Är audiofiler anti vetenskap?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-17 18:31

phloam skrev:Återigen, det vore mindre kul om det gällde nåt viktigt - t.ex. säkerhet i ovan nämnda bilar - men inom hifi rör det sig oftast om finlir och nyanser långt bortom vanligt bruk. Det är en kvalificerad lek, där man ofta är mycket väl medveten om att man tummar på sanningen för själva lekens skull. Där man går i polemik för att det är roligt. Men när man börjar trycka ner andra och angripa dem personligen i denna lek, då har det enligt mig gått lite för långt.

Håller inte med alls. Folk blir ju som slavar för ständiga uppgraderingsfixar som stort sett allt sitter i huvudet, och är väldigt dyra. Så jag håller inte med om att det är en lek när det är sådana pengar och många tar det dödligt allvarligt. Vet inte hur många gånger folk blivit extremt upprörda om man ens antyder placebo eller blindtest. För dessa är den en lika stor verklighet som djupt kristna personen.

Det som har gått för långt är föraktet mot vetenskapliga metoder och sund skepsism.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-10-17 18:52

Almen skrev:Jag kan väl också googla:

John Flamsteed had helped Newton with his Principia, but then withheld information from him. Newton thereupon seized all of Flamsteed's work and sought to have it published by Flamsteed's mortal enemy, Edmond Halley. But Flamsteed asked a court to block the publication of the information, and won in the nick of time. Newton then removed all mention of Flamsteed from future editions of the Principia.

Nä, jag föredrar Galileo, han verkar mycket trevligare. Han hade litet tuffare motstånd, dessutom... Påven till exempel - som i och för sig bör ha varit extremt ödmjuk, så religiös som de brukar vara.

Häpp! När det gäller Newton behöver jag inte Googla eftersom har är en av mina husgudar som jag har studerat av och till. Jag tycker att det är oerhört fascinerande med personer som förändrar förutsättningarna för den mänskliga existensen på tvärs med alla bromsklossar, nejsägare och sykofanter.

Vad gäller Flamsteed så bidrog han inte till Newtons teorier överhuvudtaget. Principia var redan publicerad när Newton bad Flamsteed om några astronomiska data om månen som bevis för sina rörelselagar. Flamsteed och Newton rök ihop över detta och Newton, som hade lite svårt med temperamentet skickade Flamsteeds observationer till en förläggare. Så var det med det.

När det gäller Galileo får jag dock Googla (ouch!). Det visar sig förstås att han var en himla bråkstake som inte kunde låta bli att publicera nidskrifter om olika kyrkliga företrädare, däribland påven - som var vän och anhängare till Galileo. Ända tills Galileo klädde honom i enfaldens roll i sin Dialogo. Då måste han ju straffas, förstås, vilket skedde med lite lätt husarrest. Dessutom hade Galileo tydligen tre utomäktenskapliga barn. De två döttrarna skickade han bort i kloster men sonen legtimerades och fick leva ett normalt liv. Så Galileo var nog inte särskilt trevlig han heller. Dessutom gjorde han ofta mycket grava fel i sina observationer.

Så, hur kan en person som beundrar Newton anses vara vetenskapsföraktande?
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-10-17 19:38

Nej, säger inte att du är dum alls, och du kan självklart få ha din upplevelse som du vill. Det kan ju t o m vara en verklig skillnad mellan högtalarkablarna, även om det kanske inte är så vanligt. Dock är ju problemet om du inte vilja kunna inse att det även kan vara inbillning det du hört. Speciellt om du påstår det verkligen är skillnad och att man inte kan förklara det vetenskapligt. Smile

