Vilket är bäst av cd eller vinyl i ljudkvalite?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket ger bäst ljud av vinyl/cd?

Vinyl är kungen cd är skit
9
5%
Cd är kungen vinyl är skit
66
34%
Bägge har sina fördelar
95
49%
Omöjlig fråga att besvara.
25
13%

Antal röster : 195

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-07-15 15:24

Morello skrev
Får man i objektiv mening bättre ljud från LP jämfört med CD är det troligtvis problem med CD-avspelningen eller också är CD-fonogrammen söndermastrade (tyvärr vanligt förekommande idag pga. klåpare som Bob Ludwig(gateway), Cutting room osv osv osv)).

Detta kan jag skriva under på till 100 %. CD från bl a norska Kirkelig låter ofta så bra så att man undrar ibland om det är ett annat medie bättre än både CD och LP. Jag har också en del andra sådana exempel.

Du bad någon också om ett exempel där LP, tekniskt sett antar jag, överglänser CD'n. Jag har inga svar på det men blir ändock lite nyfiken. Antar att vi säger att det ena eller andra mediet förmedlar mer djup och/eller perspektiv. Hur översätts detta i tekniska parametrar? Jag menar då inte de perspektiv som skapades redan vid inspelningen utan om det som hörs vid avspelningen av samma album på LP kontra CD.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-15 15:30

Upplevelsen av djup beror på att det inspelningen besitter sådana egenskaper (tidsskillnad tex). Med LP kan man få fasfel pga systemet och kanske möjligtvis få en större känsla av djup, men detta är ju i så fall artificiellt.

Nu ska jag paketera mitt fonogram med Buddy Holly och skicka til Uiversal Mastering Studios. Helt enkelt för att visa att inte alla konsumenter uppskattar sönderskruvad musik 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-07-15 15:42

Morello skrev:Med LP kan man få fasfel pga systemet och kanske möjligtvis få en större känsla av djup, men detta är ju i så fall artificiellt.

Djup är djup om än en sinande brunn ...

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-16 17:09

Attack jag kan hålla med om att Norsk Kyrkelig Verkstad har tekniskt bra inspelningar. Jag har några CD´n men var hittar man LP skivorna. Till sist jag vet massor av tekniskt goda inspelningar på CD. Jag har t.ex. några från ECM som regelmässigt gör bra inspelningar både på CD och LP men jag kan inte säga att LP skivorna låter bättre än CD. En LP brusar mer än CD skivor och naturligtvis hörs det bäst i mellan låtarna men det kan också höras i musikens svagare partier.

Användarvisningsbild
Hatoil

Inläggav Hatoil » 2004-07-18 22:53

Till och med jänkarna har gett upp det här med cd nu:

http://www.audioasylum.com/scripts/t.pl ... al&m=89703

Från digitalforumet, dessutom! 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-07-19 00:02

Ja det säger att han gillar vinyl, men det byter inte att det är det bästa Hatoil 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-19 00:39

HatOil...

"gett upp" är väl att ta i. Nyaste trenden är betalsajt för nerladdning. Att sedan försäljningssiffrorna har sjunkit stadigt sen 1999 beror på piratkop.

http://www.riaa.com/news/marketingdata/ ... rofile.pdf

http://www.enjoythemusic.com/news/0903/ ... idyear.pdf

T

Användarvisningsbild
Hatoil

Inläggav Hatoil » 2004-07-19 22:31

Tyckte ändå att det var anmärkningsvärt att digitalanhängarna(?) var såpass uppgivna. I deras eget forum. Inget större mothugg i den tråden.

Och vi vet ju hur det är med sådant som kommer från USA. Förr eller senare kommer det hit. :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-07-19 23:24

Hatoil,

jo iTunes music store kommer nog snart hit (finns nu i UK, Frankrike och Tyskland). :wink: :wink:

Nä...allvarligt talat så tror jag inte på att vinyl blir större. Den har legat stadigt på sin ?0.5% marknadsandel under ett antal år i RIAAs statistik. CD plockade väl egentligen marknaden från kassett, om man får tolka siffrorna rätt. Något som fortfarande är ganska stort i vissa länder (eller åtminstone var det det till för några år sedan).

Användarvisningsbild
Hatoil

Inläggav Hatoil » 2004-07-20 00:12

Jag menade inte att vinylen skulle komma hit. Bara insikten om dess överlägsenhet. 8)

Tror inte att det är framtidens format för det, mer än för oss hobbyister. Mig gör det detsamma om den ökar eller inte, jag hittar redan det (mesta) jag vill ha på vinyl. Och lyssnar på resten på cd. Eller kanske mp3 då, om ett tag, eller något annat solid state-format.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-03 13:08

mats skrev:Larsho, jag själv har ingen bra skivspelare etc så jag vet inte och jag tror nog att en del inte hå¨ller med Larsho :D

Jag ställer denna fråga efter ha läst Ljud och bild tidningen. Jag citerar

Många älskar de gamla lpskivorna, men då måste man också älska knastret, svaj, dålig kanalseperation, förfärligt dålig dynamik vid högre frekvenser, ökad distorsion ju fler gånger skivan spelas osv. Om man lyssnat till vinylskivor tillräckligt många år så sorterar så sorterar hjärnan ofta ut de där störningarna så att de imte märks medvetet. Om det kommer ett annat medium så låter det obekant, och kan upplevas som sämre
Skrivet av Bertil Hellsten i nummer 6 2004 i insändarna Brev

