(O)eleganta förstärkarkonstruktioner

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
razor

(O)eleganta förstärkarkonstruktioner

Inläggav razor » 2004-07-09 23:37

Ärade läsare!

Det verkar ibland som om förstärkarbranschen är en tävling i vem som kan göra den största, varmaste och mest strömslukande förstärkaren/slutsteget. Som om det vore ett egenvärde i detta!
Och, till åtminstone min förvåning finner man ibland folk som stolt berättar att deras förstärkare blir så varm att man kan steka ägg på den. Det kan måhända vara en extra kvalitet om man saknar spis. Nå, åter till ämnet!

Det som jag tänker, när jag ser dessa (varma) förstärkarkonstruktioner, med ett helt kompani kondensatorer innanför locket, är: Stackars elektrolyter. Elektrolyten i kondensatorerna är ju en mycket flyktig vätska (rätta mig om jag har fel), som bokstavligen kokar bort. Hög värme gör att livslängden på en kondensator förkortas avsevärt. Är det måhända därför man trycker i så många att locket nästan spricker, i någon sorts konstig filosofi om att "med så många kondingar håller säkert några"?

Vad säger den samlade visheten om denna fråga? Många förstärkare har ju såna batterier av kondingar att de vida överstiger de faktiska behoven, delvis för syns skull antar jag, men kan det också vara pga mindre optimala konstruktioner?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-07-10 01:01

Det ligger nog en del i det där. Blir förstärkaren het vid normal användning så har den för små kylflänsar, hur stora dom än är.
Eller så är konstruktionen fel i grunden. Det går att göra utmärkta förstärkare som inte blir brännheta.

Men snart lär det väl vara ett minne blott med heta förstärkare, när klass D & T och allt vad dom kallar sig blivit allt mer vanligt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-10 01:08

Jag har fått lära mig att brusspänningen är proportionell mot temperaturen. Varmt borde ge lite mer brus. Inte mycket kanske, men i alla fall.

Fast tillverkarna gillar väl om livslängden kortas, då måste man ju köpa nytt.

Är det klass-a-spöket som är skälet tro?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-07-10 09:57

Audiofiler gillar nog också att livslängden är kort. Då får man ju köpa ny ofta. :wink:

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-07-10 10:52

Jo, fast livslängden verkar ju i de flesta fall vara relativt lång ändå. Möjligen undantaget vissa klass A-konstruktioner som verkar vara mindre robusta.
Min poäng är väl ungeför följande: Stor kondensatorbank brukar anföras som ett krav för god ljudåtergivning, men kan det vara så att det snarare är för att kompensera en dålig konstruktion?

Personligen tror jag att min nästa förstärkare (när det nu blir) kommer vara ett klass D-steg :D

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2004-07-10 11:09

Jag har labbat en del med filterkondingar i power-supply och är inte å övertygad om fördelarna med att vräka på för mycket. Det kan ge en del i imaging som imponerar men basen blir snabbt långsammare.

Om dessutom tillverkaren använder sämre kvalite för att kunna hänga på riktigt mycket kapacitans (för att imponera på hifi-nördarna när de lyssnar hos handlarn) så är det inte alls en fördel.

Just nu föredrar jag att bygga med överdimensionerade trafo och likriktare. Filterkondingarna behöver inte va så stora men ska ha bra egenskaper.

Man kan ju notera att Naim gärna vill göra en re-cap av sina stärkare efter c:a 10 år. Och Naim kör sina steg svalt, tomgång runt 20mA är ju nästan klass B.

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2004-07-10 11:25

razor skrev:Personligen tror jag att min nästa förstärkare (när det nu blir) kommer vara ett klass D-steg :D

Jag håller mig nog långt borta från klass D. Om vi talar om att bygga bra (bästa) slutsteg så går det att bygga bra klass D om man löser problemet med att få ned utimpedansen, kanske genom att stacka upp tillräckligt med sluttrissor. Men å andra sidan är det så mycket enklare att bygga ett vanligt AB-steg som nästan garanterat låter lika bra eller bättre (enklare brukar låta bättre).

