Svempa skrev:Att det är lättare att spela sönder en högtalare med en liten förstärkare än en större är defintivt inte en myt men det drabbar i första hand diskantelementet. När man driver en liten förstärkare i klippning får utsignalen en helt annan spektral fördelning med avsevärt mycket mera energi i diskantregistret.
Mja. Antag att vi har ett högtalarsystem som är specat att tåla 100 W. Det brukar betyda att diskantelementet tål ungefär 10 W.
Antag vidare att vi har en förstärkare som levererar 100 W.
Antag att den matas med en sinussignal på 500 Hz som förstärkaren hårdklipper.
Spektrum för en fyrkantvåg har bara udda deltoner. Tredje deltonen ligger på 1/3 av grundtonens amplitud, dvs 1/9 av dess effekt, femte deltonen på 1/25 av effekten, sjunde på 1/49 osv. Om delningsfrekvensen ligger vid 2000 Hz kommer endast 9,1% av effekten att hamna i diskantelementet, dvs 9,1 W. Detta räcker inte för att spela sönder diskanthögtalaren.
Trots ett nära "worst case"-scenarium.
Problemet är alltså inte den spektrala fördelningen.
Problemet är i stället att en överstyrd förstärkare kan lämna mer effekt än märkeffekten. En 100 W förstärkare lämnar ungefär 200 W om den styrs ut till fyrkantvåg. Räkneexemplet ovan ger då i stället 18,2 W effekt till diskanthögtalaren, vilket förstör den.
Om man har en festrusig användare som inte bryr sig om att det distar, ska man då ge honom en starkare förstärkare? Vilket är bäst, 100W fyrkantvåg (som diskanten klarar) eller 200W fyrkantvåg (som bränner diskanten)?
Det är det jag menar med myten om för svaga förstärkare. Diskanter går inte sönder pga att förstärkaren är för svag. De går heller inte sönder av att förstärkaren distar (så mycket mer diskant blir det inte). De går sönder av att förstärkaren lämnar mer effekt än märkeffekten och att dynamiken i musiken försvinner om man driver den till konstant klippning.
En festprisse ska ha en 2W rörförstärkare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.