Det stämmer inte riktigt. Ta mig som ett exempel jag hade alldrig i mitt liv lyssnat på vinyl förut och ändå gillade jag ljudet när jag för första gången lyssnade på vinyl för ca 6 månader sedan.
Ja jag vet att "CD" är (bättre) en "vinyl", har sett alla vetenskapliga tester och gjort några egna tester som visar att vinyl försämrar ljudet ordentligt jämfört med CD, har också testat med min egen musik och har då kommit fram till att den låter annorlunda på vinyl men nästan korrekt på CD förutom någon avsaknad av närvarokänsla dock så fanns inte denna närvarokänsla på vinylen heller, vinylen hade tillockmed en sämre närvarokänsla en vad CDn hade. När jag spelade upp CD-skivan på min bladelius cd-spelare för samma prisklass som min Project vinylspelare = 10 000:- så var ljudet mycket bättre en vad det var på vinylspelaren, då med samma övrig utrustning.
Jag lät mig luras av vinylens charm som är känslan av att sätta på en vinylskiva och de stora härliga omslagen med antingen större text och bilder eller mer text och bilder och det härligt smutsiga ljudet som tydligen består av fasfel, långsammare transienter, riaa-korigeringen som dämpar diskanten (pga. hög distorsion) men stärker upp basen ordentligt (pga. att man har sparat platts på att rista basen lågt), vilket bidrar till att basen kan kännas rundare, fastare och mjukare, man kan även lyssna länge pga. att vinylutgåvorna har en dämpad diskant.
Även svajjet, rundgången och knastret härligt att ha i bakgrunden. Finns mer information på vinyl i form av störningar ex: högfrekvent harmonisk distorsion och brus, även rundgång m.m. Detta är också givetvis något jag hör själv och gillar. Dock så har jag märkt att de dyrare vinylspelarna har mindre fasfel och svaj, rundgång och bättre briljans, bättre S/N-förhållande och frekvensomfång med mindre distorsion en de billigare dock så bidrog detta till att ljudet kändes mer likt det så kallade ”digitala” – formatet alltså lite mer uppriktigt och verklighetstroget och det bidrog i sin tur till att det inte kändes riktigt lika härligt att lyssna på jag saknade det där lilla extra som förstörde och smutsade ned original ljudet ordentligt fast då på ett positivt sätt, dock så var det fortfarande ett smutsigt ljud och CDn bidrog fortfarande till en bättre ljudkvalité.

Dock så vill jag när jag lyssnar på HIFI eller min egna inspelade musik ha en så korrekt återgivning av verkligheten som möjligt och då duger absolut inte vinylkvaliteten men inte heller Cd-kvalitén.
Jag har provat dessa system och detta är hur jag uppfattade ljudet:
1. DVD-A = Bra briljans och dynamik även ett mycket öppet och närvarande ljud.
2. SACD = Bra dynamik och briljans dock dovare ljud en DVD-A och CD men ändå med en bra närvarokänsla.
3. CD = Inte riktigt lika bra briljans och öppet ljud i framför allt diskanten som DVD-A och inte lika bra dynamik och närvarokänsla som DVD-A och SACD.

Men gillar man det "okorrekta" ljudet som kommer från en vinylspelare och eventuella rörförstärkare som okså ger ett mindre uppriktigt och verklighetstroget ljud jämfört med den nya teknikens transistorförstärkare som uppfanns år 1947 och den så kallade "digitala" tekniken som beskriver tonfrekvensen digitalt med det binära talsystemet som baserar sig på talbasen två t.ex. 1a = spänning 0a = ej spänning och sedan lagrar denne så är det ju själv klart att man skall få njuta av det.

Igenligen så är digitalt och analogt endast begrepp som människan använder sig av för att beskriva olika sammanhang exempelvis i ljudsammanhang så är det bara några av raden moduleringsmetoder, alltså olika sätt att lagra och beskriva en ljudvåg som en gång befann sig i tiden, man kan givetvis också säga att allt är analogt bara att det finns tids och amplitud diskreta analoga värden att beskriva information med. En dator kan inte hantera eller lagra information kontinuerligt.

Den enda teoretiska skillnaden mellan lägre och högre samplingsfrekvenser med puls code modulerings tekniken är transient återgivningen och frekvensåtergivningen, i de flesta fall så är det mikrofoner, kablar, för/slutsteg, högtalare, övriga faktorer med uppspelningsmediet ex mekanik och kretskort(koponenter) m.m. som sätter begränsningarna.

En annan anledningen till att vinyl låter bra kan också i många nya fall vara att vinylutgåvorna oftast är mycket mindre komprimerade en många av dagens nya cd-utgårvor (på den gamla musiken)
(dagens mastrare tycker okså att det är roligt att höja upp diskanten till max vilket kan bidra till att ljudet låter skränigt och hårt.
45rpm skivorna har en mycket bättre ljudkvalite en 33,3rpm skivorna, då med samma modulationsbredd (spårbredd 0,055mm). 45rpm skivorna har en bättre transient, högre frekvensomfång (med mindre distortion i diskanten) och även en bättre dynamik pga en snabbare och exaktare återgivning som flyttar ned brusgolvet jämfört med 33,3rpm då fortås.

Men vad spelar det för roll igentligen om det är CD med tanke på att i stortsett all musik sedan 1978-spelades in och beskrevs och lagrades digitalt med CD-kvaliten (LPCM, 44,1KHz, 16bitar) och sedan pressades på en t.ex. vinylskiva.

