Diskantmoddnings(slaktar?)-tråd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

Diskantmoddnings(slaktar?)-tråd

Inläggav norman » 2007-10-25 19:11

Skaffade två seas h534 att leka lite med:

Bild
Oj, här har frontplattan ramlat av!

(var osäker på om det skulle gå att ta isär dom utan att nåt skadades, men det gick fint och det finns styrning på magneten och frontplattan (som jag hoppas funkar när jag skall ha ihop det igen..))

Bild

Bild

Bild

Tänkte att jag skall göra lite modifieringar/test på ena diskanten och jämföra med den som jag inte modifierat. Kan ju vara intressant att se hur vissa saker påverkar.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-10-25 20:31

Jasså den hade inte piercat polstycke, har aldrig tittat in i en diskant utan kammare bakom :oops:
Intressant att denna fina diskant var så enkelt uppbyggd.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-10-25 21:20

Jag limmade en självhäftande filtfot 20mm på en snarlik diskant häromdagen, har inte hunnit mäta på den än. Tyckte också det såg lite tomt ut därinne ..... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-25 21:28

Det första jag tänker göra är nog att testa diskanten utan magnetisk olja i magnetgapet (mest för att det kanske är jobbigt att skaffa ny magnetisk olja om man gör större förändringar på polstycket m.m.)

Sen kanske lite koppar kan vara kul att leka med...

(klipper bort mittpluppen framför membranet gör jag väl också)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-26 09:30

norman skrev:Sen kanske lite koppar kan vara kul att leka med...

Vad görs 50-öringarna av? Det kanske bara ser ut som koppar men är något annat?

/Jocke

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-26 10:12

Har du fått en buckla i domen, eller är det bara speglingar som spelar ett spratt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2007-10-26 17:09

norman skrev:

Det första jag tänker göra är nog att testa diskanten utan magnetisk olja i magnetgapet (mest för att det kanske är jobbigt att skaffa ny magnetisk olja om man gör större förändringar på polstycket m.m.)

Sen kanske lite koppar kan vara kul att leka med...

(klipper bort mittpluppen framför membranet gör jag väl också)

Hallå !

Har själv testat att ta bort den magnetiska oljan i en diskant Seas H561, vilket resulterade i en dramatisk ökning av impedansen vid resonansfrekvensen, vilket gjorde det svårt att konstruera ett vettigt fungerande delningsfilter :cry: , problemet var också att man inte hade något vettigt att fyll på med igen :wink: .

Det var lätt att ta bort oljan med lite styvt papper (med bra uppsugningsförmåga) i talspolespalten.
Lycka till med moddningarna :wink:

Vh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-26 17:50

Jocke: skulle gissa på att det inte är ren koppar, men jag vet inte...

paa: det måste vara speglingarna, för jag kan iaf inte se någon buckla när jag kollar på membranet.

grannilsson: Jo, Q-värdet på resonansen lär öka en del utan den dämpande oljan... ökar den för mycket får jag försöka öka magnetfältet i spalten med några neodyniummagneter som ligger och skräpar... :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-10-26 17:57

norman skrev:grannilsson: Jo, Q-värdet på resonansen lär öka en del utan den dämpande oljan... ökar den för mycket får jag försöka öka magnetfältet i spalten med några neodyniummagneter som ligger och skräpar... :)

Kommer det göra impedansen lättare att hantera när B ökar? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2007-10-26 18:19

hallå !

det jag skulle vilja haft och provat på den nämnda Seas H561, vore en annan viskositet på oljan, och en kraftigare magnet, bara för att se hur det skulle bli
Vh Göran

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-26 18:33

Naqref™ skrev:
norman skrev:grannilsson: Jo, Q-värdet på resonansen lär öka en del utan den dämpande oljan... ökar den för mycket får jag försöka öka magnetfältet i spalten med några neodyniummagneter som ligger och skräpar... :)

Kommer det göra impedansen lättare att hantera när B ökar? ;)

Ser inte att jag skrivit något om impedans... :wink: (tänkte på att dämpa Qts mha Qes)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-10-26 18:52

norman skrev:Ser inte att jag skrivit något om impedans... :wink: (tänkte på att dämpa Qts mha Qes)

Jag läste det oxå. ;) Frågan är dock fortfarande om det gör saken bättre. Eller du hade tänkt att köra med aktiva filter?

Jag mätte upp impedansen på en diskant där oljan hade glömts och impedanspuckeln nådde upp till över 100 ohm när den var i normala fall bara 20% över Rdc.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-10-26 18:57

Egentligen så skulle jag personligen nog vilja borra lite i polstycket men då borde man valt en annan diskant från början så jag håller nog med flera här (inkl dig).

