IÖ, kolla här: -MkII version av LTS-3vf1?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-18 16:14

Det blir allt pinsammare att komma med utlovelser ju längre tiden går... :oops:

Allt är tekniskt/konstruktionsmässigt är klart sedan ett bra tag tillbaka men man måste ju skriva en artikel också. Inspirationen har inte varit på topp det senaste året, och inte blev den bättre av de påhopp jag blivit utsatt för, som funnits här på faktiskt, där hela ens insats för LTS sedan 80-talet genom Svantes försorg har ifrågasatts... :(

Jag vågar dock fortfarande tro att jag skall kunna bli klar med artikeln, och gissningen är att det blir till MoLt nummer 1 -07 - om jag överhuvudtaget kommer att bidra till LTS-verksamheten framdeles.

Vi får se. :?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-18 17:03, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Lennart

Inläggav Lennart » 2007-02-18 16:39

-Det var ju inte riktigt det man väntat sig...

Har ett förslag IÖ: Du "säljer" ditt arbete till HiFi-kit och gör upp med dom om en "konstruktörsprovosion" per såld uppgradering. Du har ju redan gjort det "hårda" jobbet så vad har du att förlora....

Och vi dom g:a ägarna till LTS f1-3v kommer också bli nöjda skulle jag tro 8)

Avvaktar med intresse på ditt svar!

/Lennart

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-18 21:24

IngOehman skrev:Vi får se. :? Vh, iö
Ja, vi får väl det. Detsamma gäller väl alla som arbetar ideellt. Ibland passar det inte.

Om du vill ha hjälp med själva artikeln så säg till Ingvar.

Lennart

Inläggav Lennart » 2007-07-19 07:49

-Nu har MOLT 2007/2 landat här hemma :) Men jag saknar artikeln om modifieringen av basdelen till LTS-3vf1.

Kommer den att komma eller hur ligger det till?

IÖ skriver i sin "ledare" att han inte får berätta om LTS-projekt i framtiden? Är det något styrelsen har bestämt eller?

/Lennart

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 07:59

Vi har bestämt att inte berätta om vad och när vi testar innan det har gått i tryck. Detta för att inte förväntningar skall byggas upp som vi inte kan följa upp av olika anledningar.

Testerna är också en medlemsservice och skall offentliggöras via föreningens forum, MoLt och inte via hörsägen eller forum.

Vad gäller basdelen till LTS högtalaren förväntar jag mig att det skall kunna presenteras i nästa nummer. Det kan alltså bli ett höstprojekt. Men av samma anledning som ovan, så vill jag inte lova något. Dock så är Ingvar klar med sin del och vi håller på och koordinerar kringaktiviteter som följer av förändringen.

Det är spännande.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-19 08:38

Kaffekoppen skrev:Vi har bestämt att inte berätta om vad och när vi testar innan det har gått i tryck. Detta för att inte förväntningar skall byggas upp som vi inte kan följa upp av olika anledningar.

Testerna är också en medlemsservice och skall offentliggöras via föreningens forum, MoLt och inte via hörsägen eller forum.

Vad gäller basdelen till LTS högtalaren förväntar jag mig att det skall kunna presenteras i nästa nummer. Det kan alltså bli ett höstprojekt. Men av samma anledning som ovan, så vill jag inte lova något. Dock så är Ingvar klar med sin del och vi håller på och koordinerar kringaktiviteter som följer av förändringen.

Du tycker inte att det du nämner i sista stycket på något sätt är i någon konflikt med det du nämner i de två första? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-19 09:46

Naqref™ skrev:Du tycker inte att det du nämner i sista stycket på något sätt är i någon konflikt med det du nämner i de två första? ;)

Med tanke på att de två första styckena talar om tester... nej. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-19 10:40

Nattlorden är på hugget idag :)

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-07-19 12:04

Ni e ju för goa :)

Då ser jag jag fram emot höstens aktiviteter. Jag och Lennart verkar vara dom som längtat mest efter uppgraderingen. Eller är det så enkelt att vi har saknar tålamod ;)

Lennart

Inläggav Lennart » 2007-10-12 22:06

-I senaste MOLT:en finns nu beskrivningen på den nya basdelen för LTS 3V-F"2"

Ska bli spännande att få utföra denna ombyggnad :)

Lite synd att Ingvar inte beskriver/berättar om det nya elementets ursprung mm. Men det är säkert ett utomordentligt element till denna applikation...