1: 8mm metallband typ IV snurrar ca 76cm/s.
2: PCM med 24bitars kvantisering och 192KHz avläsningar.
Dessa är de system som jag har uppfattat vara bäst av lagring och beskrivning av ljudinformation.

Modulering är när information ska överföras i ett annat medium än den ursprungliga (t.ex. till en signal) då krävs det ofta att man modulerar om den för att bättre (lättare) kunna överföra denna till ett annat medium. Omvandlingen kallas för modulering.

PDM, (Puls Density Modulation) modulerar tätheten på bärvågen som sedan kan beskrivas med 1or och 0or med en DSD –teknik (Direkt Stream Digital) använder sig av en 1bits streaming med en mycket hög samplingsfrekvens, den streamar helt enkelt av bärvågen för att kunna tolka denna digitalt.

PWM, (Puls With Modulation) modulerar bredden på bärvågen som sedan kan beskrivas med 1or och 0or med en DSD –teknik (Direkt Stream Digital) en 1bits streaming med en mycket hög samplingsfrekvens, den streamar också av bärvågen för att kunna tolka denna digitalt.

PCM, (Pulse Code Modulation), beskriver ett ljud med olika koder och är bra på amplitud information vilket bidrar till lågt brus, distorsion och bra dynamik.
PCM – moduleringen är en ren digital kod och beskriver ljudet med bitar på varje sampling vilket gör att det är en mer krävande process med en större dataström detta är orsaken till att det är mycket lägre samplingsfrekvenser vilket bidrar till något sämre transienter på PCM – tekniken jämfört med DSD – tekniken som dessutom har mindre dataströmmar och är mindre krävande.

AM (Amplitudmodulering), Tonfrekvensen färdas till ett ställe där det har bildats en bärvåg. En kvartskristall får sedan denna vågen att vibbrera vid en viss frekvens, tonfrekvensen och bärvågen sammanförs sedan och blir till en bärvåg som varierar när tonfrekvensen varierar.

FM (Frekvensmodulering), Frekvensen hos bärvågen förändras när tonfrekvensen förändras.

Förtätningar och förtunningar i luften omvandlas till mekaniska rörelser i ett membran (till en MC) som i sin tur påverkar en magnet så att det bildas en elektrisk spänning (tonfrekvens) som i sin tur påverkar en elekromagnet som påverkar metallämnets poler på ett band olika mycket. (spänningen kan evetuellt gå i andra led som att exempelvis påverka en magnet och spole i högtalarna(hörlurarna)(eller en elektrostatisk laddning i ett par elektrostatiska högtalare eller en nål som graverar i en plast skiva m.m.

Givetvis kan man hävda att 8mm metallband typ IV som snurrar ca 76cm/s kan återge snabbare transienter en PCM med exempelvis 192KHz saplingsfrekvens, dock så har PCM alla andra fördelar som obegrensad kopiering utan extremt informationsbortfall av orginalljudinformationen, inget svaj, hantering av ljud i lätthanterliga datorprogram som ger alla möjligheter, mer ergonomiskt vs ekonomiskt och lättare att sprida, ingen större kvalitetsförsämring i tiden, mindre störningar (brumm och brus).
Jag betvivlar starkt att en varelse överhuvustaget kan uppfatta att transienterna med en saplingsfrekvens på 192KHz slakar efter på PCM-systemet, inte ens med en ljudfrekvens på 96KHz borde detta uppfattas.
Dessutom kommer det dröja innan vi får en sådan bra övrig utrustning i kedjan att den kan återge snabbare transienter en vad t.ex. PCM-tekniken kan med en samplingsfrekvens på 96KHz.
Dags att gå vidare nu och släppa den gamla mossiga CD-kvaliten och gå vidare till LPCM 24bitar och 96KHz. Vid AD/DA-omvandlingen så måste man beskära alla frekvenser med ett LP-filter över halva saplingsfrekvensens värde för att undvika s.k. Vikning, dock så hjälper det att ha en saplingsfrekvens på 48KHz då man får med frekvenser enda upp 24KHz, dock så kan det uppstå kraftiga fasfel vid för kraftiga LP filter, därför är det bra att översapla dessutom så kan man flytta upp kvantiseringdistortion och slipa till kvantiseringen till ett svagt brus som i sin tur kan flyttas upp. Översapling är nödvändig om man skall bearbeta ljudet i många led, dessutom så får man faktiskt ett bredare frekvensomfång vilket är bra om man vill känna av ultraljud, (OBS! Det finns forskning för att människan kan känna av och påverkas av ultraljud aven mycket höga sådana). Dessutom så får man en betydligt snabbare transient.

Idag så finns det mjukvarusyntar som består av program som genererar med 1or och 0or olika vågformer alltså en digital tongenerator som försöker efterlikna hur en verklig oscillator fungerar och alstrar ljud i form av olika vågformer, på detta vis så kan man skapa många instrument ljud som nästan låter identiska med sina verkliga motsvarigheter. I framtiden så kanske det kommer program som kan generera med hjälp av 1or och 0or ännu verkligare ljud kanske detta kommer att öppna möjligheterna för att skapa röster som inte finns i verkligheten och kanske få dessa att prata naturligt så som vi idag när vi spelar in röster till en animerad film.