Ahh nu antar inläggen en annan ton. Jag tror att vi är ganska många som är överens över hur en del inlägg lättast tolkas utan att misstolkas för den delen. Säger inte att det bara är dina inlägg heller utan andras också. Jag tycker det är ganska solklart att ni tycker vi är idioter och framförallt så tror ni att vi blir lurade. klart vi inte blir lurade varför skulle vi bli det? vi hör ju skillnad eller hur. Nä sluta med era så kallade räddningsuppdrag och erat så kalla räddningspredikande. VI VILL INTE HA NÅGON HJÄLP MED DEN BITEN. Å självklart så är det så att vissa grejor inbillar man sig att man hör skillnad. Hallå det är självklart att man kan lura hjärnan det är ganska enkelt precis som man kan få sig själv å se grejor som inte finns i mörkret. Men då får man lyssna igen å se är det verkligen skillnad eller inbillade jag mig det. Men det viktigaste av allt är ju ändå musiken allt annat kan kvitta :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-17 20:04

subjektivisten skrev:
Håller inte med alls. Folk blir ju som slavar för ständiga uppgraderingsfixar som stort sett allt sitter i huvudet, och är väldigt dyra. Så jag håller inte med om att det är en lek när det är sådana pengar och många tar det dödligt allvarligt. Vet inte hur många gånger folk blivit extremt upprörda om man ens antyder placebo eller blindtest. För dessa är den en lika stor verklighet som djupt kristna personen.

Det som har gått för långt är föraktet mot vetenskapliga metoder och sund skepsism.

Man kan säkert hitta exempel på ovanstående, det säger jag inte emot.

Men du glömmer att det "vetenskapliga avslöjandet" slår åt båda hållen; genom att ständig påvisa vad som faktiskt.se är rätt och riktigt så förnekar man även nöjet att njuta av det som är raka motsatsen till rabiata high end-nissar; nämligen SIBA-njutaren, den som inte har råd att uppgradera till vad som anses vara "riktig" hifi, den som förtvivlat försöker inbillla sig att "så länge man trivs med det man har så är det ok". Som måste ljuga för sig själv för att kunna tro att det man har faktiskt är tillräckligt bra.

Är det lika ok, eller njutbart, att slå hål på SIBA-njutarens livslögner?

Jag är själv ett exempel på någon som lessnat på hifi totalt, en gång i min ungdom, för att jag kände just så - att det jag njöt av aldrig skulle kunna ses som bra nog, rent objektiv och vetenskapligt, i andras ögon. Snacka om glädjedödande.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-17 20:30

Chris_Lymme skrev:Jag tycker att det är oerhört fascinerande med personer som förändrar förutsättningarna för den mänskliga existensen på tvärs med alla bromsklossar, nejsägare och sykofanter.
Jag med, och jag har givetvis stor beundran för Newton som vetenskapsman. Det var bara två saker jag reagerade mot:

1) Att han gavs som exempel på en empiriker. För mig är han en av de stora teoretikerna, baserad på matematiken i sitt vetenskapliga utövande.
2) Att han gavs som exempel på en speciellt ödmjuk person och vetenskapsman.

Därför tog jag Galileo som exempel på en med bägge de egenskaperna; jag hade inte tänkt tävla om vems pappa som är smartast... :roll:

Angående Galileos barn, så hoppas jag verkligen inte att du moraliserar över "oäkta barn"! 8O Galileo sörjde för sina barn, och hade mycket god kontakt med sin äldsta dotter som var mycket intelligent. Hon hjälpte honom med renskrivning av hans vetenskapliga skrifter och var honom till stor hjälp, inte minst under hans husarrest.

Anledningen till att hon vistades i kloster var att den yngsta dottern var lätt utvecklingsstörd/sinnesjuk, och ett av få alternativet för många var att ett kloster fick ta hand om dem, och storasyster fick då, såsom "oäkta" förmodligen inte så attrakativ på giftasmarknaden på den tiden, göra henne sällskap i klostret.

Jag rekommenderar (förutom hans vetenskapliga verk) boken Galileo's Daughter av Dana Sobel om man vill bilda sig en uppfattning om Galileo som person. Då tror jag inte man kallar honom "inte trevlig han heller".

