Style skrev:Eller är jag helt av banan
Ja.
Det här brukar ta mig en tvåtimmars föreläsning att förklara och det finns säkert nån bra webbsida, men i korthet så får man utan dither en störning på c:a 96 dB under full utstyrning. Denna störning är oundviklig och mycket lik vitt brus, om signalen är kraftig (och "okorrelerad" med samplingsfrekvensen), men om signalen blir svagare övergår den mer och mer till distorsion.
Denna distorsion låter mycket illa. Om man däremot lägger på ett brus med ungefär samma styrka som kvantiseringssteget så övergår störningen aldrig från brus till distorsion, utan störningen förblir brus, som inte alls låter lika störande. Priset man får betala är att störnivån blir högre eftersom man lagt till brus.
Att bara plocka bort de 8 minst signifikanta bitarna i en 24-bitarssignal, är ekvivalent med kvantisering utan dither (till 16 bitar).
Jag har ett litet program som jag använder på min föreläsning, prova gärna:
http://user.faktiskt.io/svante/adda.exe
Prova dessa inställningar och dra i dither amplitude-spaken. Lyssna efter toner som åker ner när originaltonen går upp etc.

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.