När vi pratar om fotografier så är även vissa av de digitala kameror såpass snabba och högupplösta m.m. idag, att det även där är de övriga koponenterna som sätter begränsnigarna, sedan kan man ta t.ex ca24 bildrutor/sekund och vipps så har man en mycket högupplöst film, Den enda tekniken som kan lagra filmer kontinuerligt i tiden är band, dock så ger detta enligt min uppfattning en sämre bildkvalite dessutom att kvaliten blir sämre desto längre tiden går (och då försvinner ju meningen med själva lagringsprincipen).
Men givetvis så föredrar många filmbolag att spela in med analoga filmkameror men dessa är inte tidskontinuerliga utan tar många bildrutor/sekund, dock med maximal upplösning och snabbhet m.m., vilket man behöver för de kameror där de övriga komponenterna är såpass bra att inte den så som jag nu i min text kallar den digitala tekniken är riktigt koplett (upplösning, djup m.m.) eller tillräckligt snabb för ändamålet (dessutom så går bildfilmrullar att lagra mycket längre, då vi pratar om en mycket lång tidsperiod, under förutsättningen att man håller dom i ett bra förvar).
Även i bildsammanhang så ger den digitala tekniken mindre förluster vid kopiering och även många fler möjligheter att bearbeta och hantera bilderna.

Animering: Det har nu kommit avancerade 3D-grafiska program där man kan skapa riktiga 3D-världar som är helt och hållet syntetiska och dessa program går i princip att använda till de flesta hemdatorer utan krångel. Detta kan bidrar till att man i framtiden kanske kommer att kunna skapa verklighetstrogna filmer som är helt animerade och därmed få alla möjligheter i världen.

Människan är tids kontinuerlig och kan när som helst på tidsaxeln ta in information (även om vi inte behandlar informationen så registreras den).
Givetvis finns det en gräns för vad en människa kan uppfatta i tids och rumsperspektiv (och summan av dessa) men vi får dock inte glömma att denna gräns kan reduceras när genmanipulationen tar fart i samhället.
Då kan man packas tätare med mer avancerade system, dock så kan vi ta ett oändligt antal former i rummet.

Men visst är vi rätt så diskreta av oss, när det gäller att uppfatta och lägga märket till saker och ting som händer runt omkring oss. :wink:
Senast redigerad av Isaac 2006-09-05 12:34, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-03 14:38

mats skrev:Morello jag tror Johan menar att det är lättare att byta låt mitt i än att byta låt mitt i på en vinyl. På vinylen måste man oftast gå fram och byta men på cdn är det ett tryck på fjärren. Därför mina vänner brukar jag lägga bort fjärren när jag vill lyssna lite längre.

Det behöver inte nödvändigtvis vara lättare att byta låt mitt i på en CD-skiva jämfört med mitt i på en Vinylskiva, man får inte glömma att det idag finns optiska vinylspelare där det i vissa fall kan tillkomma en fjärrkontroll att byta spår med. På samtliga av dessa så behöver man inte heller vända sida på skivan då dessa är utrustade med en laser under och en över. Sedan så kanske man kan kombinera detta med en skivväxlare för att slippa byta till tillexempel skiva 2 på ett album.
Man slipper okså det kraftiga slitaget som sker då man lyssnar med pickup och tonarm. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-03 15:23

Isaac skrev:... riaa-korigeringen som dämpar diskanten (pga. hög distorsion) men stärker upp basen ordentligt (pga. att man har sparat platts på att rista basen lågt), vilket bidrar till att basen kan kännas rundare, fastare och mjukare, man kan även lyssna länge pga. att vinylutgåvorna har en dämpad diskant.

RIAA-korrigering som sker vid avspelning är en spegling av den korrektion som användes vid graveringen. Den skapar i sig alltså ingen diskantavrullning, tvärtom kan en vinyl återge högre frekvenser än en vanlig CD. Att en vinylskiva inte kan ge en lika kraftig utsignal i diskanten (jmf med övriga register) jmf med CD är en annan sak.

Att man höjer diskanten vid gravering är för att nivån ska komma på en betryggande nivå ovanför bruset. När diskanten sänks vid avspelning sjunker bruset i motsvarande grad.

/ B

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-03 15:31

Bill50x skrev:
Isaac skrev:... riaa-korigeringen som dämpar diskanten (pga. hög distorsion) men stärker upp basen ordentligt (pga. att man har sparat platts på att rista basen lågt), vilket bidrar till att basen kan kännas rundare, fastare och mjukare, man kan även lyssna länge pga. att vinylutgåvorna har en dämpad diskant.

RIAA-korrigering som sker vid avspelning är en spegling av den korrektion som användes vid graveringen. Den skapar i sig alltså ingen diskantavrullning, tvärtom kan en vinyl återge högre frekvenser än en vanlig CD. Att en vinylskiva inte kan ge en lika kraftig utsignal i diskanten (jmf med övriga register) jmf med CD är en annan sak.

Att man höjer diskanten vid gravering är för att nivån ska komma på en betryggande nivå ovanför bruset. När diskanten sänks vid avspelning sjunker bruset i motsvarande grad.