/Lennart

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-10-13 16:24

Finns det några mätningar på den nya basdelen.
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-10-14 13:46

Vad heter den "nya" högtalaren... är det LTS 3v-F2...?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-14 18:33

Lennart skrev:-I senaste MOLT:en finns nu beskrivningen på den nya basdelen för LTS 3V-F"2"

Ska bli spännande att få utföra denna ombyggnad :)

Lite synd att Ingvar inte beskriver/berättar om det nya elementets ursprung mm. Men det är säkert ett utomordentligt element till denna applikation...

/Lennart
Lycka till :)

Lennart

Inläggav Lennart » 2007-10-22 19:25

-Nu har jag fått typbeteckningen på det nya baselementet till LTS 3vf2.

L22RN4X-IN H1381-08

Som jag ser är det ett Seas element med aluminiumkon och en gissning från min sida är att det är ett specialtillverkat element. Kan det vara så att "IN" i beteckningen står för INO-audio?

Skulle vara intressant om IÖ kunde berätta lite om elementets tillkomst och egenskaper. Samt på vilka sätt det är förändrat från standardelementet L22RN4X.

/Lennart

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-10-22 21:04

Lennart skrev:-Nu har jag fått typbeteckningen på det nya baselementet till LTS 3vf2.

L22RN4X-IN H1381-08

Som jag ser är det ett Seas element med aluminiumkon och en gissning från min sida är att det är ett specialtillverkat element. Kan det vara så att "IN" i beteckningen står för INO-audio?

Skulle vara intressant om IÖ kunde berätta lite om elementets tillkomst och egenskaper. Samt på vilka sätt det är förändrat från standardelementet L22RN4X.

/Lennart

Jag gissar (ren gissning!) att en förändring är att faspluggen är utbytt mot dammkåpa. :)

/Erik

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-10-22 21:52

Skall bli kul med lite höstarbete. Jag tänker då inte alls på trädgård och löv och annat överreklamerat utomhusarbete.

Håller med. Det hade varit intressant med lite mer info kring elementen om det låter sig göras

0 o+-<

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-24 12:06

Lennart skrev:-Nu har jag fått typbeteckningen på det nya baselementet till LTS 3vf2.

L22RN4X-IN H1381-08

Ja, det stämmer.

Lennart skrev:Skulle vara intressant om IÖ kunde berätta lite om elementets tillkomst och egenskaper. Samt på vilka sätt det är förändrat från standardelementet L22RN4X.

Ok, jag skall göra mitt bästa. Det första jag kan säga är att elementet egentligen inte alls är modellerat från L22RN4, utan från ett element jag gjorde tidigare hos seas, nämlingen det Ino W85 som även Morello använde i sina trevägshögtalare som ju några byggt här på faktiskt.

Skillnaden mot W85 är att detta element fått ett nytt schassie, nämligen det som SEAS använder i L22... Det är nog därför de valt att utgå ifrån den beteckningen. Det är ju praxis att de benämner specialelement efter "det mest lika" de har i sin egen produktion, och sedan lägger de till något som berättar om vem som specificerat (i detta fall IN som i Ino) elementet.

Nominella småsignalparametrar för elementet är de följande:

Sd: 232 cm2
Vas: 0,058 m3
Mm: 0,043 kg
Dm: 1,7 ns/m
Bl: 11,2 Tm
Imp: 9 ohm
Re: 6 ohm
Fs: 28 Hz
Qt: 0,334

Jag brydde mig inte om att förse elementet med en specialetikett för LTS, men den beteckning det har som LTS-element är AX22-LTS.

Orsaken till att jag inte bad SEAS att märka dem med en sådan etikett är att jag själv beställde ett antal likadana åt Ino samtidigt, som jag kallar Ino W87. Två olika etiketter blev för besvärligt, så jag tyckte de kunde ha "arbetsnamnet" på etiketten istället. :wink:

Den som vill bygga sig Morello-högtalare kan alltså fortfarande göra det! :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-10-24 17:07, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-10-24 13:19

Va roligt! :)

Kommer det att tas fram en ny LTS-basmodul baserat på detta element, nu när det gamla (NHT-1259) har slutat tillverkas?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-24 17:04

Det finns en sådan framtagen och den är i princip klar (det som fattas är dimensionering av kompensationselektroniken, för det är en basmodul med ick natrulgit rak tonkurva, den blir så stor annars, med fyra element) men det är inte beslutat om den skall bli av.

Det är ju rätt mycket arbete som skall till för att det skall bli en produkt, och trevägaren presterar ju alldeles av sig själv en bas som överglänser de flesta basmoduler...