Ändrat: stafvel, och litet förtydliganden
Senast redigerad av Almen 2007-10-17 22:44, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-17 21:33

dwain1, Varför är du här när vi är så "onda" då? Det finns ju fullt med andra forum där man inte får snacka om blindtest och dyl. Kan ju vara bättre om man inte vill höra sånt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-17 21:35

phloam, Du drar helt orimliga slutsatser av det man skriver hela tiden. Varför inte försöka hålla dig till ämnet? Blir ju helt meningslöst annars.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-10-17 22:42

Nä du det finns många här som är trevliga och väldigt få som är otrevliga. Och jag har lärt mig att ignorera dem som tycker jag e dum för att jag har de åsikter och värderingar jag har. Jag vill bara påpeka hur dessa människor är för dessa människor verkar ju inte ha pejl på de själva. Det så fort någon nämner att det är lite tråkig stämning när just sådana grejor kommer på tal och att man känner att ens åsikt inte lika mkt värd som en del andras så får man ju höra att näää det e ju jättefint här å det e ingen som e otrevlig utan det är du som tolkar det hela fel. Å är nån otrevlig så menar den personen det inte. Men skitsamma nu ska jag fortsätta spela musik för sen jag bytte slutsteg så har jag kommit till himlen :P
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-10-17 22:48

subjektivisten skrev:phloam, Du drar helt orimliga slutsatser av det man skriver hela tiden. Varför inte försöka hålla dig till ämnet? Blir ju helt meningslöst annars.

At diskutera ar inte en exakt vetenskap...
Att konklurera er da heller inte...

mvh
Futtig knasbulle.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-17 22:52

Chris_Lymme skrev:Det är den beskäftiga "du-vet-inte-vad-som-är-bäst-för-dig-och-dessutom-är-du korkad-som bryr-dig-om-kablar"-attityden som man retar sig på mest.

Du menar den subjektiva upplevelse du har av inläggen, som du inte kan hitta exempel på i den riktiga världen?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-17 23:14

lasselite skrev:
Chris_Lymme skrev:Det är den beskäftiga "du-vet-inte-vad-som-är-bäst-för-dig-och-dessutom-är-du korkad-som bryr-dig-om-kablar"-attityden som man retar sig på mest.

Du menar den subjektiva upplevelse du har av inläggen, som du inte kan hitta exempel på i den riktiga världen?

Den subjektiva världen är väl i allra högsta grad den riktiga? Det är ju vad vi människor upplever som är det riktiga? Dvs vad vi uppfattar som riktigt. Om den sk sanningen är något annat spelar egentligen ingen roll för vår upplevelse.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-17 23:33

Bill50x skrev:Den subjektiva världen är väl i allra högsta grad den riktiga?

Så synvillor är riktiga saker man ser, inte inbillningar?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-17 23:33

Det som retar mig mest är nog de som alltid tolkar saker på sämsta möjliga vis, letar efter saker att reagera mot eller påstår att andra har en "du-vet-inte-vad-som-är-bäst-för-dig-och-dessutom-är-du korkad-som bryr-dig-om-kablar"-attityd på ett sådant sätt att det klassificerar alla uttalanden som inte är ryggdunkningar som uppenbart elaka.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-17 23:54

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Den subjektiva världen är väl i allra högsta grad den riktiga?

Så synvillor är riktiga saker man ser, inte inbillningar?

Det har jag inte sagt. Men om jag blir sårad av ett uttalande från dig så är det min upplevelse av detta som gäller, inte vad som objektivt anses som sårande.

Det betyder inte att du sagt något negativt, bara att jag uppfattat det så. Men vem är det som har tolkningsföreträde? Jo, det är jag. Ingen annan kan tala om för mig vad jag ska känna.

De subjektiva känslorna är i högsta grad relevanta, oavsett vad objektivitetsförespråkarna tycker.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-10-18 00:00

O här snackas det hifi så det står härliga till,
rena tebjudningen ! :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-18 07:54

Men Bill50x, nu blandar du ihop begreppen. Den subjektiva världen är inte den riktiga. "riktig" betyder inte "den upplevelse jag får av den tolkning som mina perceptionsorgan och min hjärna gör", utan "det som mina perceptionsorgan och min hjärna tolkar". Alltså det klassiska tinget i sig. Du måste skilja på verkligheten och hur verkligheten upplevs.