/ B

Läser du lite nogrannare så skriver jag att man dämpar diskanten pga LP-skivorna har en kraftig distorsion i diskanten, Visst har man vid graveringen höjt upp den så mycket man bara kunnat innan hela ljudet fullkommligt distat sönder för att överstiga brusgolvet så mycket som möjligt. Visst kan en Vinylskiva återge ett högre frekvensomfång men med tanke på de höga och kraftiga fasfelen, distortion i diskanten och det höga brusgolvet så blir det inte mycket ljud att komma med på de frekvenserna som överstiger ca 16KHz eller 45rpm ca 21KHz. Denna avspegling du pratar om kan skillja sig drastiskt riaa-förstärkare och skivor m.m. emellan. Dock så tycker jag personligen att min billigare rotelriaa låter bättre en den dyrare project riaan. Kanske pga. en mera okorrekt återgivning av orginalljudet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-03 15:48

Isaac skrev:Läser du lite nogrannare så skriver jag att man dämpar diskanten pga LP-skivorna har en kraftig distorsion i diskanten...

Jodå, jag kan läsa :-)
Men i det här fallet kompletterade jag med ytterligare en anledning till diskantsänkningen. Man höjer diskanten just för att sänka bruset vid avspelningen. Att disten också sänks därför att nålen får ett enklare arbete är förstås helt rätt och får väl ses som att "slå två flugor i en smäll".

/ B

Användarvisningsbild
Isaac

Vinylpluggar

Inläggav Isaac » 2006-09-03 16:11

Är det någon på forumet som känner till en (VST)plugg som man kan använda sig av till cubase SX3 eller till pro toolsLE (RTAS)plugg som simulerar det allmänna vinylljudet, alltså lägger in liknande knaster(bara något enstaka ibland), brus, svaj, (rundgång(inte så mycket), lite resonanser och vibbrationer med bla. lowbas ca mellan 5-40Hz, (lite svagt brumm) dämpad diskant med lite distortion(klipper linjärt vid de högre topparna, distortion som kraftigt ökar med ökat "ljudtryck", långsammare transienter(sämre transientåtergivning).
Desutom så skall det finnas liknande fasfel mestadels i diskanten och pluggen skall även öka bruset i basen.
Visst kan man göra allt detta själv med alla de övriga redskap som finns idag, dock så skulle det vara mycket skönare om man slapp det (skulle nog ta ett bra tag). Skönt att ha en plugg med alla dessa inställningar färdiga. Kanske det annars finns något program för att göra egna pluggar ex: (VST) i cubase eller (RTAS) i pro toolsLE?
Senast redigerad av Isaac 2006-09-05 03:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-03 16:14

Bill50x skrev:
Jodå, jag kan läsa :-)
Men i det här fallet kompletterade jag med ytterligare en anledning till diskantsänkningen. Man höjer diskanten just för att sänka bruset vid avspelningen. Att disten också sänks därför att nålen får ett enklare arbete är förstås helt rätt och får väl ses som att "slå två flugor i en smäll".

/ B

Japp det du säger stämmer :)

Dock så är det oftast en hög hörbar distortion i diskanten på vinylskivorna. Även om det varierar kraftigt mellan pickupper ,tonarmar och vinylskivor emellan. Sänker man diskanten så hör man inte denna distortion lika högt.

När vi pratar om framförallt LP-skivan så har man två valmöjligheter:
1. Mindre distortion i diskanten men högre brus.
2. Mer distortion i diskanten och lägre brus.

Dock så är det fortfarande en hög distortion och ett högt brus i framför allt diskanten men även i de övriga frekvensregistrerna på vinylskivor jämfört med t.ex. CD-skivan. Även basen har ett högt brus pga att man ristat denne svagare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-03 17:06

Isaac skrev:När vi pratar om framförallt LP-skivan så har man två valmöjligheter:

Precis. Men det gäller andra analoga media också, tex bandspelare. Ju högre du styr ut diskanten ju längre avstånd blir det till bruset. Men ju högre du styr ut diskanten, ju högre dist får du. Något som man försökte lösa med olika komprimeringar av typ Dolby....

Visst har digitala media lägre brus i sig. Skillnaden är att medan disten ökar någorlunda sakta (i början) på analoga media för att till slut bryta ihop, så har digitala media en låg dist hela tiden tills den kollapsar. Eftersom hörseln är "van" att högre ljud ger högre dist (det gäller ju även örat) så kan man i viss mån trolla bort det analoga mediets brister.

Personligen tycker jag att vinylen (och framför allt om inspelningen inte gått via några andra media alls, sk direkt-gravering) låter betydligt "riktigare" och med mer närvarokänsla än vad digitalt gör. Tyvärr är detta delvis beroende på att man inte utnyttjar digitaltekniken fullt ut och inte heller att man gör lika bra inspelningar som förr i avseende på dynamik etc. Lite som att jämföra med ett perfekt foto med lite urtvättade färger mot ett med perfekt färgåtergivning men med lite oskärpa...

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-09-03 17:34

Det är lustigt det där att man säger att man "sänker diskanten" vid avspelning av en vinylskiva. Det gör man inte alls. Eller, jo RIAA-förstärkaren sänker diskanten, men det den gör är att kompensera att man vanligen använder en givare (en MM- eller MC-pickup) som är olämplig att detektera spårets läge, en sådan pickup detekterar ju spårets hastighet i sidled.

Vi kan för ett ögonblick förenkla RIAA-kurvan en aning till en enkel integrering, dvs en kurva som faller med -6 dB/oktav mot högre frekvenser. Egentligen har ju RIAA-kurvan en knyck mellan 500 och 2122 Hz också, men den bortser vi ifrån en stund.

Om vi gör så, så inser vi att denna integrering får systemet (=pickup+förstärkare) att mäta spåramplituden som den är graverad på skivan. Man har alltså sett till att gravera alla frekvenser lika starkt (givet förenklingen) på skivan och hade man bara en pickup som mätte amplitud i stället för hastighet, så skulle man inte behöva sänka diskanten i förstärkaren. Gamla kristallpickuper gjorde så.