Vh, iö

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-10-24 17:12

Ooops L22RN4X-IN H1381-08 hmmm harkel, kanske det är dags att gå med i LTS nu då?

(Sorry OT)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-10-24 20:35

IngOehman skrev:Det finns en sådan framtagen och den är i princip klar (det som fattas är dimensionering av kompensationselektroniken, för det är en basmodul med ick natrulgit rak tonkurva, den blir så stor annars, med fyra element) men det är inte beslutat om den skall bli av.

Det hoppas nog många LTS-2v-f1-ägare* på... :wink:

* = och andra också!

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-10-24 20:44

niklas skrev:Det hoppas nog många LTS-2v-f1-ägare* på... :wink:

* = och andra också!

Med fyra element samt filterkostnader bör en sådan modul bli förhållandevis dyr. Kanske mer passande aningen dyrare fronthögtalare.

Hur blir priset på dessa "nya" trevägare förresten...?

/C

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-10-24 20:53

AnotherDrinkPlease skrev:Med fyra element samt filterkostnader bör en sådan modul bli förhållandevis dyr. Kanske mer passande aningen dyrare fronthögtalare.

Dyrare? Tänk att jag trodde det var prestandan som var det intressanta... :wink:

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-10-24 21:55

Tack för informationen :) Skall bli väldans spännande.

Plockade ut delningsfilter samt borrade ut hålen mellan filterutrymme och basutrymme i dag.

Paketet skickades också i dag. Ser ut som det kan komma och bli en rolig helg :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-10-25 07:04

AnotherDrinkPlease skrev:
niklas skrev:Det hoppas nog många LTS-2v-f1-ägare* på... :wink:

* = och andra också!

Med fyra element samt filterkostnader bör en sådan modul bli förhållandevis dyr. Kanske mer passande aningen dyrare fronthögtalare.

Hur blir priset på dessa "nya" trevägare förresten...?

/C

Komponenterna som förändrar från 3v-f1/f4 till 3v-f2, går på 6966kr + frakt 149kr om man är medlem i LTS. Annars 7740+149kr. På HifiKits hemsida finns väl priserna på resten.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-10-26 18:02

Oj!!! :)

Lennart

Inläggav Lennart » 2007-10-26 20:52

-Idag har jag hämtat ut min "modifieringssats" till LTS 3v-f2.

Snygga element med svart alumuminiumkon och med en "normal" dammkåpa. Vad som för mig ser lite annorlunda ut är spider konstruktionen samt talspolebobinens längd. En stor del av denna är synlig "ovan" magnetspalten.

Blir lite förvånad att mina element är tillverkade V40 2005?
Någon annan med samma tillverkningsbatch?

/Lennart

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-26 22:31

Det finns bara en tillverkningsbatch, och den gjordes 2005 (då den
där modifikationen var klar - vilket jag tror gått att läsa om i MoLt
också faktiskt).

Det illustrerar väl det pinsamma i att jag trots det inte lyckats få
artikeln färdig förrän nu. :oops:

Det har varit lite av ett katten på rättan-rejs mellan mig och HiFi-Kit
också. Jag har väntat med att bli klar med artikeln, tills jag fått besked
om att bafflarna varit färdiga på HiFi-kit, medan de väntat med att
göra bafflarna färdiga tills artikeln blivi färdig...

Ingen bra strategi när två väntar på varandra. :?

Men nu är det hela klart i varje fall! ÄNTLIGEN. :P

Fördelen med att något får ta tid är att det hinner bli väldigt bra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-10-26 22:54

IngOehman skrev:Det finns en sådan framtagen och den är i princip klar (det som fattas är dimensionering av kompensationselektroniken, för det är en basmodul med ick natrulgit rak tonkurva, den blir så stor annars, med fyra element) men det är inte beslutat om den skall bli av.
Vh, iö

Okidoki. Men givet att man kan acceptera en stor volym, är det ändå möjligt att göra en vettig dimensionering av en låda med detta element som gör att det kan tjäna som basmodul utan att kräva eq? Om det är möjligt, vilket härad rör vi oss storleksmässigt i?

Undrar,

D

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-10-26 23:48

Säger oj igen! Första intrycket... fantastiskt. En helt annan pondus. Kan lyssna och njuta på lägre volym dessutom. Har inte hunnit lyssna så mycket men min musikbasmodul bor nu i förrådet. Den första dajten var lyckad. I morgon är en ny dag.
:)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum