Hej,
nu startar jag en klassisk tråd dels pga av att jag nästlat mig in i en annan tråd på ett annat forum angående hörbarheten av 16/44.1 vs högupplösande format som 24/96 eller 24/192. Jag blandar inte in SACD här utan bara PCM.
Så vitt jag vet så finns det inga lyssningstester där man med vanlig musik under realistiska lyssningsnivåer kunnat särskilja att högre samplingsfrekvens skulle vara hörbart.
Ponera en inspelning med 96 kHz samplingsf och sedan en nedkonvertering till 44.1 eller 48 (har gjorts i MoLT bla) så har jag inte funnit några bevis att detta skulle vara hörbart.
Enligt debattören (en professionell studioarbetare) så har han inte kunnat visa några data utan att han utfört lyssningstester enligt "AES" standard och att det är en tydlig skillnad. Han säger vidare att det inte beror på högre frekvenser eftersom han inte kan höra högre än 18 kHz och att frekvenser >22 kHz skulle maskeras av musiken. Han påstår att det är samplingsfrekvensen själv som ökar upplösningen.
I mitt förvirrande tillstånd som då uppstår så frågar jag om hur han får detta att gå ihop, men han vägrar bemöta dessa frågor. Han svara heller inte på hur testet gått till och hur många korrekta gissningar han har haft i protokollen (om nu dessa har utförts).
Nu frågorna till studiotekniker och andra:
Har ni utfört relevanta tester (nivåmatchad, blint) och hört skillnader med musik? Enligt de jag tidigare pratar med så är CD formatet helt tillräckligt när formatet utnyttjats optimalt, medans högre upplösning är välkommet i studiomiljö av praktiska skäl.
Tacksam för input. Inga flamewars eller formatkrig i denna tråd tack.
T