Om vi nu funderar vad den där knycken mellan 500 och 2122 Hz gör så blir det faktiskt en diskanthöjning (sett relativt spåramplituden på skivan). Det funkar inte att gravera diskanten lika starkt på skivan som man graverar basen. Detta gör att man sänker diskanten lite vid inspelning och alltså höjer den motsvarande vid avspelning (återigen om man ser hela avspelningssystemet (pickup+RIAA) som ett system).

Frekvenskompensationen till gamla kristallpickuper såg fö ut just så, en höjning från 500-2122 Hz.

Observera nu att jag inte menar att kristallpickuper ger bättre ljud än MM eller MC-pickuper, det är helt i sin ordning att göra som man gör med dem. Men avspelningssystemet (pickup+förstärkare) höjer faktiskt diskanten, relativt spåramplituden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-03 18:10

Det är troligt att du har rätt på tekniska grunder, Svante. Men lyssna på en okorrigerad signal från en pickup och det låter basfattigt, tunnt och ljust. Titta på hur RIAA-kurvan ser ut för gravering respektive avspelning. För mig som amatör ser det ut som en bashöjning resp diskantsänkning.

Jag trodde att en lägre amplitudmodulering också innebar en lägre nivå, eller? För man minskar ju amplituden på basen vid graveringen, för att man ska kunna gravera med en högre medelnivå utan att det tar för stor plats i spåret, eller?

Eller lägger jag ihop äpplen och päron nu?

/ B

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-03 21:35

Bill50x skrev:
Isaac skrev:När vi pratar om framförallt LP-skivan så har man två valmöjligheter:

Precis. Men det gäller andra analoga media också, tex bandspelare. Ju högre du styr ut diskanten ju längre avstånd blir det till bruset. Men ju högre du styr ut diskanten, ju högre dist får du. Något som man försökte lösa med olika komprimeringar av typ Dolby....

Visst har digitala media lägre brus i sig. Skillnaden är att medan disten ökar någorlunda sakta (i början) på analoga media för att till slut bryta ihop, så har digitala media en låg dist hela tiden tills den kollapsar. Eftersom hörseln är "van" att högre ljud ger högre dist (det gäller ju även örat) så kan man i viss mån trolla bort det analoga mediets brister.

/ B

Verkliga ljudvågor på normala dBSPL klipps väl inte så mycket av trummhinnan, det kan väl i allafall inte handla om stora siffror?
Det finns ju många olika moduleringsmetoder alla har sina fördelar och nackdelar. Jag tycker dock att när vi pratar om lagringsmedie så är PCM-systemet det som hitills har flest fördelar (många fler fördelar) och ytterst få nackdelar.
PCM-systemet är det system som har lägst distortion och brus (kvantiseringsbrus, distortion) 24bitar = S/N = -144dB. Har man dessutom flyttat upp distortionen över det hörbara området så blir det ändå mindre distortion, tror nog inte att det finns en enda förstärkare m.m. som har mindre distortion och brus. Har man ett S/N-förhållande på -144dB så kan man hålla referens nivån rätt lågt utan risk för att topparna skall överstiga 0dBFS men ändå bibehålla hela den möjliga dynamiken.
Senast redigerad av Isaac 2006-09-03 23:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-03 21:44

Svante skrev:Det är lustigt det där att man säger att man "sänker diskanten" vid avspelning av en vinylskiva. Det gör man inte alls. Eller, jo RIAA-förstärkaren sänker diskanten, men det den gör är att kompensera att man vanligen använder en givare (en MM- eller MC-pickup) som är olämplig att detektera spårets läge, en sådan pickup detekterar ju spårets hastighet i sidled.

Vi kan för ett ögonblick förenkla RIAA-kurvan en aning till en enkel integrering, dvs en kurva som faller med -6 dB/oktav mot högre frekvenser. Egentligen har ju RIAA-kurvan en knyck mellan 500 och 2122 Hz också, men den bortser vi ifrån en stund.

Om vi gör så, så inser vi att denna integrering får systemet (=pickup+förstärkare) att mäta spåramplituden som den är graverad på skivan. Man har alltså sett till att gravera alla frekvenser lika starkt (givet förenklingen) på skivan och hade man bara en pickup som mätte amplitud i stället för hastighet, så skulle man inte behöva sänka diskanten i förstärkaren. Gamla kristallpickuper gjorde så.

Om vi nu funderar vad den där knycken mellan 500 och 2122 Hz gör så blir det faktiskt en diskanthöjning (sett relativt spåramplituden på skivan). Det funkar inte att gravera diskanten lika starkt på skivan som man graverar basen. Detta gör att man sänker diskanten lite vid inspelning och alltså höjer den motsvarande vid avspelning (återigen om man ser hela avspelningssystemet (pickup+RIAA) som ett system).

Frekvenskompensationen till gamla kristallpickuper såg fö ut just så, en höjning från 500-2122 Hz.

Observera nu att jag inte menar att kristallpickuper ger bättre ljud än MM eller MC-pickuper, det är helt i sin ordning att göra som man gör med dem. Men avspelningssystemet (pickup+förstärkare) höjer faktiskt diskanten, relativt spåramplituden.