Om du inte är solipsist förstås, men det är ju bara en meningslös koketterande filosofisk hållning som ingen i praktiken försvarar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-10-18 13:13

Fy vad trist ..

Tänk att vi inte upplever den riktiga verkligheten, utan hela tiden
måste tänka på att om vi hade haft en hjärna som tolkat det så som
vetenskapen "skulle vilja" att den tolkade det.

Då hade vi upplevt det vi upplever på ett helt annat sätt.. :?

Vilken tur att jag inte funderar på detta, utan upplever det jag
upplever istället :wink:

Maveric 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-18 13:33

För att inte svamla så mycket som igår :) så vill jag bara tillägga:

Jag tror att praktiskt taget alla som har ett genuint hifi-intresse har en relativt god vetenskaplig insikt och/eller grundkunskap inom teknik/fysik etc (det är kanske en förutsättning rentav, för att gripas av detta intresse).

Jag tror också att man därefter - mer eller mindre medvetet - anpassar sin kunskap för att passa till den inriktning som ens intresse har. Vissa går åt "high end"-hållet, vissa intresserar sig för konstruktion, andra för vintage osv. Beroende på intresseområde så kanske man blir mer mottaglig för ett synsätt som följer det man gillar - tycker man det är kul att hålla på med shakti el.dyl. så kanske man är mer villig att acceptera ett vetenskapligt synsätt som passar denna njutning.

Konflikterna uppstår sedan när personer med olika intressen (njutningsområden) börjar ställa dessa skräddarsydda (vetenskapliga/teoretiska/filosofiska) synsätt mot varandra. Vilket är rätt hopplöst, för man kan lika gärna angripa andras val av intresse.

Men grunderna är nog alla rätt överens om, och den vetenskapliga grundnivån är nog rätt hög. Frågan är vad man gör med den.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-18 13:37

Jag är inte alls säker på att du har rätt i det där... men jag tror rent generellt att det finns en större andel tekniskt kunniga av de som huserar på forum än de som inte gör det..

Jag tror många saker som inte alls är framkommliga på forum däremot är väldigt lätt komma överrens om vid personliga möten när man ser kroppspråk och dessutom kan utveckla sig när man ser motpartens reaktioner.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-18 13:38

phloam skrev:För att inte svamla så mycket som igår :) så vill jag bara tillägga:

Jag tror att praktiskt taget alla som har ett genuint hifi-intresse har en relativt god vetenskaplig insikt och/eller grundkunskap inom teknik/fysik etc (det är kanske en förutsättning rentav, för att gripas av detta intresse).

Jag tror också att man därefter - mer eller mindre medvetet - anpassar sin kunskap för att passa till den inriktning som ens intresse har. Vissa går åt "high end"-hållet, vissa intresserar sig för konstruktion, andra för vintage osv. Beroende på intresseområde så kanske man blir mer mottaglig för ett synsätt som följer det man gillar - tycker man det är kul att hålla på med shakti el.dyl. så kanske man är mer villig att acceptera ett vetenskapligt synsätt som passar denna njutning.

Konflikterna uppstår sedan när personer med olika intressen (njutningsområden) börjar ställa dessa skräddarsydda (vetenskapliga/teoretiska/filosofiska) synsätt mot varandra. Vilket är rätt hopplöst, för man kan lika gärna angripa andras val av intresse.

Men grunderna är nog alla rätt överens om, och den vetenskapliga grundnivån är nog rätt hög. Frågan är vad man gör med den.

Hmm. Detta är ju helt fel. Det finns så att säga några upplysta som vet hur det ligger till och sen vi andra som är helt oförstående! :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
kaveri

Inläggav kaveri » 2007-10-18 14:45

Varför så negativ attityd meanmachine?

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-10-18 15:15

kaveri skrev:Varför så negativ attityd meanmachine?

Som jag förstår MM, så är det inte den riktiga verkligheten han beskriver
utan bara så som han uppfattar den :wink:

Maveric 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-18 16:37

Laila skrev:O här snackas det hifi så det står härliga till,
rena tebjudningen ! :D

Menar du Boston Tea Party eller The Mad Hatter då :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-18 17:45

Kaffekoppen skrev:Jag är inte alls säker på att du har rätt i det där... men jag tror rent generellt att det finns en större andel tekniskt kunniga av de som huserar på forum än de som inte gör det..