För de japanska masstillverkarna däremot kommer klass D att bli viktigt. De vill ju sälja surround (många stärkare i samma låda) så vikt & värme är viktigt för dom. Men innan den ligan behärskar klass D konstruktion kommer vi att få höra mycket missljud från grejorna ;:)

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-07-13 22:24

flateartharn

Jag håller mig nog långt borta från klass D. Om vi talar om att bygga bra (bästa) slutsteg så går det att bygga bra klass D om man löser problemet med att få ned utimpedansen

Vår egen klassD-teknik (VCCA från Anaview) har en utimpedans på ca 1 milliohm vid låga frekvenser. Utimpedansen hos Ucd ligger på ca 50 milliohm omotkopplad i hela audiobandet och landar på under 0,1 milliohm motkopplad. Dessa siffror är bra mycket lägre än hos traditionella klassA och klassB konstruktioner. Brusgolvet är på -110dB och det dynamiska omfånget runt 130dB i vår konstruktion samtidigt som THD+N är under 0,05% i alla lägen och som lägst 0,001%.

KlassD kommer slå ut alla andra klasser inom ett antal år, men det tar sin tid på grund av tradition och vanor.

Jag har labbat en del med filterkondingar i power-supply och är inte å övertygad om fördelarna med att vräka på för mycket. Det kan ge en del i imaging som imponerar men basen blir snabbt långsammare

Det här var ett påstående helt utan teoretisk grund och förklaring. Transformatorn samt likriktarbryggan laddar kondensatorbanken 100 gånger i sekunden och ju lägre impedans dessa två utgör desto högre stötströmmar utsätter man kondensatorerna för. Det du då gör genom att öka storleken på trafon samt bryggan samtidigt som du minskar kondensatorbanken är att utsätta en mindre kondensator för mer stötström vilket ger upphov till spänningsspikar samt magnetfält med högre övertonsinnehåll. Under perioden som spänningen innan likriktarbryggan är lägre än i kondensatorbanken (ca 90% av tiden) så är det endast kondensatorerna som upprätthåller spänningen till förstärkaren vilket betyder att de påverkar ljudkvaliteten men inte trafon. Det enda trafon kan åstadkomma är att spänningen över förstärkaren blir lågre då man ökar uteffekten men i övrigt så kommer faktiskt en mindre trafo låta bättre eftersom den högre impedansen minskar strömspikarna.

Vilken är din förklaring till dina upplevda resultat?
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-13 23:03

Pabo skrev:Vilken är din förklaring till dina upplevda resultat?

Du må ha rätt, men inte är man skyldig att ha en förklaring till sina upplevelser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-07-14 10:58

Svante

Jag tycker inte att det räcker med att man tycker att det låter bättre så. Många förändringar man gör hör man egentligen inte utan man upplever en förändring för att man förväntar sig den. Känslan av att ha mycket kondensatorer i nätdelen kanske blir att man får en tröghet eftersom kondensatorerna "lagrar" energi. Transformatorn å andra sidan lämnar ju energi i realtid och blir därför snabbare. I verkligheten är det tvärtom eftersom en kondensator kan lämna hundratals ampere per mikrosekund medan en trafo bara kan lämna ström 100 gånger i sekunden och då med långsam derivata eftersom de befinner sig i en lång induktiv slinga.

Det fanns en gång en man som hade tjockare plusledare i högtalarkabeln. Hans förklaring var att vissa elektroner blir ljud och därför kommer inte lika många tillbaka. Förutom hans ovetskap om Kirshoffs 1:a lag så vet han inte ens att det är växelström som förmedlas till högtalaren. Skall man låta sådana osanningar florera? Denna var långt ifrån lika extrem men ändå.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-14 12:46

Pabo skrev:Svante
Det fanns en gång en man som hade tjockare plusledare i högtalarkabeln. Hans förklaring var att vissa elektroner blir ljud och därför kommer inte lika många tillbaka. Förutom hans ovetskap om Kirshoffs 1:a lag så vet han inte ens att det är växelström som förmedlas till högtalaren. Skall man låta sådana osanningar florera? Denna var långt ifrån lika extrem men ändå.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Detta var det roligaste jag läst på länge 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-14 14:07

Pabo: Jag håller med dig att man måste vara ytterst kritisk när någon lyssnat öppet och "bara" tycker. Jag håller också med om att sättet att få klarhet i hur saker och ting egentligen förhåller sig är att mäta (med instrument eller med öronen (via blindtest)). Men jag tycker inte att man kan avkräva en tekniskt riktig förklaring av alla som lyssnar, det skulle utesluta större delen av befolkningen. Ibland är det bättre att låta ett lyssningsintryck vara just ett lyssningsintryck, i stället för att etikettera det med en påhittad förklaring. Ibland är "jag vet inte" bättre än "det kanske beror på att...".