RIAA-korigeringen sänker diskanten lika mycket som den höjdes vid graveringen pga. man vill lägga det så högt över brusgolvet som det är möjligt innan en allt för kraftig disortion uppstår. Bas innehåller mer energi en diskant och tar därmed mer platts alltså ristar man basen svagare en orginal tonfrekvensen, diskanten däremot ristar man starkare en orginal tonfrekvensen. Man har alltså lagt det jämnt dels för att spara platts i basen m.m. och dels för att sänka bruset i diskanten men också för att nålen/pickuppen bättre/lättare skall kunna registrera fler av de amplituder som finns i frekvensomfånget och summan av dessa.

Pickuper registrerar de inristade förtunningarna och förtätningarna på skivan i tiden och rummet och summan av dessa (Rum, Tid hänger alltid ihop). Sedan är det ju givet att alla dessa olika pickuper och nålar registrerar informationen på lite olika sätt och olika bra (precis som olika mikrofoner). Dock så har man alltid använt MC eller MM till mikrofonerna om vi inte pratar om elektrostater eller kolmikrofonen. Fast det är klart går vi ända tillbaka till fonografen och grammofonen så var det ju en nål som direkt påverkade ett membran sedan så ristade man med endast ett spår som kan vara vertikalt eller horisontelt och även på den tiden så hängde rummet och tiden ihop och summan av dessa (transienten).

Eller har jag missuppfattat? rätta mig om jag har fel.
Tackar på förhand MVH Isaac.
:)
Senast redigerad av Isaac 2006-09-04 02:02, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-03 22:16

Bill50x skrev:
Jag trodde att en lägre amplitudmodulering också innebar en lägre nivå, eller?

/ B

AM (Amplitudmodulering) Det produceras en bärvåg. Med en speciell kvartskristall får man bärvågen att oscillera vid en viss frekvens, sedan kan man sammanföra tonfrekven med bärvågen som då blir till en bärvåg som varierar när tonfrekvensen varierar. Alltså när signalen är stark ökar bärvågens amlitud och när den är svag så minskar den när den svänger många gånger så svänger bärvågen många gånger alltså i direkt propotion till tonfrekvensen. Så givetvis stämmer dit påstående.

Detta gäller även vinylskivor fast då utan bärvågen m.m. (tonfrekvensen går genom en spole och det bildas ett magnetiskt fält runt denna som i sin tur påverkar en annan magnet dessa magneters verkan på varandra gör så att spolen flyttar sig i propotion med tonfrekvensen och därmed nålen som den är ihopkopplad med denna nål är fixerad och kan därmet flyttas fram och tillbaka i propotion med tonfrekvensen ex: ned och upp och kan därefter rista i en plastskiva.

Eller så kan man med tonfrekvensen i bara en spole påverka en järnbit som kan vara fixerad.

Går vi tillbaka till fonografen så var det förtätningar och förtunningar av massa som kan sätta annan massa i rörelser t.ex. ett membran som är kopplat till en nål som i sin tur kan rista i ett material.
Senast redigerad av Isaac 2006-09-03 23:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-03 23:08

Isaac skrev:[Verkliga ljudvågor på under 120(130 = Normala smärtgränsen)dBSPL klipps oftast inte av trummhinnan det kan väl i allafall inte handla om stora siffror?

Disten ökar med ökad volym, men de exakta värdena har jag inte tillgång här och nu. Det var länge sedan jag såg dem.... Men om jag minns rätt är örat ganska likt annan analog utrustning, dvs disten ökar relativt linjärt upp till den gräns där det klipper. När det klipper i örat gör det ont!

/ B

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-09-03 23:28

Bill50x skrev:
Isaac skrev:[Verkliga ljudvågor på under 120(130 = Normala smärtgränsen)dBSPL klipps oftast inte av trummhinnan det kan väl i allafall inte handla om stora siffror?

Disten ökar med ökad volym, men de exakta värdena har jag inte tillgång här och nu. Det var länge sedan jag såg dem.... Men om jag minns rätt är örat ganska likt annan analog utrustning, dvs disten ökar relativt linjärt upp till den gräns där det klipper. När det klipper i örat gör det ont!

/ B

Ja du får ursäkta mig tänkte inte riktigt till det är klart att det är så.
Jag skall tänka till en gång extra nästa gång, innan jag skriver ogrundliga kommentarer :(

Bill50x skrev:Men det gäller andra analoga media också, tex bandspelare. Ju högre du styr ut diskanten ju längre avstånd blir det till bruset. Men ju högre du styr ut diskanten, ju högre dist får du. Något som man försökte lösa med olika komprimeringar av typ Dolby....

Visst har digitala media lägre brus i sig. Skillnaden är att medan disten ökar någorlunda sakta (i början) på analoga media för att till slut bryta ihop, så har digitala media en låg dist hela tiden tills den kollapsar. Eftersom hörseln är "van" att högre ljud ger högre dist (det gäller ju även örat) så kan man i viss mån trolla bort det analoga mediets brister. / B

Givetvis så är det även så på det digitala mediet att disten ökar med ökad volym pga. membranet på högtalaren, mikrofonen och förstärkaren m.m. och även på alla andra enheter som örat med sin moduleringsmetod och bandspelarens med sin dock så har örat ett fantastiskt lågt brusförhålande, kollar vi på det digitala mediet så har även det ett fantastiskt lågt brusförhållande, lite billigare mikrofoner(pickup/nål, tonhuvud) och förstärkare däremot brukar ha ett mycket högre S/N-förhållande (hörbart) givetvis så ökar det när man förstärker signalen mycket och då gäller det att det är ett lågt brus på mediet och anläggningen om inte det skall höras på de svagare ljuden.

