Moderator: Redaktörer
n3mmr skrev:Var hittar man en fasmätare för audiofrekvenser??
Gärna som PC-program för ljudkort, men det spelar mindre roll hur det är implementerat.
Naqref™ skrev:Vanligt tvåkanaligt oscilloskop?
n3mmr skrev:Naqref™ skrev:Vanligt tvåkanaligt oscilloskop?
Nej, en mätare som visar "13,423 grader" så att jag slipper sitta och syfta.
det är en hetsig mätsituation: bandet går.
Azimuth. Från förstaprincip.
Gärna en mätapplikation som kan integrera över tid så man kan få ett fasvärde i medeltal, ev kvadratiskt medelvärde osv..
Svante skrev:n3mmr skrev:Naqref™ skrev:Vanligt tvåkanaligt oscilloskop?
Gärna en mätapplikation som kan integrera över tid så man kan få ett fasvärde i medeltal, ev kvadratiskt medelvärde osv..
Ah. Du vet att det är kanon att mäta fasvinkel med x-y-koppling på oscilloskopet? Jag tror att det är mycket tydligare än en sifferdisplay, faktiskt.
n3mmr skrev:Svante skrev:n3mmr skrev:Naqref™ skrev:Vanligt tvåkanaligt oscilloskop?
Ah. Du vet att det är kanon att mäta fasvinkel med x-y-koppling på oscilloskopet? Jag tror att det är mycket tydligare än en sifferdisplay, faktiskt.
Alltså, öh, jag har ju faktiskt varit med ett tag.... Så det vet jag. Elektronik A1, första veckans labb, liksom. Det var på 70-talet, det...
Lissajou. OCH Nej, det är INTE tydligare än en mätare som visar siffror. Hur mycket tydligare kan det bli än ett antal siffror???
I den applikation jag har så fladdrar det väldigt mycket. Och signalen tar slut, på bandet. Man har INTE tid att avläsa axlarnas längd och justera mittläge osv. Man ska ju justera huvudena samtidigt. Bandet mår inte heller bra av att stoppas och återspolas i onödan. Billiga är inte såna band heller.
Så, jag behöver faktiskt en fasmätare/fasmätningsapplikation som fixar avläsning och presentation.
Finns det???
Svante skrev:Säger man Lissajou till en teknolog idag så undrar de bara över den franska brytningen.
phon skrev:
Vilken bra grej!
Den där blir bra till vågformsmätningar, nu kan jag göra det på skrivbordet istället för labbänken.
phon skrev:ja ... alltså, vågformscentrummätningar dårå ...
Alltså tryckvågsmönsterregistrering.
Svante skrev:n3mmr skrev:Svante skrev:n3mmr skrev:Naqref™ skrev:Vanligt tvåkanaligt oscilloskop?
Alltså, öh, jag har ju faktiskt varit med ett tag.... Så det vet jag. Elektronik A1, första veckans labb, liksom. Det var på 70-talet, det...
Lissajou. OCH Nej, det är INTE tydligare än en mätare som visar siffror. Hur mycket tydligare kan det bli än ett antal siffror???
I den applikation jag har så fladdrar det väldigt mycket. Och signalen tar slut, på bandet. Man har INTE tid att avläsa axlarnas längd och justera mittläge osv. Man ska ju justera huvudena samtidigt. Bandet mår inte heller bra av att stoppas och återspolas i onödan. Billiga är inte såna band heller.
Så, jag behöver faktiskt en fasmätare/fasmätningsapplikation som fixar avläsning och presentation.
Finns det???
Aja, jag vet ju inte vad du kan...![]()
Säger man Lissajou till en teknolog idag så undrar de bara över den franska brytningen.
Jag fick mig ett kvällshack iaf:
http://user.faktiskt.io/svante/phase/phase.exe
Har ingen aning om det räcker för det du vill göra, men du kan ju prova iaf.
grannilsson skrev:Det kanske är en sån här du söker, om du ska trimma en gammal bandspelare
Vh Göran
grannilsson skrev:Hej !
Jag har en sådan själv, fast jag använder bara tongeneratorn i den
(till hjälp i högtalarkonstruktioner)
har aldrig haft behov av trimmningsmöjligheterna för bandspelare så jag vet ej om det fungerar, men jag tror det, allt det övriga fungerar intakt, det går väl att ordna så att du kan låna den, om du vill, PM:a mig i så fall.
Vh Göran
n3mmr skrev:Svante skrev:n3mmr skrev:Svante skrev:n3mmr skrev:Naqref™ skrev:Vanligt tvåkanaligt oscilloskop?
Finns det???
Aja, jag vet ju inte vad du kan...![]()
Säger man Lissajou till en teknolog idag så undrar de bara över den franska brytningen.
Jag fick mig ett kvällshack iaf:
http://user.faktiskt.io/svante/phase/phase.exe
Har ingen aning om det räcker för det du vill göra, men du kan ju prova iaf.
Jag ska genast ( dvs i kväll ) prova.
Jag visste väl att en sur gubbe som jag kan inspirera till stordåd!
Tack Svante, du är en guldgruva!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 237 gäster