Intressanta associationer du tar upp: "Känslan av att ha mycket kondensatorer i nätdelen kanske blir att man får en tröghet eftersom kondensatorerna "lagrar" energi." Jag skulle om något associera stora kondensatorer med kontroll och distinkthet, medans jag skulle associera en saggande matningsspänning med slapphet och fladder. Förmodligen är ingetdera av detta sant, utan bara just fria associationer från någon typ av förståelse vad som händer med spänningar och strömmar. De egentliga konsekvenserna blir väl bara en ändring i störnivå och maxeffekt.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-07-14 14:48

Pabo skrev:Det fanns en gång en man som hade tjockare plusledare i högtalarkabeln. Hans förklaring
var att vissa elektroner blir ljud och därför kommer inte lika många tillbaka. Förutom hans ovetskap
om Kirshoffs 1:a lag så vet han inte ens att det är växelström som förmedlas till högtalaren.

- Jo, helt fel, säga ju nästan sig självt det (förutom "låda på magen") är tjockare minusledare i högtalarkabeln
man vill ha. Detta för o förhindra de "elektron trafikstockníngar" som annars lätt uppstå när elektroner ifrån olika
frekvenser samtidigt vill tillbaka genom (då alltför smala) minusledaren!

Mvh A*

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2004-07-14 16:20

Audiomanikern skrev:
Pabo skrev:Det fanns en gång en man som hade tjockare plusledare i högtalarkabeln. Hans förklaring
var att vissa elektroner blir ljud och därför kommer inte lika många tillbaka. Förutom hans ovetskap
om Kirshoffs 1:a lag så vet han inte ens att det är växelström som förmedlas till högtalaren.

- Jo, helt fel, säga ju nästan sig självt det (förutom "låda på magen") är tjockare minusledare i högtalarkabeln
man vill ha. Detta för o förhindra de "elektron trafikstockníngar" som annars lätt uppstå när elektroner ifrån olika
frekvenser samtidigt vill tillbaka genom (då alltför smala) minusledaren!

Mvh A*

Såvitt jag vet sker faktiskt elektrontransporten (om man tänker sig att man har en strömkälla till strömförbrukare koppling) via *minusledaren*, och returen (till strömkällan) via plusledaren.

Eller har jag trott fel i alla dessa år ?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-14 16:54

Jag hoppas att du skämtar, för det gör du väl?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-07-14 17:24

Pabo skrev:

Den här var riktigt rolig. Var det nån som faktiskt försökte sälja detta eller var det nån DIY?

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2004-07-14 20:11

Svante

Pabo: Jag håller med dig att man måste vara ytterst kritisk när någon lyssnat öppet och "bara" tycker. Jag håller också med om att sättet att få klarhet i hur saker och ting egentligen förhåller sig är att mäta (med instrument eller med öronen (via blindtest)). Men jag tycker inte att man kan avkräva en tekniskt riktig förklaring av alla som lyssnar, det skulle utesluta större delen av befolkningen. Ibland är det bättre att låta ett lyssningsintryck vara just ett lyssningsintryck, i stället för att etikettera det med en påhittad förklaring. Ibland är "jag vet inte" bättre än "det kanske beror på att...".

Jo, du har rätt till viss del. I det här fallet var det dock så omöjligt att det skulle kunna bli bättre, det är i sådana fall jag menar att man måste gripa in om man vet sanningen. I andra fall om tex någon föredrar ljudet från bipolära trissor framför MOSFETar så är det på en helt annan nivå och då är det fritt fram för subjektiva åsikter.

Återgå till Teknikforum