De faktorer som bidrar till det mycket hörbara bruset och distortionen på exempelvis vinylskivan (främst 33,3rpm med 0,055mm) är dåligt gorda pickupper och nålar eller slitna nålar, dåligt gorda,omskötta eller kraftigt slitna skivor, spårklippning ikke anpassade eller jämna. Tonarmen skall helst vara resonansfri ha antiskakning och bra jämnvikt och lätt material m.m.)(skivspelaren bör givetvis okså vara helt solid, rak och även skivtallriken). Vi får inte glömma det höga bruset som gör att man måste rista höga nivåer i framför allt diskanten (hålla en maximal referens nivå där höga toppar kan klippas eller att man koprimera den mera brusfria signalen före ristning, det blir alltid ett sämre dynamikomfång. Tonfrekvensen som bildas från vinylen är dessutom mycket svag (också en orsak till det höga bruset), man bör ha MC-pickup med bra signalledande(och evetuellt isolerande) material från den med mindre motstånd, bra jordning m.m. Det är b.l.a. dessa parametrar som bidrar till vinylens mycket höga och hörbara brus och distortion jämfört med många andra medier och då räknade jag inte med smutts och knaster m.m.

Missförstå mig inte jag gillar fortfarande vinylljudet och har själv ca 300st vinylskivor i min skivsamling. Vinylstandarden kan ju komma upp i S/N-förhållanden på (33,3rpmskivorna med 0,055mm spår, de tjockare med högre modulationsbredd) till ca -70-80dB och 45rpm till ca - 75-85dB och det duger för det mesta bara man har fixat allt annat som vibbrationer från motor och brumm och allt annat där till så kan man nog få ett vinylljud som till och med slår många av dagens CD-skivor med frekvensomfånget och även i många fall dynamiken på den gamla musiken då många okunninga mastrare idag tyvärr överkomprimerar ljudet.
Senast redigerad av Isaac 2006-09-04 03:00, redigerad totalt 5 gånger.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-03 23:57

Morello_semester skrev: Nu ska jag paketera mitt fonogram med Buddy Holly och skicka til Uiversal Mastering Studios. Helt enkelt för att visa att inte alla konsumenter uppskattar sönderskruvad musik 8O

Bra initiativ och tråkigt att du inte lyckas hitta en god utgåva med Buddy Holly, Morello! Jag tror dessvärre att det blir svårare ju längre tiden går att hitta nya utgåvor som låter bra. Vi kan spisa min cd från 1993 vid tillfälle. Har inte lyssnat på den sedan jag ställde i ordning ljudrummet, men jag vill minnas att den låter hyggligt oförstörd. Jag såg förresten en utgåva från 1985, "From the original master tapes", som skulle kunna vara värd att pröva med viss reservation för att en av dessa amerikanska masteringfantomer omnämns på konvolutet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-09-04 07:16

Omöjligt att svara på. Det finns skitmusik och skitinspelningar på båda medierna, liksom tvärt om.

Förr tyckte jag alltid vinyl lät bättre. Numer efter uppgraderingar både av vinyl- och cd-spelare tycker jag det är hugget som stucket. Det är svårt att höra någon skillnad (om vinylskivan är fri från knaster och skrap, och det är mina!).

Bra musik och bra inspelningar låter underbart, oavsett media. Så det så!

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-09-04 08:24

Bill50:

Väldigt flummigt inlägg Bill.

Kollapsar? Talar du om digital klippning?
Varför klaga på en parameter där man använder mediet helt fel?
Det verkar ju sjukt!
Under nollan har CD-systemet en överlägsen dynamik och låg distorsion jämfört med vinyl.

Jag är nog dålig på att trolla då, för jag hör fortfarande knaster, sprak, brus, distorsion, dålig djupbas etc från vinyl.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-09-04 08:31

Jag anser vinyl låta DÅLIGT.
En vältrimmad analogbandare däremot är mkt trevligare.
Men då ska det vara mkt yta att spela in på så man får mindre brus och dist, mindre kompression, inga färgande dolbysystem etc, etc.

Men det knäcker fortfarande inte CD-systemet eftersom jag vill komma så nära originalet som möjligt.

Vore bra om folk inte buntar ihop vinyl och analogbandare som om det vore samma sak bara för att vi kallar det analogt.
Lagringen och in/uppspelningsmetoden skiljs ju åt kraftigt.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-09-04 09:55

Vinylstandarden kan ju komma upp i S/N-förhållanden på (33,3rpmskivorna med 0,055mm spår, de tjockare med högre modulationsbredd) till ca -70-80dB och 45rpm till ca - 75-85dB

Man får inte bättre S/N när man ökar hastigheten 33 1/3 till 45 varv. Det som blir bättre i huvudsak är att man får ett lägre THD närmare centrum. Frekvensomfånget är den samma oavsett hastigheten. Dynamiken eller S/N på en normal vinylskiva, och även de speciella discofil utgåvorna brukar ändå inte vara bättre än -48dB ovägt. Det bästa jag mätt var faktiskt en svensk direktgraverad skiva med någon som jag inte minns namnet på just nu. Skivan var inspelad i Metronomestudion 1977 med Rune Persson som gravör. S/N på den här skivan mätte jag till -70dB ovägt vilket då är det bästa jag sett på en stereovinyl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi