger säljaren, det kan du inte mena! Jo, säger kunden, jag gillar den bilden på nåt sätt.... tycker bilden är mjuk o fin.... MJUK o FIN!?? Den är ju för faen suddig!!! Kolla här!!! *visar hd-dvd på 98-tums plasma* Så ska det se ut! Jo jag vet...men... jag vill nog ändå helst ha en tjock-tv med vhs.... jag gillar det? säger kunden. Säljaren: Du, jag kan visa mätningar som visar exakt hur kass bilden egentligen är på vhs. Den suger. Tro mig, jag vet. Kunden: ...hmmm den där vhs-apparaten där med speciella vhs-kablar, den verkar spännande! Vad kostar den?.
meanmachine skrev:Däremot tycker jag att min erfarenhet kommer till korta och marginaliseras bort av vissa med lite erfarenhet med pålästa.
Almen skrev:Chris_Lymme skrev:Newton är en av de många kända personer som har använt sig av uttrycket för att visa ödmjukhet.
Newton var känd för många saker, men ödmjukhet var inte en av dem! Han är däremot känd för att varit småsint och grälsjuk, och för att ha anklagats för att ha snott andras idéer och publicerat dem som sina egna.
Han var först och främst en teoretiker, banbrytande inom matematiken, som ledde fram honom (bland mycket anant) till hans teorier om gravitationen.
Vill man nämna en ödmjuk praktiker som förlitade sig på experiment kan man välja till exempel Galileo.
Ändrat: förtydligande
meanmachine skrev:Du kan inet mäta.
1. Storleken i projektionen av ljudbilden.
2. Du kan inte mäta en soundstage och placering i denna.
3. Du kan inte mäta djup och lyster i ljudbilden.
Detta är också en vetenskap med på rent empirisk grund som varje tillverkare spenderar timmar av lyssning och finjustering föra tt få till.
Vad blandar jag ihop? Sen när gjorde religiositet en människa ödmjuk?Chris_Lymme skrev:Nu blandar du ihop äpplen och päron.
Oj, vad ödmjukt...John Flamsteed had helped Newton with his Principia, but then withheld information from him. Newton thereupon seized all of Flamsteed's work and sought to have it published by Flamsteed's mortal enemy, Edmond Halley. But Flamsteed asked a court to block the publication of the information, and won in the nick of time. Newton then removed all mention of Flamsteed from future editions of the Principia.
Danton B. Sailor, in his "Newton's Debt to Cudworth" in the 1988 Journal of the History of Ideas, showed that Newton stole a theory of the origins of atomism from a Cambridge Platonist, Ralph Cudworth, instead of "turning to Nature for truth" as Newton claimed.
subjektivisten skrev:Det du säger är vad man subjektivt föredrar, och det har ingen här sagt något emot alls, tvärtom sägs det om och om igen att alla får välja vad man vill. Det är när du påstår att HD-DVD är skarpare och mer detaljerad som du visar det problemet jag starta tråden för.
phloam skrev:Vad jag menar är istället, kort sagt, tror jag, att den där upprördheten många känner när folk sprider vetenskapliga osanningar om hifi påminner om samma upprördhet jag skulle känna om nån t.ex. påstod att Blade Runner är en skitkass film. Jag skulle då kunna hävda att detta, rent objektivt, faktiskt är helt fel. Tyvärr får folk tycka tvärtom
Alltså; jag är ute efter attityden, upprördheten, som är förståelig men kanske lite onödig eftersom hifi - trots att det handlar väldigt mycket om vetenskap på ett plan - ändå till slut går ut på att få konsumera tekniskt baserad underhållning på egna villkor. Slutmålet är lika individuellt som filmtyckandet.
phloam skrev:Jag menar bara - folk kanske måste slappna av i sin attityd. Det är inte livsviktigt. Det ska vara roligt! Om nån på allvar påstår att "NS-10 är världens bästa skivspelare pga termodynamiken i bandöverföringen" så är det bara del av underhållningen
subjektivisten skrev: Men när "Mikael Madsen" säger att dom där snakus ormus strömkablarna för 3000$ faktist påverkar ljudet till det bättre, så är det inte längre en subjektiv åsikt, utan han gör ett påstående att så ÄR det och sen säger att man inte kan visa det med vetenskapliga medel men han hör det.
almen skrev:Vad blandar jag ihop? Sen när gjorde religiositet en människa ödmjuk?
subjektivisten skrev:phloam skrev:Jag menar bara - folk kanske måste slappna av i sin attityd. Det är inte livsviktigt. Det ska vara roligt! Om nån på allvar påstår att "NS-10 är världens bästa skivspelare pga termodynamiken i bandöverföringen" så är det bara del av underhållningen
Att föra vidare felaktigheter som kan både kosta svin mycket och ge sämre resultat, är inget jag tycker är speciellt "kul". Skulle du resonera samma om du köpte en bil och det visa sig vara felaktiga påstående om prestandan?
phloam skrev:Min hållning är att om någon påstår för mig att jag måste köpa kablar för 100k pga nåt tekniskt mumbojumbosnack, så bara garvar jag. Jag blir inte upprörd. Om någon annan blir lycklig av att tro på Shakti så väcks inte någon försvarare av vetenskapen hos mig. Om nån köper dyrkablar så tror jag inte att denne blir lurad, lika lite som jag tror att en Lamborghini-köpare blir lurad att inte köpa en volvo istället.
Alltså - visst är det fel att fara med osanning. Visst är vetenskaplighet viktigt för oss alla. Men man får se det i sitt sammanhang, och HiFi-världen är i detta avseende en skyddad verkstad med väldigt speciella oskrivna regler och villkor. Lek gärna, men lek snällt!
Erik_Johansson skrev:Men de bör ju rimligen få veta vad de får för sina pengar och att det inte är allt det som tillverkaren säger.![]()
/Erik
Harryup skrev:Erik_Johansson skrev:Men de bör ju rimligen få veta vad de får för sina pengar och att det inte är allt det som tillverkaren säger.![]()
/Erik
Fast frågan är om det då är i kamratligt syfte som man närmast idiotförklarar en köpare som är nöjd.
Tycker skillnaden är att det är den enskildes ensak vilken information han vill ha. Vissa här verkar ju tro att det finns ett mervärde att göra nöjda kunder missnöjda genom att idiotförklara deras val.
Ett trevligare sätt tycker jag är att argumentera vetenskapligt på en trevlig nivå och skriva att detta är inget för därför att jag tycker följande, och sen är det punkt,
Folk tröttnar när man i vetenskapen tjänst vill göra andra människor missnöjda med deras val.
dwain1 skrev:ja men du e för rolig det kanske är skillnad på kablarna å dom kanske låter bättre? så med andra ord tycker du att vi som hör skillnad på kablar är korkade? för enligt mätnissarna så kan man inte höra skillnad å det som dom säger är ju uppenbarligen rätt för dom har vetenskapen på sin sida
Harryup skrev:Folk tröttnar när man i vetenskapen tjänst vill göra andra människor missnöjda med deras val.
Användare som besöker denna kategori: Mats och 20 gäster