Lite koppar på polstycket, en snygg filttass på det som förhoppningvis bidrar med lite isotermisering och dämpar reflexerna mot polstycket. Plus lite mer magnetiskt flöde.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-26 19:19

Visst är det en risk att Qms ökar alldeles för mycket så det blir svårt att bygga filter. (då kan jag ju dämpa rörelsen med en kortslutningsring på talspolen istället för olja... ;) )

Skulle ju kunna göra så att jag sparar magneten som den är med olja och bygger ett nytt magnetsystem om jag kan lyckas tillverka delarna, lite kanske man kan hitta i skrotlådorna... :) (detta blir troligen inget vidare rimligt projekt rent förbättring per nedlagd tid, men det kan ju vara kul att testa lite bra och mindre bra idéer)

Får se vad det blir, kommer nog inte vara så jätteseriös dock...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-10-26 19:22

norman skrev:(då kan jag ju dämpa rörelsen med en kortslutningsring på talspolen istället för olja... ;) )

Vad händer med Bl då? ;)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-26 19:42

Naqref™ skrev:Vad händer med Bl då? ;)

Ahhh, är det "vem vet bäst" tävling? :wink:

Var en kanske inte så genomtänkt ide (som var sagt mest på skämt) då det motinduceras en spänning som ger en motriktad kraft i kortslutningsringen jämfört med talspoletråden. (så det kommer ge mindre membrankraft per ström för lite högre frekvenser iaf vilket är samma som lägre Bl)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-10-26 19:48

norman skrev:Ahhh, är det "vem vet bäst" tävling? :wink:

Är det inte det så alltid här på faktiskt? 8O ;)

Njae vill intevara så dryg egentligen. Kan ju föreslå att du enbart tar bort den magnetiskan oljan på en diskant av dina två till en början.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-26 19:53

Om man jämför dom här två så kan man se vilken skillnad oljan har på impedanskurvan: för 25TA/G och 25TAF/G skiljer väl bara på om det är dämpolja?
http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H398.PDF
http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H0382.pdf
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-26 19:53

Naqref™ skrev: Kan ju föreslå att du enbart tar bort den magnetiskan oljan på en diskant av dina två till en början.

Tänker bara göra modifieringar på den ena till att börja med och mäta skillnaden mot den omodifierade. Har egentligen inga planer för dessa diskanter förutom att lära mig lite mer om olika lösningars betydelse (kan ju vara lite svårt att ha uppfattning om t.ex. Qms på en diskant utan olja om man inte testar... :) Samma gäller eventuella kortslutningsringar, visst går det att räkna på egentligen men det är ju synnerligen komplicerat så då kan det vara enklare att pilla lite med det mekaniska)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-10-26 19:59

Bra strategi. :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-10-26 20:03

norman skrev:Jocke: skulle gissa på att det inte är ren koppar, men jag vet inte...

Gammal ett eller två-öring då?

Skämt åsido - har också ett par diskanter från Seas liggande så jag följerspänt resultatet!

/Jocke

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-26 20:31

Gjorde en liten fulmätning på impedansen med ljudkortet. Jag har dock ingen koll på utimpedansen på ljudkortet så nivån på impedanstoppen kanske inte stämmer så bra... (men man kan iaf se att impedansen ökade rätt skapligt vid resonansen som väntat)

Ena kurvan är originaldiskant och andra utan olja.
Bild

Undrar hur stor luftfjädern i utrymmet bakom domen är jämfört med fjädringen i upphängningen? Kanske kan man sänka resonansen genom att göra hål i polstycket...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-26 20:48

H535 har hål genom polstycket, men den låter inte bättre för det, snarare tvärtom.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-10-26 21:56

Nä, då måste man fylla hålet med något också ..... jag fyllde mitt alldeles nyss med rödtjut.

Min impedanstopp gick ner betydligt, från ganska pigg till halvslumrande ..... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-10-27 10:23

Man behöver inte göra genomgående hål i polstycket. Ett 13mm borr som man borrar så djupt man vågar utan att borra igenom polstycket helt kan vara en bra början.

Men man måste ju fylla den nya kaviteten med något lagom dämpande.

Kollar på impedanskurvan. Kan man gissa att puckeln vid 3.6kHz (ca) beror på att du har diskanterna i fri luft?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-27 10:35

Naqref™ skrev:Man behöver inte göra genomgående hål i polstycket. Ett 13mm borr som man borrar så djupt man vågar utan att borra igenom polstycket helt kan vara en bra början.

Men man måste ju fylla den nya kaviteten med något lagom dämpande.

Kollar på impedanskurvan. Kan man gissa att puckeln vid 3.6kHz (ca) beror på att du har diskanterna i fri luft?

Något dämpande är nog vettigt om man gör utrymmet större, anledningen att det funkar utan dämpning nu är väl att det är så litet så de stående vågorna kommer högt upp i frekvens.

Diskanterna var i fri luft så puckeln kan komma därifrån, verkar ju stämma med våglängden. Skall nog göra en liten (eller stor) mätbaffel idag.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-10-27 18:09

Första frekvensmätningen är gjord. Hade diskanterna nedfrästa i baffel på ca 30*45cm, mätte några cm ifrån domen. Micen var en behringer... men man kan ju se skillnaden iaf.

Första mätningen på originaldiskant
Bild

Mätning på diskant utan olja
Bild

Kan kanske tillägga att diskanterna är helt nya, så de kanske mjukas upp en aning i upphängningen..?.. Vet inte hur stor skillnad det brukar bli på diskanter...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-10-27 21:13

Intressant! Man ser nog det som visar impedanspuckeln vi tog upp ovan i form av en stegring av frekvensgången vid 3.5kHz. Uppanbarligen har det inte sin utgångspunkt av förändring av den akustiska impedansen p g a obafflat utförande utan något annat. Den magnetiska oljan ser till dämpa detta fenomen. Frågan kvarstår fortfarande - vad beror det på?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-27 21:47

Kan det vara så att det öppnas upp en luftkanal till luftkaviteten bakom magnetgapet? Det blir en liten helmholtzresonator med fh=3,5 kHz?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-27 21:47

Det vore kul att se distmätningar också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till DIY-forum