Moderator: Redaktörer
Jensevik skrev:Men enligt vissa resonemang här är det lite diffust vad religion egentligen är.
Då är det väl lika diffust vad forumets policy gäller?

IngOehman skrev:
De som primärt är apparat- och upplevelseintresserade ogillar ofta vetenskapen dock, antagligen eftersom vetenskapen tenderar att leda till metoder att söka kunskap, och sådana är potentiellt skaliga för mysticismen, som är beroende av okunskap.
Vh, iö
"normala" människor är inte primärt apparatintresserade. De flesta "normala" människor jag umgås med har en hälsosam skepticism gentemot tweaks och dyrkablar.Harryup skrev:IngOehman skrev:De som primärt är apparat- och upplevelseintresserade ogillar ofta vetenskapen dock
Nja, tror mer att en upplevelse för normala människor...
Almen skrev:"normala" människor är inte primärt apparatintresserade. De flesta "normala" människor jag umgås med har en hälsosam skepticism gentemot tweaks och dyrkablar.Harryup skrev:IngOehman skrev:De som primärt är apparat- och upplevelseintresserade ogillar ofta vetenskapen dock
Nja, tror mer att en upplevelse för normala människor...
Guldöronsaudiofilerna med dyra tillbehör är ganska ovanliga, faktiskt.
Harryup skrev:IngOehman skrev:
De som primärt är apparat- och upplevelseintresserade ogillar ofta vetenskapen dock, antagligen eftersom vetenskapen tenderar att leda till metoder att söka kunskap, och sådana är potentiellt skaliga för mysticismen, som är beroende av okunskap.
Vh, iö
Nja, tror mer att en upplevelse för normala människor är deras sanning. Om då någon kommer och i vetenskapens namn talar om för dom att det dom gillar är helt fel så blir det en kulturkrock.
Harryup skrev:Nja, tror mer att en upplevelse för normala människor är deras
sanning. Om då någon kommer och i vetenskapens namn talar
om för dom att det dom gillar är helt fel så blir det en kulturkrock.
var braAsymmetriska krav-
ställanden är aldrig bra.
berma skrev:Jo, jag tycker nog fortfarande att kopplingen mellan HiFi och vetenskap är lite långsökt och pretentiös.
Det är ju inte vetenskap att tillverka en klockradio eller en tvättmaskin, varför anses det som "vetenskap" att tillverka en HiFi försärkare eller högtalare? Jag menar en klockradio kan ju vara nog så komplicerad med synkronisering mot en tidbas i tyskland och laserprojicering i taket, men det är ju ingen som kommer på tanken att kalla det vetenskap?
jag bara undrar
mvh berma
berma skrev:Jo, kan så vara...
Jag är lite vän av tillämpad vetenskap, dvs. ingenjörskonst, tycker
att då man implicit menar att HiFi är vetenskap så leder det till många
konstiga diskussioner.
t.ex den här tråden![]()
IngOehman skrev:Ok... Och vem har menat att HiFi "är vetenskap", menar du???![]()
berma skrev:Det här tråden är 13 sidor lång,..ämnet är Är audiofiler anti vetenskap? det måste väl finnas någon som gjort en koppling mellan HiFi och vetenskap?
Användare som besöker denna kategori: Mats och 69 gäster