Är inte heller säker, men den kunskap folk har kan ju sedan användas på olika sätt kanske? Vinklas, rentav. Eller, det kanske är svårt att _inte_ dras med i ett visst inom området dominerande tankesätt. Man vill ju inte stöta sig med sina "likasinnade".

Svårast är kanske att vara helt neutral...?

Sen är ju det hela, som du säger, mycket mindre problemtiskt IRL.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-10-18 18:24

Det är nog vanligt att audiofiler är intresserade av att ta reda på varför det låter som det gör. Utrustade med den kunskapen är det ju lättare att välja rätt träd att pin... luta sig mot i hifidjungeln.

Sedan är det väl typiskt grabbigt att plocka isär saker för att se hur de fungerar oavsett om det handlar om bilar, motorcyklar eller förstärkare.

När det gäller hifi vill jag numera slippa den tekniska biten (eftersom jag grubblade för mycket över sånt för ca15 år sedan). Såldes koncentrerar jag mig numer på slutprodukten, ljudet som når öronen. På så sätt blir det en avkopplande fritydssysselsättning snarare än en krävande hobby.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-10-18 18:36

phloam skrev:Jag tror att praktiskt taget alla som har ett genuint hifi-intresse har en relativt god vetenskaplig insikt och/eller grundkunskap inom teknik/fysik etc (det är kanske en förutsättning rentav, för att gripas av detta intresse).

Det tror inte jag på långa vägar. De flesta i min bekantskapskrets som har bättre anläggningar är humanister och vet i princip bara hur man kopplar kablarna. De är egentligen inte så intresserade av apparaterna som sådana bara de är nöjda med musikåtergivningen.

De brukar anlita mig när det är fråga om mer än kabelkopplande.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-10-18 19:07

phloam skrev:
Menar du Boston Tea Party eller The Mad Hatter då
:)

He he, i det här fallet är valet fritt ! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-18 20:43

Jax skrev:De är egentligen inte så intresserade av apparaterna som sådana bara de är nöjda med musikåtergivningen.

Ok, men det där vete fasen om jag kallar ett genuint hifi-intresse.... "inte så intresserade av apparaterna"... bah! Humbug! :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-10-18 20:45

Jax skrev:
phloam skrev:Jag tror att praktiskt taget alla som har ett genuint hifi-intresse har en relativt god vetenskaplig insikt och/eller grundkunskap inom teknik/fysik etc (det är kanske en förutsättning rentav, för att gripas av detta intresse).

Det tror inte jag på långa vägar. De flesta i min bekantskapskrets som har bättre anläggningar är humanister och vet i princip bara hur man kopplar kablarna. De är egentligen inte så intresserade av apparaterna som sådana bara de är nöjda med musikåtergivningen.

De brukar anlita mig när det är fråga om mer än kabelkopplande.

Håller helt med Jax.
Normalkunden av audiphilkaraktär läser tidningar och kan en del namn, men har inte en susning om teknik.
Faktiskt är absolut inte ett genomsnitt av kunder. Snarare tvärtom så är det väl så att faktisktmedlemmar är ganska dålig kunder i den bemärkelsen att dom inte köper nya grejorså särskilt ofta.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-10-18 21:22

phloam skrev:
Jax skrev:De är egentligen inte så intresserade av apparaterna som sådana bara de är nöjda med musikåtergivningen.

Ok, men det där vete fasen om jag kallar ett genuint hifi-intresse.... "inte så intresserade av apparaterna"... bah! Humbug! :)

Egentligen är det väl dit alla vill komma. En del tar bara en rejäl omväg via en massa prylbyten.

Det är hur lätt som helst att fastna på prylarna och bry sig mindre och mindre om musiken.

Ett sätt att kurera sin besatthet är att köpa ett gäng trevliga skivor varje gång prylmanin suger tag i en. Då går det över - en stund i alla fall.
--- Medlem i VMGÖ ---

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi